Verdiensten 35%
Moeilijkheid 30%
Zekerheid 40%

Heb je er wel eens over nagedacht om schrijver te worden? Met het schrijven en publiceren van een E-book, het zogeheten digitale boek, valt goed geld te verdienen. Er zijn dan wel een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Je kunt tenslotte wel een mooi boek schrijven, maar wie gaat dat lezen?

Kies een specifiek onderwerp en niche voor je E-book

In het algemeen is het van belang dat je bij voorbaat al weet voor welke doelgroep je schrijft, hoe specifieker die doelgroep, hoe makkelijker het achteraf is om hen te bereiken. Stel bijvoorbeeld dat je een boek wilt schrijven over gelukkig worden. Dan heb je waarschijnlijk veel concurrentie. Het is dus slimmer je verder te specificeren. Noem je boek bijvoorbeeld ‘Gelukkig Worden Met Meditatie Voor Beginners’. Op deze manier wordt je doelgroep kleiner, maar ben je wel al super gericht en is de kans dat de doelgroep jouw boek vind groter.

De lengte van je E-book

Een E-book over een specifiek onderwerp hoeft echt geen roman te worden van 200 pagina’s. Dan zou je namelijk zo’n 50.000 woorden moeten schrijven en dat is voor veel onderwerpen gewoonweg veel te veel. Diepgang is goed, maar je wilt er ook geen jaren mee bezig zijn lijkt me. Zorg er dus primair voor dat wat er in het boek staat, het voor de doelgroep waard is om te lezen. Hebben ze er echt wat aan? Een goede richtlijn om aan te houden bij het schrijven van een E-book is tussen de 10.000 en 15.000 woorden te gebruiken.

“Zelf schreef ik ook een e-book. Deze heeft 20.000 woorden en is dus best wel een werk geworden. Afhankelijk van waar je over schrijft kan het boek dus zeker langer en korter zijn. Mijn eigen e-book gaat over online geld verdienen en gezien dat onderwerp niet in een notendop is samen te vatten is die dus wat langer.”

Hoe je een E-book publiceert

Nu je een E-book hebt geschreven op een specifieke doelgroep moet er nog iets gebeuren. Een aantrekkelijke voorkant moet worden gemaakt. Dit gaat namelijk een groot deel van je succes bepalen. Zorg er in ieder geval voor dat de kaft beschrijft welk probleem het E-book voor de lezer oplost. Op deze manier spreek je je doelgroep het beste aan omdat zij zich in het probleem zullen herkennen en op zoek zijn naar de oplossing. De voorkant moet dus echt representatief zijn voor wat er in je boek staat. Gaat je boek bijvoorbeeld over het verhandelen van aandelen, noem het dan “Geld verdienen met opties“. De bedoeling van het boek is zo direct duidelijk.

Promoten van je E-book via een platform als Bol.com

Er zijn vele manieren om je E-book online te promoten. Natuurlijk kun je zelf een heel online platform bouwen en het daarop aanbieden maar dit is voor velen niet bepaald gemakkelijk. Logischer is daarom om te kijken naar mogelijkheden die het verkopen en promoten van een E-book gemakkelijk maken. De voorloper voor de nationale markt hiervoor is Bol.com. Bij Bol.com kun je gemakkelijk een online winkel openen met daarin jouw E-book. Hierbij heb je dan de optie om je E-book de eerste dagen gratis aan te bieden, doe dit! Wanneer mensen je E-book lezen kun je hen vragen een review te schrijven op Amazon, en je raadt het al, meer reviews betekent meer vindbaarheid en dus meer verkopen. Reviews zijn de meest waardevolle overtuiging bij het aanschaffen van een E-book.

“Geef je E-book gratis weg, vraag om reviews, en ga dan pas verkopen.”

Andere manieren om een e-book te verkopen

Er zijn nog meer manieren om een e-book te verkopen. Je kunt dit bijvoorbeeld eenvoudig via je eigen website doen. Je zou er dan een affiliate programma aan kunnen koppelen. Op die manier geef je aan andere bloggers of influencers de kans om jouw product te promoten in ruil voor een commissie per keer dat jij je e-book verkoopt. Je wordt dan affiliate partner van elkaar. Lees meer over affiliate marketing.

Een E-book gebruiken als marketing middel

Zelf verkoop ik mijn E-book niet maar gebruik ik deze als weggever. Op deze manier geef ik een gratis waarde aan mijn potentiële klanten. Ik gebruik een E-book dan als middel om kennis te maken en iets te geven aan een bezoeker. Dit kan bijvoorbeeld als je zelf een videotraining of andere online dienst verkoopt, erg waardevol zijn.