Eigen webshop beginnen? Dan ben je hier aan het goede adres! In 2019 zijn er zo’n 40.000 actieve webshops in Nederland, een flinke partij aan concurrentie dus. Behalve weten hoe je technisch een webshop bouwt, zal ik in dit artikel ook erg ingaan op hoe je er een succes van maakt. Veel mensen die een webshop beginnen stoppen hier namelijk alweer mee binnen één jaar. Dat wil niet zeggen dat jij er geen succes van kunt maken. Veel mensen weten alleen niet waar ze aan beginnen. Daarom bij deze een handleiding waarmee je de meest gemaakte fouten voorkomt.

Allereerst, een webshop beginnen is makkelijk

Misschien spreekt deze titel tegen, wat je tot nu toe denkt. Je hebt webdesigners duizenden euro’s horen vragen voor het maken van een webshop. Maar de realiteit is, anno 2019 kun je zonder technische kennis eenvoudig zelf een webshop opzetten. Wellicht dat dat ook de reden is dat zoveel mensen het proberen. Een webshop beginnen zonder grote investering is dus zeker mogelijk. Laat je dus niet teveel wijsmaken door dure webdesigners maar lees rustig door naar het volgende onderdeel waarbij we ingaan op het systeem achter je webshop.

Webshop software, kies het juiste systeem

Vanuit de technische kant bekeken is een webshop beginnen makkelijk, maar daarvoor heb je wel het juiste systeem nodig. In de webshop wereld gaat veel geld om en het zal je dan ook niet verbazen dat er gigantisch veel aanbieders zijn van webshop software in Nederland.

Wat betreft webshop software zijn er globaal twee mogelijkheden. Je kunt kiezen voor de (technisch gezien) allersimpelste optie. Bij deze optie sluit je je aan bij een grote partij die alleen maar webshops beheert en waarbij het gehele programmeer werk voor jou is gedaan. De tweede optie die je hebt is om een webshop te implementeren binnen jouw WordPress website met een plugin.

Optie 1: Volledig hosted webshop software

Wanneer je kiest voor deze eerste optie zijn er veel partijen waaruit je kunt kiezen. Wat ze gemeen hebben is dat je eenvoudig een webshop kunt opzetten met de software die zij daarvoor in huis hebben. Technische kennis is totaal niet vereist. Naar mijn mening de makkelijkst bruikbare webshop software is die van JouwWeb.

Met JouwWeb begin je gemakkelijk je eigen webshop. Het is een Nederlands bedrijf met een Nederlandstalige klantenservice. De webshop software is geavanceerd maar eenvoudig in gebruik. Je hoeft niets zelf te coderen.

Andere goede opties die je hebt op dit gebied zijn Shopify, Shoppagina en Lightspeed. Allemaal bieden ze een maandelijks abonnement aan. Wat wil zeggen dat je niet gelijk een grote hap geld hoeft neer te leggen wanneer je jouw webshop begint (zoals bij sommige webdesigners).

Optie 2: Webshop beginnen met WordPress Plugin

Deze optie is er voor mensen die al een WordPress website hebben en deze graag uitbreiden met een webshop. Om dan helemaal een losse webshop te maken zou zonde zijn. Je wilt tenslotte dat de bezoekers die al op jouw website komen eenvoudig op de website zelf kunnen shoppen. Om op jouw WordPress website een webshop te maken moet je een plugin downloaden. Veruit de meest gebruikte plugin (al 6.000.000 keer gedownload) daarvoor is Woocommerce.

Met Woocommerce kun je gratis beginnen. Tot een bepaalde diepte aan functies hoef je nog nergens voor te betalen. Dat kan voor de start van een webshop erg handig zijn als je nog niet zo goed weet of deze gaat lopen zoals je wenst. Omdat de plugin zoveel gebruikt wordt is deze erg up to date en heeft daardoor zeker mijn voorkeur.

Andere opties die je kunt overwegen voor webshop software in je WordPress website zijn WP e-commerce, Jogishop of Marketpress.

Wanneer je een webshop wilt starten met slechts één enkel (of een paar) producten kun je het voor jezelf simpel houden. Zelf verkoop ik op deze website bijvoorbeeld mijn boek over online geld verdienen, maar ik heb er op deze website geen webshop van gemaakt omdat er slechts één product en een paar diensten zijn. Opties die je dan hebt zijn programma’s zoals Mollie of Paypro om de betaling te regelen.

Wanneer je de juiste software hebt gevonden kun je aan de slag met jouw webshop avontuur! Je kunt dan eenvoudig producten in je winkel plaatsen, maar voor je dat doet, raad ik je aan om eerst verder te lezen.

Het unieke product voor jouw afgebakende doelgroep

Als er iets is waar het in webshop land vaak fout gaat dan is het in wat mensen willen verkopen. Wanneer je bijvoorbeeld een product hebt, dat exact hetzelfde is als die in de catalogus van bol.com, maar die daar 10% goedkoper is, moet je wel heel hard je best doen om dit te verkopen. Dat wil niet zeggen dat je per se een product moet verkopen dat niemand anders heeft, maar vooral dat je hard je best moet doen 😉. Hoe je dat het beste doet is door een niche te kiezen.

Een niche is een klein, afgebakend deel van de markt. Door je met jouw webshop te begeven in een niche heb je minder last van concurrentie. En dat is nodig want de online concurrentie is gigantisch. Door een niche doelgroep te hebben onderscheid je jezelf en kun je deze heel gericht aanspreken.

In de marketingopleiding die ik zelf heb gevolgd vertelden ze me altijd: “Als iedereen je doelgroep is, dan is praktisch gezien niemand je doelgroep”. En hoewel ik mijn docenten niet vaak gelijk gaf, sluit ik mij hierbij aan. Zeggen dat je aan iedereen iets wilt verkopen zal ervoor zorgen dat niemand iets van je koopt. Je kunt namelijk niet in één toon spreken op jouw website die zowel bejaarden als jongeren aanspreekt. Zorg er daarom voor dat je een afgebakende doelgroep (niche) kiest en stort je daar volledig in. Denk hierbij niet alleen aan demografische afbakening zoals leeftijd, maar ook aan interesses.

Om je een idee te geven, de doelgroep van mijn eigen website (De Moderne Nomaden) is millennials die locatie onafhankelijk geld willen verdienen. Daarmee is mijn doelgroep afgebakend op leeftijd én op interesse gebied.

Bedenk dus voor jezelf de niche waar jij je in wilt bevinden. Zorg er daarbij voor dat de doelgroep van jouw webshop niet té groot maar ook niet té klein is.

Alleen een webshop maken, is niet genoeg om geld te verdienen

Als we kijken naar hoe makkelijk het is om een webshop op te zetten is het niet gek dat er zoveel aanbieders zijn. Er zullen dan ook altijd aanbieders zijn die zich in een niche begeven waar jij je ook in bevind. Verwacht dus niet dat je zonder onderscheidend vermogen zomaar hun klanten overneemt.

Onderscheidend vermogen kun je op meerdere manieren creëren. Je kunt bijvoorbeeld op prijs gaan concurreren, maar wanneer je net een webshop start zal dit moeilijk zijn, je hebt dan nog geen gigantische stapelkorting bij de inkoop van jouw producten. Mijn advies, concurreer daarom niet op prijs maar maak jezelf op een andere manier onderscheidend.

In de marketing wordt onderscheidend vermogen vertaald in ‘unique selling points’. Dat zijn de redenen waarom iemand bij jou zou kopen in plaats van bij iemand anders. Dat kunnen dingen zijn als levertijd, kwaliteit, unieke product eigenschap, extra’s of een membership korting.

Wat je ook kunt doen om jezelf te onderscheiden is door jouw kennis van een product expliciet op te schrijven in de productbeschrijving. Je zou daar zelfs bij ieder product een video van kunnen maken. Op die manier wordt jouw webshop persoonlijker en kan het goed zijn dat mensen het jou gunnen en daarom bij jouw webshop het product aanschaffen. Je kunt natuurlijk ook altijd nog kleine influencers contacten voor een productpromotie. Dit laatste kan zeker geen kwaad.

Zonder SEO is jouw webshop een oase aan stilte

Een van de grootste bezoekersstromen richting je website zal waarschijnlijk via Google komen. Die mensen komen dan op jouw webshop omdat ze ergens specifiek naar op zoek zijn en ze jou bovenin de zoekresultaten vinden.

Van de 13.000 bezoekers per maand op mijn eigen website komt 95% via Google. Natuurlijk doe ik ook aan Facebook, Youtube en Instagram maar dit zijn niet de belangrijkste kanalen.

Om hoog in Google te komen moet je aandacht besteden aan de SEO op jouw website. SEO is een afkorting van Search Engine Optimalisation en doelt erop jouw webshop zo in te richten dat Google weet of die ernaar moet verwijzen in de zoekresultaten. Zonder SEO zul je geen (of heel weinig) bezoekers trekken via Google. Om je een beetje uit te leggen hoe dat allemaal in zijn werk gaat kun je het beste dit artikel van mij lezen.

Hoe meer bezoekers er op jouw webshop komen, hoe meer mensen je iets kunt verkopen. Kijk dus ook of je behalve SEO optimalisatie ook andere content dan producten op jouw webshop kunt plaatsen die interessant is voor jouw niche. Ga bijvoorbeeld bloggen over relevante onderwerpen of maak Youtube video’s over jouw producten. Met dit soort content bouw je een band op met jouw doelgroep en kun je veel extra bezoekers naar jouw webshop trekken.

Zorg voor reviews op jouw webshop

Online is de wereld net iets anders dan offline. Je hebt niet automatisch mensen hun vertrouwen met een webshop, hoe goed deze er ook uit ziet. Zorg er dus voor dat je aan je betrouwbaarheid werkt. Dit doe je door foto’s van het magazijn op een over ons pagina te zetten of certificaten te laten zien.

De allerbelangrijkste manier om betrouwbaarheid te creëren op jouw webshop, is met reviews. Maak een Google bedrijfspagina aan en laat jouw klanten daar reviews op plaatsen. Wanneer iemand anders iets over jou zegt is dit immers impactvoller dan wanneer jij dit over jezelf zegt. Op deze manier worden er tevens review sterren en een score getoond wanneer jij wordt weergeven in de zoekresultaten. Dit komt betrouwbaarder over dan iemand die geen reviews heeft.

Jouw eigen webshop beginnen

Wanneer je met bovenstaande rekening houd kan jouw webshop zeker een succes worden. Een webshop beginnen is makkelijk, er een succes van maken is net wat moeilijker. Maar waar een wil is, is een weg! Zorg dat je jezelf verdiept in online marketing en je begrijpt hoe je jouw producten het beste kunt verkopen. Want dan komt het mooiste van jouw webshop, je kunt er passief geld mee verdienen wanneer alles eenmaal loopt.