Geld verdienen met online marketing of klaar om jouw eigen marketing bureau te beginnen? Dan zit je hier goed! In dit artikel duiken we in alles wat je nodig hebt om succesvol te worden als online marketeer.
Toen social media zoals Facebook in opkomst waren, hoorde je veel mensen zichzelf plots social media expert noemen. De grap was, dat je die status binnen enkele weken kon behalen door simpelweg te begrijpen hoe het platform werkt en een keer een advertentie op te zetten. Het ding was; het was allemaal zo moeilijk niet.
Nu zie je bij iedere nieuwe online marketing trend die zich voordoet hetzelfde gebeuren. Het wordt allemaal groots aangekondigd, maar is eigenlijk zo moeilijk niet (en vaak ook niet eens zo vernieuwend). Wil jij dus succesvol worden als zelfstandig online marketeer, dan is het laatste wat je nodig hebt een opleiding van vier jaar. Dat wil ik maar alvast even gezegd hebben!

Goed, let’s dive in SEO (search engine optimization), overtuigingstechnieken, copywriting en social media marketing. Dit is hoe jij geld verdient als online marketeer.
Locatie onafhankelijk werken als online marketeer
Zelf werk ik al jaren als online marketeer. Terwijl ik de wereld over reis als digital nomad heb ik in Nederland enkele vaste klanten voor wie ik online marketing werkzaamheden uitvoer. Dat zijn met name dingen als affiliate marketing en het op basis van conversie optimaliseren van een website.
Dat verdient best goed en zorgt voor een stabiel inkomen tijdens mijn reizen. Online marketing werkzaamheden zijn namelijk vaak terugkerend. Het blijft voor een bedrijf tenslotte van belang om nieuwe klanten aan te trekken en zo omzet te creëren. Het is daarom de perfecte manier om geld te verdienen als je locatie onafhankelijk wilt werken als ZZP-er.
Dit doet een online marketeer
Als online marketeer heb je vaak twee doelen. Zorgen dat er meer mensen bekend raken met een bedrijf én zorgen dat die mensen meer kopen bij het bedrijf.
Dit doe je aan de hand van het internet en dat kan dus allemaal vanachter je laptop. Hoe je die doelen behaald, hangt vooral af van de strategie die het bedrijf en jijzelf willen toepassen.
Binnen zo’n strategie kun je denken aan hoe het bedrijf beter geïndexeerd kan worden in Google zodat deze meer organische website bezoekers krijgt. Een andere strategie kan zijn om online te adverteren via Instagram, TikTok, Youtube of Facebook.

Het werk van een online marketeer is gigantisch breed. Zeker wanneer je voor kleinere bedrijven aan de slag gaat, word er soms van je verwacht dat je een allrounder bent en van alles wat af weet. Maar raak hier niet door verward. Je hoeft niet alles te kunnen en mag best grenzen aangeven. Laat zien dat je expert bent op enkele specifieke vlakken van online marketing.
Online geld verdienen als marketeer
Om geld te verdienen met online marketing moet je er eerst voor zorgen dat jij de verkopen van een bedrijf omhoog kunt brengen. Hiervoor hoef je echt niet eerst een opleiding te volgen. Jezelf verdiepen in het vak kun je namelijk ook gewoon doen met het lezen van boeken en artikelen. En een snelle start kun je maken door het volgen van een online marketing cursus. De rest leer je vervolgens terwijl je aan de slag bent voor klanten.
“Enkele platformen die ik aanraad om over online marketing te leren, zijn het blog van de Internet Marketing Universiteit en Frankwatching. Zelf kom ik nog regelmatig op hun artikelen terug omdat het mij helpt actueel te blijven in de markt. Een opleiding in de online marketing zal je uiteraard wel helpen met de basisgedachte van marketing, maar om actuele skills te vergaren zal je er vaak zelf op uit moeten.”
Het gevaarlijke aan online marketing is dat het zo ontzettend breed is waardoor je het gevoel kunt hebben dat je altijd maar de helft weet. Het belangrijkste is dan om in ieder geval de basis te begrijpen van het vak en daarnaast enkele specialisaties te kennen die goed combineren. Zelf heb ik mij bijvoorbeeld écht verdiept in affiliate marketing en content marketing. Zo houd ik het overzichtelijk voor mezelf én voor mijn klanten.
De basis van online marketing
Als we het hebben over de basis van online marketing dan is dit moeilijk om dit in een paar zinnen samen te vatten. Toch wil ik hier wel een poging voor doen. Hierbij gaat het specifiek om jouw manier van denken. Bij online marketing probeer je namelijk altijd om vanuit de doelgroep te denken als je wilt weten hoe je iets communiceert.
Je bedenkt je wat hun tone-of-voice is, op welke platformen ze zitten en als allereerste natuurlijk wie het is! Enkele basisregels voor goede online marketing:
- Als je iedereen als klant wilt, dan komt niemand wat bij je kopen (houd je doelgroep klein).
- Jouw product of dienst is altijd een oplossing voor een probleem van de klant, weet dit probleem te benoemen en je kunt jouw oplossing verkopen.
- Authenticiteit wint het vrijwel altijd van marketingtrucjes.
- Zoveel mogelijk mensen bereiken moet geen doel op zich zijn, de juiste mensen bereiken is veel belangrijker.
- Iemand overtuigen kan door schaarste te creëren, wederkerigheid te triggeren, social proof te gebruiken, autoriteit uit te stralen, sympathie op te wekken of consistentie toe te voegen. Wil je hier een keer goed induiken? Lees dan dit boek van Cialdini, dat was voor mij zeer zinvol ;).
Online marketing specialisaties
Weet jij liever één ding heel erg goed zodat mensen je als ultieme expert zien als ze precies die skill of kennis nodig hebben? Of weet je liever van alles een beetje zodat niemand je skills respecteert omdat er altijd wel iemand te vinden is die het beter weet?
Als het om online marketing gaat, dan ben jij liever specialist. Natuurlijk wil je het hele werkveld begrijpen, maar probeer in één ding uit te blinken. Om je daarover een idee te geven vind je hieronder een lijstje met de meest voorkomende specialisaties in online marketing:
- Conversie optimalisatie
- Content marketing >
- SEO optimalisatie >
- Adwords advertising
- Social media advertising
- Webdesign
- Copywriting >
- Branding
- Social media management >
- Viral marketing
- Influencer marketing >
- E-mail marketing >
- Affiliate marketing >
Dat is een flinke lijst! En het zal je zeker niet verbazen als ik vertel dat hier ook vaak specialisaties bijkomen en soms verdwijnen. Online marketing is alles behalve een stilstaand vakgebied.

Denk alleen maar aan de opkomst van chatbots, metaverse, semantisch web, web 3.0 en kunstmatige intelligentie. Allemaal kunnen ze worden ingezet als nieuwe marketing tools.
Om aan de slag te gaan als online marketeer leer je dus de basis van online marketing en verdiep je je in één van de vele specialisaties. Daarna volgt de volgende stap; het krijgen van online marketing klanten!
GRATIS Digital Nomad Boek
Dé inspiratie voor een vrij leven
Met een eigen online business werk je waar en wanneer je wilt. Een geweldige levensstijl vol vrijheid welke ik zelf al vijf jaar mag ervaren. Alle inzichten en verhalen die dat opleverde vind je in mijn boek! Dat is leuk om te lezen en geeft je gelijk de berg aan inspiratie om zelf je beste leven te leven.

Klanten krijgen als online marketeer
Als online marketeer werk je waarschijnlijk als zelfstandige of binnen jouw eigen bedrijf. Om geld te verdienen zul je klanten nodig hebben. Om aan klanten te komen gebruik je één van deze vijf manieren.
1. Klanten krijgen via jouw netwerk
Het zou gek zijn om niet te beginnen met jouw eigen netwerk. Geloof het of niet, maar daar zitten waarschijnlijk jouw eerste klanten. Omdat deze mensen al bekend zijn met jou is het makkelijker om hen aan je te binden; het vertrouwen is er dan al.
Je klanten hoeven niet per se uit je directe netwerk te komen. Delen wat je doet in de online marketing kan er namelijk ook toe leiden dat je via via wat klanten scoort.
2. Acquisitie mail met jouw aanbod
Mail bedrijven met de vraag of jij ze mag helpen om extra online verkopen te realiseren. Dit was voor mij aan het begin dé manier om aan mijn klanten te komen.
Natuurlijk zal lukraak mailen je niets opleveren. Maar wanneer je dit goed doet, kun je zo je geld verdienen met online marketing. Om succes met een acquisitie mail te garanderen schreef ik deze volgens bepaalde regels.
Als dit voor jou ook een goede manier zou zijn om aan je eerste klanten te komen, kijk dan eens naar hoe je zelf zo’n mail schrijft in dit artikel. Daar vind je tevens de mail die ik gebruikte om aan mijn eerste klanten te komen.
3. Gebruik je website voor een passieve klantenstroom
Tegenwoordig krijg ik zelf de meeste klanten voor online marketing opdrachten via de website waar je nu op zit. Op deze website heb ik tal van artikelen geschreven en krijg ik meer dan 50.000 bezoekers per maand via Google. In sommige artikelen vraag ik mensen of ik iets voor ze kan betekenen en dat leidt tot nieuwe klanten.
Fijn aan deze methode is dat ik er niet veel werk meer aan heb omdat de artikelen al op mijn website staan en dus bezoekers trekken. Ook direct een mooi voorbeeld van practice what you preach! Zo zien andere ondernemers immers dat ik weet hoe ik mijn eigen website zichtbaar maak.
4. Cold calling
Dit zou mijn manier niet zijn, maar er zijn veel online marketeers die dit doen. Ze bellen simpelweg bedrijven die ze vinden op het internet en proberen vervolgens een afspraak te maken voor een gesprek.
Tijdens zo’n gesprek kun je laten zien wat jouw online marketing diensten allemaal voor het bedrijf kunnen betekenen. Belangrijk hierbij is wel dat je de nodige ervaring hebt en resultaten uit het verleden kunt overleggen om te laten zien wat het een bedrijf oplevert.
Heb je deze resultaten nog niet? Dan is het waarschijnlijk een goed idee om eerst een keer gratis voor iemand aan de slag te gaan, zodat je de resultaten daarvan aan toekomstige potentiële klanten kunt voorleggen.
5. Adverteren op social media
Mocht jouw online marketing specialisatie zijn dat je advertenties opzet voor bedrijven op social media, dan ligt het voor de hand om die bedrijven ook te bereiken via die social media.
Dat is wederom een voorbeeld van practice what you preach. Als die advertentie er een beetje goed opstaat, dan weten bedrijven direct wat ze aan je hebben.
Op het gebied van social media advertising ben ik al vele bureau’s tegengekomen die zelfs een minimum aantal leads beloven aan klanten. Levert de campagne ze minder leads op, dan hoeft het bedrijf simpelweg niet te betalen. Een leuk idee, als je zeker bent van je zaak ;).
Dit verdien je als online marketeer
Wat ik zelf altijd tof vind aan mijn online marketing bezigheden is dat ze een bedrijf écht kunnen helpen. En wanneer het resultaat van mijn werkzaamheden zichtbaar is voor een bedrijf is de kans dat het bedrijf mijn factuur met plezier betaald erg groot. Ook is de kans dan groot dat het bedrijf meer online marketing aan mij wil uitbesteden. Een goede online marketeer levert tenslotte meer geld op dan dat deze kost.

De verdiensten van een online marketeer zijn vaak direct gekoppeld aan het resultaat dat de marketing werkzaamheden oplevert. Daarom loont het om dit werk te doen als zelfstandige.
Zou je als online marketeer aan de slag gaan bij een bedrijf op contractbasis, dan kun je rekenen op zo’n €2520,- bruto per maand. Wanneer je als zelfstandige aan de slag gaat, kun je vaak tot €2000,- per opdracht vragen! Als je het goed doet, dan kun je flink wat opdrachten per maand uitvoeren.
Houdt er bij online marketing rekening mee dat je verdiensten ook veel afhangen van het soort bedrijf waarvoor je de opdracht uitvoert. Ga je bijvoorbeeld aan de slag met webteksten voor een grote webshop, dan kan een klein verschil in de conversie, al om héél veel extra omzet gaan. Bij kleinere bedrijven zullen diezelfde werkzaamheden minder opleveren.
Gemiddelde prijzen voor opdrachten als freelancer
- Zoekmachineoptimalisatie (SEO): €1500,- per maand, afhankelijk van de grootte en de complexiteit van de website en de doelstellingen van de campagne.
- Adverteren in Google (SEA): €500,- per maand, afhankelijk van de grootte van de campagne en het aantal optimalisatiemomenten.
- Social media marketing: €1500,- per maand, afhankelijk van het aantal social media-kanalen, de doelstellingen en het aantal posts.
- E-mailmarketing: €1000,- per maand, afhankelijk van het aantal e-mails dat wordt verzonden en de grootte van de mailinglijst.
- Contentmarketing: €1500,- per maand, afhankelijk van het aantal artikelen/video’s dat je voor de klant maakt en de kwaliteit daarvan.
- Affiliate marketing: Gemiddeld 10% van de verkoopwaarde van het product of de dienst.
Weet wat je doet met online marketing
Dan is er nog een laatste tip die ik aan je mee wil geven als je geld wilt verdienen met online marketing en er een succes van wilt maken. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Er zijn vele online marketeers of marketeers in het algemeen die hun kennis en ervaringen hebben opgeschreven of opgenomen zodat jij ermee aan de slag kunt.
Een van de mensen die ik daar trouw in volg zijn die van de Internet Marketing Uni. Zij maakten een zeer volledige training over online marketing. Daarin leer je alle basis die je nodig hebt en kun je je vervolgens verdiepen in een specialisatie.
Online marketing is een continue veranderende markt en dus zal je up-to-date moeten blijven op jouw specialisatie. Tegelijk zal de basis altijd hetzelfde blijven. Laat je dus niet teveel van de wijs brengen door alle technologie die je om de oren wordt geslingerd; logisch nadenken helpt vaak het best!
Succes!
GRATIS Digital Nomad Boek
Dé inspiratie voor een vrij leven
Met een eigen online business werk je waar en wanneer je wilt. Een geweldige levensstijl vol vrijheid welke ik zelf al vijf jaar mag ervaren. Alle inzichten en verhalen die dat opleverde vind je in mijn boek! Dat is leuk om te lezen en geeft je gelijk de berg aan inspiratie om zelf je beste leven te leven.
