Wat is content marketing? Het lijkt zo’n simpele vraag maar een antwoord laat zich niet volledig eenzijdig geven. Dat eerste woord, content, is namelijk een verzamel begrip. Marketing ook trouwens. Zelf heb ik het met content marketing voor elkaar gekregen om op deze website maandelijks 25.000 bezoekers te trekken. Iedere maand opnieuw en daar hoef ik niets voor te betalen. Om nog maar niet te spreken over de omzet die al die mensen opleveren. In dit artikel bespreek ik wat content marketing is en hoe jij dit succesvol toepast.

Wat is content marketing?

Laten we het begrip dus even ontleden in content én marketing. Content kan een webtekst, artikel, infographic, video, vlog, casestudy, blog, e-book, webinar, statistiek, review of nieuwsbericht zijn.

Voor als je dacht dat content marketing altijd in de vorm van een blog artikel naar buiten komt, dan heb je het mis. Het woord ‘marketing’ houdt in dat we de content gebruiken om een product of dienst te vermarkten. We gebruiken de content dus in plaats van, of als toevoeging op, advertenties.

In de praktijk komt content marketing neer op een blog op iemands website of een Youtube kanaal vol instructie video’s. Het gaat in bijna alle gevallen om gratis toegankelijke content zodat het zoveel mogelijk mensen bereikt. Het doel is om door het geven van de gratis content de potentiële klant te helpen, te adviseren en te binden.

Content marketing voorbeeld

Als we content marketing in een marketing funnel zouden moeten plaatsen dan zou het ergens aan het begin zitten. Om dat uit te leggen geef ik je hieronder een voorbeeld.

“Stel je verkoopt haarborstels. Dan zou je content marketing strategie er als volgt uit kunnen zien. Je hebt een artikel of een video waarin je uitlegt hoe je klitten uit het haar krijgt. Daarin geef je allemaal nuttige gratis tips. Wanneer een potentiële klant last heeft van klitten zoekt deze op Google ‘Hoe krijg ik klitten uit mijn haar?’.

Jouw artikel of video over het verwijderen van klitten wordt dan gevonden. De potentiële klant leest het artikel of bekijkt de video en vind de tips zinvol. Vervolgens komt deze erachter dat je niet alleen goede content hebt, maar ook borstels verkoopt (goh, wat toevallig!). Omdat de potentiële klant dankbaar is voor je tips en zich door het lezen of kijken verbonden voelt, besluit deze bij jou te kopen.”

Bovenstaand voorbeeld is hoe content marketing in de meeste gevallen wordt toegepast. Zo gaat dat ook op deze website. Ik geef allemaal gratis informatie waarvan ik weet dat die waardevol is voor mijn website bezoekers. Als zij vervolgens meer willen weten kunnen ze overgaan tot de aankoop van een product of een inschrijving op mijn mailinglijst.

Voor wie is content marketing (niet) interessant?

Niet ieder bedrijf kan content marketing toepassen. Maar voor 99% van de gevallen is content marketing wel toepasbaar en effectief. Met content marketing kun je op een laagdrempelige manier laten zien dat jij de expert bent in wat je doet. Het opzetten is in veel gevallen relatief goedkoop en het niet toepassen is dan ook zonde. Veel ondernemers vinden het moeilijk om te bedenken op welke manier content marketing valt toe te passen binnen hun bedrijf. Daarom hieronder vier specifieke voorbeelden van hoe dat allemaal kan.

Voorbeeld 1: Van rouwkapel naar dakkapel

Een bedrijf dat dakkapellen verkoopt biedt op zijn website een e-book aan genaamd: “Hoe zorg je ervoor dat je dakkapel geen rouwkapel wordt?”. Website bezoekers kunnen dit e-book kosteloos downloaden in ruil voor hun e-mail adres. Na het lezen van het e-book worden ze per mail opgevolgd. Super slim want op deze manier splits je een grote beslissing (een dakkapel kopen) op in kleine stappen. Tevens helpt het e-book om de potentiële klant te informeren, deze heeft hoogstwaarschijnlijk namelijk geen verstand van dakkapellen.

Voorbeeld 2: Bloemschik video’s

Een bedrijf dat bloemen verkoopt heeft een Youtube kanaal met daarop wekelijks een video over bloemschikken. Geïnteresseerden vinden deze video’s en raken verbonden met de vrouw die de gratis bloemschik uitlegvideo’s geeft. Zij kopen vervolgens hun bloemen niet meer bij de plaatselijke bloemist maar bij ‘de vrouw die ze kennen van de video’s’.

Voorbeeld 3: Blogs over depressie op de werkvloer

Een bedrijf dat coaching aanbiedt voor werknemers die kampen met depressie, heeft blogs online staan met onderwerpen als: “Tien manieren om depressie op de werkvloer aan te pakken”. Werkgevers vinden deze blogs bij hun zoektocht via Google. Zij vinden de informatie nuttig en kloppen vervolgens bij deze coach aan om hen verder te helpen.

Voorbeeld 4: Persbericht over geboortekaartjes

Een bedrijf dat geboortekaartjes verkoopt maakt een persbericht over de meest voorkomende babynamen van dat jaar. Dit persbericht sturen ze naar kranten en wordt gepubliceerd met hun naam erbij. Een goede manier voor zo’n bedrijf om naamsbekendheid op te bouwen zonder daarvoor te hoeven betalen.

Vergeet de call-to-action niet

Afhankelijk van jouw business kun je kijken welke content marketing strategie het beste aansluit. Als je zelf wilt starten met content marketing is het belangrijk dat je de ‘Return On Investment’ daarin meeneemt. Als ik zelf terug kijk naar hoe ik begon met content marketing zag ik namelijk wel dat ik heel veel website bezoekers kreeg, alleen kwam daar geen enkele klant uit. Ik heb toen mogen leren dat, hoeveel je ook gratis weggeeft, je er goed aan doet mensen actief te vragen of je ze verder kunt helpen.

Dit doe je door call-to-actions te plaatsen. Dat kan door te vragen of iemand meer informatie wilt, zich wilt inschrijven op je mailinglijst of door deze persoon direct door te verwijzen naar je verkooppagina. Zorg er in ieder geval altijd voor dat er rondom je content een vervolgstap is. Dat leidt vanzelfsprekend tot een hoger rendement.

Waarom content marketing zoveel voordelen heeft

Buiten dat content marketing gratis of relatief goedkoop is ten opzicht van advertenties, zijn er nog meer voordelen aan verbonden. Natuurlijk, door gratis content te delen kom je op jouw potentiële klant over als autoriteit in jouw vakgebied. Maar niet alleen jouw potentiële klant gaat jou zien als autoriteit. Google doet dat ook. En dat heeft als grote voordeel dat wanneer jij meer content deelt, Google jouw gehele website hoger gaat plaatsen in Google (dus ook je verkooppagina’s). Content marketing is daarmee dé manier om te werken aan je SEO/ranking.

Content marketing uitbesteden

Nu je een duidelijk beeld hebt van wat content marketing inhoud kun je aan de slag. Mocht je het nou zelf niets vinden om je daar mee bezig te houden dan kun je jouw content marketing ook uitbesteden. Zelf blog ik voor meerdere bedrijven en haal daar gigantische resultaten mee (vaak zelfs 1000% meer website bezoekers).

Content marketing is helemaal trendy en dat vraagt soms om creatieve oplossingen. Wat in de ene markt geweldig werkt, zal ergens anders niet werken. Heb je zelf geen idee waar je moet beginnen? Dan denk ik graag met je mee.