E-mail marketing, je hebt er waarschijnlijk al vaak over gehoord en zet inmiddels stappen om ermee aan de slag te gaan.

In dit artikel help ik je daarmee verder. We gaan het hebben over wat e-mail marketing is, wat de voordelen zijn en doorlopen een gehele e-mail marketingstrategie vanaf de e-mail marketing software tot aan het instellen van jouw autoresponder.

In dit stappenplan leer je:

  • Hoe je een mailinglijst opbouwt met jouw doelgroep
  • Hoe je jouw e-mails instelt
  • Hoe je het gehele proces automatiseert

Zelf zit ik al jaren diep in de e-mail marketing en heb alles volledig geautomatiseerd. Dat zorgt voor enorm veel automatische omzet vanuit de mailinglijst. Deze en andere strategieën doorlopen we, maar eerst, waar hebben we het eigenlijk over?

Wil je direct beginnen met e-mail marketing, dan heb je e-mail marketing software nodig. Mijn favoriet: Enormail. Probeer het hier 30 dagen gratis uit.

Wat is e-mail marketing?

E-mail marketing is een vorm van direct marketing. Je verzendt e-mails naar zogenaamde leads (mensen die potentieel klant kunnen worden van jouw bedrijf) en bestaande klanten. Effectieve e-mail marketing zorgt voor veel aanwas op de mailinglijst en zorgt voor een converterende strategie die deze mensen omzet in kopers.

De voordelen van e-mail marketing

Er zijn tal van redenen om aan de slag te gaan met e-mail marketing. De belangrijkste zijn toch vaak de voordelen ten opzichte van andere kanalen voor de communicatie en promotie van jouw bedrijf.

Want hoe goed en belangrijk social media ook lijkt, daar zit een grote valkuil. Op social media kun je likes en volgers verzamelen wat je wilt, maar om hen te bereiken moet je vaak alsnog betalen in de vorm van advertenties.

Social media is niet zo lucratief als het soms doet lijken. Je betaalt steeds weer opnieuw voor hetzelfde bereik.

Daartegenover staat e-mail marketing. Wellicht heb je wat advertentie budget nodig om mensen op jouw mailinglijst te krijgen, maar daarna kun je zoveel mails versturen als je maar wilt (no spam please) zonder daar extra kosten voor te maken.

Je zou kunnen stellen dat e-mail marketing duurzamer is dan social media marketing.

Drie redenen om van e-mail marketing jouw belangrijkste vorm van promotie te maken:

  1. E-mail marketing betaalt zichzelf 44x terug. De return on investment (ROI) bij e-mail marketing wordt geschat op zo’n 4400%. Dat betekent dat jij jouw investering in e-mail marketing zo’n 44x terugverdient.
  2. (Bijna) iedereen heeft een e-mail adres. Zo’n 90,1% van de mensen heeft een e-mail adres. Voor de duidelijkheid, dat is meer dan mensen met een Facebook account.
  3. E-mail marketing is in jouw eigen beheer. Denk er eens over na wat er zou gebeuren als jouw zakelijke social media accounts worden verwijderd. Dan ben je al jouw volgers ook direct kwijt. Met e-mail marketing heb je jouw mailinglijst (en dus volgers) in jouw eigen beheer. Die verlies je niet zomaar.

E-mail marketing is de makkelijkste en meest efficiënte manier om online verkopen te realiseren. De highway naar conversie. Let’s do this!

E-mail marketing stappenplan

Goed, we weten nu wat e-mail marketing is en waarom jij daarmee aan de slag moet gaan. Daarvoor hoef je slechts onderstaande vier stappen te volgen!

We beginnen met het kiezen van e-mail marketing software en het genereren van leads. Daarna gaan we door met het invullen van de autoresponder en het gebruiken van data.

Stap 1: Kies jouw e-mail marketing software

Om massaal mailings te verzenden moet je gebruikmaken van e-mail marketing software. Dat is software die het mogelijk maakt mailinglijsten bij te houden en statistieken van jouw mailings in te zien.

Wanneer je een e-mail verstuurd via e-mail marketing software is nog altijd jouw eigen e-mail adres als afzender te zien. Je kunt dus gewoon mailen vanuit info@jouwbedrijf.nl maar doet dit VIA de software.

De voordelen van e-mail marketing software zijn dat je massaal mails kunt verzenden, deze persoonlijk kunt maken, op kunt maken en statistiek in kunt zien. Je hebt dan bijvoorbeeld inzicht in wie de mails hebben geopend en of er op een link in de e-mail is geklikt (super handige info, geloof me!).

Wat betreft e-mail marketing software is er genoeg om te kiezen. Al is er vanuit de Nederlandse markt maar eentje actief, namelijk Enormail. Dat is ook mijn eigen e-mail marketing software en deze raad ik je graag aan.

E-mail marketing software Enormail

Waarom Enormail en niet die andere e-mail marketing software? Mijn redenen:

  • Enormail is goedkoper, zeker wanneer jouw mailinglijst groeit is dit een stuk voordeliger dan bijvoorbeeld Mailchimp.
  • Geweldige tools voor automatisering van jouw mailings.
  • Binnen Enormail maak jij jouw eigen opt-in formulieren via waar mensen zich gemakkelijk in kunnen schrijven, je hebt daarvoor dus geen externe software nodig.
  • Persoonlijk ben ik ook fan van de follow-up functie, via waar je een e-mail opnieuw kunt versturen naar iedereen die de eerste mail niet heeft geopend (conversiebreker).
  • Gratis 30 dagen proefversie om het uit te proberen.

Goed, je zult je dus sowieso aan moeten melden bij een e-mail marketing software aanbieder. Bij Enormail is dit de eerste maand gratis. Je kunt het dus altijd even uitproberen.

Probeer Enormail 30 dagen gratis
Enormail gratis uitproberen

Ga naar Enormail en klik op ‘Nu gratis proberen’.

E-mail marketing aanmelden

Vul jouw gegevens in en maak eenvoudig jouw account aan.

Zorg ervoor dat je daarna jouw aanmelding bevestigt via jouw e-mail adres. Deze is dan gelijk gekoppeld, zodat je vanuit daar e-mails kunt gaan verzenden richting jouw toekomstige contacten.

Als jouw e-mail marketing software staat, is het tijd voor het opbouwen van jouw mailinglijst!

Stap 2: Leads genereren (inschrijvingen op de mailinglijst)

Om mailings te verzenden en verkopen te genereren heb je eerst een mailinglijst nodig. Dit is een lijst van e-mail adressen, eventueel met namen erbij, die je zelf opbouwt.

Als je al een mailinglijst hebt

Het zou kunnen dat je al een mailinglijst hebt. In dat geval kun je deze bij Enormail eenvoudig importeren door er een CSV bestand van te maken. Om dat te doen exporteer je jouw mailinglijst vanuit Excel of Kladblok naar csv. Hoe dat in zijn werk gaat lees je hier.

Wanneer je nog geen mailinglijst hebt vol waardevolle e-mail adressen, is de eerste stap van jouw e-mail marketing strategie om deze te gaan verzamelen.

Daar zijn tal van manieren voor.

De eerste en meest voor de hand liggende strategie, is het plaatsen van een opt-in formulier op jouw website. Hier heeft Enormail zelf een functie voor.

Om daar gebruik van te maken is het van belang om eerst een contactenlijst aan te maken. Hierin worden de contacten die zich via het formulier aanmelden later geplaatst.

Doe dit door in te loggen op Enormail. Ga naar in het hoofdmenu naar contacten en klik op nieuwe mailinglijst.

Nieuwe mailinglijst aanmaken

Geef jouw mailinglijst een naam en sla deze op.

Dan kun je daarna een formulier aanmaken om deze te koppelen aan jouw mailinglijst!

Opt-in formulier aanmaken

Klik in het menu op formulieren en vervolgens op nieuw formulier.

Nieuw formulier toevoegen Enormail

Geef je formulier een naam. Wat dit is maakt niet uit. Deze is puur en alleen voor jouw eigen gebruik. Selecteer vervolgens de mailinglijst welke je zojuist hebt aangemaakt.

Selecteer bij type opt-in de single opt-in. Hierdoor hoeven contacten niet nog eens extra te bevestigen dat ze willen worden ingeschreven op jouw mailinglijst.

Opt-in formulier design

Bewerk jouw opt-in formulier op de manier hoe jij dat wilt. Voeg eventueel een leuke achtergrond afbeelding toe. Klik vervolgens op formulier opslaan en ga in het linker menu naar publiceren.

Leads genereren opt-in formulier

Hier heb je nu tal van opties om het opt-in formulier te gebruiken. Je kunt deze met een stukje code op jouw eigen website plaatsen of gebruikmaken van de WordPress plugin van Enormail.

Makkelijker is echter om gebruik te maken van de landingspagina link. Naar deze link kun je verwijzen vanaf jouw website.

Mensen komen dan terecht bij het opt-in formulier en wanneer zij zich inschrijven zie jij een extra contact op jouw mailinglijst.

Veel leads genereren voor jouw mailinglijst is een sport op zich. Vandaar dat ik daar een apart artikel aan heb gewijd. Daarin vind je 32 manieren om leads te genereren.

Als je jouw lead generatie hebt afgerond kun je door met de volgende stap. Daarin gaan we aan de slag met het maken van een autoresponder.

Stap 3: Mailings en de automatisering via de autoresponder

Het is tijd voor het schrijven van jouw eerste mailing. Belangrijk om daarbij te weten is dat je twee opties hebt.

Je kunt een mail schrijven en deze inplannen voor verzending aan jouw mailinglijst. In dit geval schrijf je de mail en verzend je deze één keer. Als dat je plan is, dan vind je daar alles over in mijn artikel over een mailing maken en versturen.

Een andere optie die je hebt is het maken van een autoresponder. Hierbij schrijf je ook een mailing, maar wordt deze verstuurd naar mensen die zich inschrijven op de mailinglijst. Dit is het geautomatiseerde gedeelte.

Zo kun je ervoor kiezen om mensen een mail te sturen direct wanneer zij zich aanmelden, één dag daarna en op bijvoorbeeld de eerstvolgende donderdag.

Zelf heb ik een autoresponder van 15 weken, waarin mensen iedere week een nieuwe mail van mij ontvangen met daarin een tip of verhaal. Dat werkt super goed om de funnel en verkopen te optimaliseren!

Een autoresponder instellen bij Enormail is een piece of cake. Laten we dat dus doen.

Autoresponder aanmaken

Ga