Het is een van de eerste dingen waar ik met mijn klanten naar kijk bij een website optimalisatie, de Unique Selling Points. En dat is niet voor niets. Een goede USP overtuigd namelijk en laat zien wat het verschil is tussen jouw bedrijf en dat van de concurrent. Daarom geef ik je in dit artikel een beknopte uitleg van de Unique Selling Point (ook wel Unique Selling Proposition genoemd) en 15 voorbeelden van USP’s.

Wat is een Unique Selling Point (USP)?

Oké, eerst even naar wat dat dan precies inhoud, zo’n Unique Selling Point. Een definitie die je vaak terug vind op het internet is als volgt:

°Een USP is de factor die het onderscheid aangeeft tussen een product en zijn competitie.”

En waar jij waarschijnlijk naar op zoek bent is naar hoe je dat in één zinnetje uit kunt leggen. Het liefst zo creatief mogelijk. Anders onderscheid je jezelf alsnog niet. Maar voordat we daarmee aan de slag gaan, eerst nog even dit model van Neil Patel.

Wat in dit model interessant is, zijn vooral het vinkje en het vraagteken. Daarvoor is de Unique Selling Point bedoelt. Om aan een potentiële klant duidelijk te maken dat jij echt wel anders bent. Maar dat lukt niet altijd…

Dit zijn GEEN Unique Selling Points

Zoals je in de naam wellicht kunt lezen is een Unique Selling Point, uniek. Dingen zeggen die je concurrent ook zegt zullen de potentiële klant dus niet helpen om voor jou te kiezen. Maar toch is dat een valkuil waar veel bedrijven instappen. Zij zeggen dan dingen als:

  • Wij zijn de snelste
  • Wij bieden kwaliteit
  • Wij zijn klantgericht

Ik kom dit bij mijn klanten keer op keer tegen. Allemaal loze zinnen die zogenaamd vallen in de categorie USP’s. Ik vraag dan, wat maakt jou uniek? En krijg antwoorden als; “Wij bieden kwaliteit”. Goh. Dat zegt de concurrent ook, daarmee alleen ga je het dus niet winnen. Maar wat veel mensen niet weten is dat je wel degelijk van de bovenstaande zinnen een USP kunt maken. Je moet hem alleen wat verdiepen. Kijk maar eens naar de onderstaande zinnen die ik voor een klant heb aangepast.

  • Wij werken dag én nacht en zijn daardoor de snelste in de markt (snelheid)
  • Wij werken alleen met MERK A, het nummer 1 kwaliteitsmerk in de markt (kwaliteit)
  • Voordat we beginnen schudden we altijd eerst de hand en maken we een praatje (klantgericht)

Wat je hierboven ziet is in feite een uitleg van de USP’s. Je zegt hetzelfde, maar bij het lezen merk je dat het iets anders is dan wat de concurrent zegt. Op zich leuk, maar heel uniek zijn deze Unique Selling Points natuurlijk nog niet. Het beetje creativiteit mist nog.

15   USP voorbeelden

Onderstaande 15 USP’s zijn er om inspiratie mee op te doen. Ze zijn onderscheidend en kunnen jou helpen een ‘unieke’ USP te bedenken.

  1. “We’re number two, we try harder.” – Avis

Wat leuk is bovenstaande USP is dat Avis hier van iets negatiefs, iets positiefs maakt. Ze zijn immers geen marktleider, dus waarom zouden ze zich zo gedragen?

  1. “You get fresh, hot pizza delivered to your door in 30 minutes or less or it’s free.” – Domino’s Pizza

Een best lange Unique Selling Point zul je denken. Maar hij zegt wel precies waar het op staat. Ze hadden ook kunnen zeggen “Wij zijn de snelste”, maar dat op zich is niet onderscheidend. Met deze USP wordt dat bewezen.

  1. “Do one thing well” – Huit Denim Co.

Dit merk maakt spijkerbroeken en houd zich daarbij. De USP wekt de suggestie dat ze het beter (kwaliteit) kunnen doen dan de concurrent doordat ze zich maar op één ding focussen.

  1. “Find a lower price and we’ll match it.” – Bestbuy.com

Op zich niet een unieke, maar wel een duidelijke manier om te zeggen dat je de goedkoopste bent, zonder zó standaard over te komen.

  1. “With every pair you purchase, TOMS will give a pair of new shoes to a child in need. One for One” – TOMS Shoes

Wanneer je goed doet voor de wereld kan het zeker geen kwaad om dat ook uit te spreken. Dat wekt sympathie en geeft je ruimte om hogere prijzen te rekenen. Het maakt je uniek van je concurrent.

  1. “Improve mouth health in two weeks” – Colgate

Als je het hebt over het verwoorden van kwaliteit. Garanties doen het altijd goed.

  1. “World’s strongest coffee” – Wish Coffee

Een duidelijke USP die zegt waar het op staat maar dus alsnog onderscheidend is omdat niemand in de koffie markt die woorden in de mond neemt.

  1. “Bezorgen dezelfde dag, ’s avonds of in het weekend” – Bol.com

Hiermee laat Bol.com menig concurrent achter zich. Het idee dat je kunt laten bezorgen wanneer jij wilt is ook alleen maar uit te spreken door de grootste in de markt, daar kan niemand tegen op.

  1. “100 dagen recht op retour” – Zalando

De USP van Zalando sluit goed aan op de markt. Kleding moet immers gepast worden en gaat vaak retour.

  1. “Jouw leven. Jouw Hussel.” – KPN

Een aparte zullen we maar zeggen aangezien ‘husselen’ ook in de straattaal wordt gebruikt. Maar daarin tegen zal een oudere generatie de woorden eerder anders opvatten. Zeker een ludieke manier dus om klantgerichtheid uit te stralen.

  1. “Echt HEMA” – HEMA

Korte maar krachtige USP die zegt wat het moet zeggen.

  1. “Wij draaien jouw muziek” – Allround DJ Service

Dit is een van mijn partners. Niet bij veel DJ partijen komt prominent naar voren dat ze de klant de muziek laten kiezen, terwijl dit een grote reden is waarom klanten bij Allround DJ Service terecht komen.

  1. “Drukwerk, maar dan goedkoper” – Drukland

Als je de goedkoopste bent in de markt hoef je natuurlijk niet lang over een Unique Selling Point na te denken. Je kunt het gewoon zeggen, maar dan in net wat andere woorden dan ‘wij zijn de goedkoopste’.

  1. “Euro’s goedkoper” – Jumbo

Weer een USP puur op prijs. Jumbo biedt de laagste prijs garantie en pretendeert daarmee altijd de goedkoopste te zijn.

  1. “De winkel voor iedereen” – Blokker

De winkel die bijna failliet ging. De USP doelt op het brede aanbod dat de winkel heeft.

Wanneer je zelf een USP gaat maken

Zelf een Unique Selling Point maken kan nog best moeilijk zijn. Vaak zijn bedrijven, zeker kleinere, namelijk in de basis niet onderscheidend van de concurrent. Het kan dan ook nooit kwaad om daar eens goed voor te gaan zitten.

Ik kwam er bij mijn klant Allround DJ Service achter dat iedere DJ in de markt exact hetzelfde zegt op de website. Daarom zijn we ergens mee aan de slag gegaan. Zeggen dat je muziek naar wens draait is loos. Dus hebben we een online liedjes portal gemaakt waar klanten 25 verzoekjes kunnen invullen voor hun feest. Daarbij krijgen ze de garantie dat die liedjes sowieso worden gedraaid op de feestavond. Door de portal is de uitspraak ‘Wij draaien jouw muziek’ plots veel legitiemer en geloofwaardiger.

En als je dan toch wilt gaan zitten op algemene kenmerken zoals kwaliteit, snelheid, prijs of marktaandeel, zorg dan dat je jezelf op een creatieve manier weg zet. Geen klant heeft wat aan de hoogste kwaliteit. Zorg dat je het onderbouwt en bewijst en beantwoord altijd de vraag, waarom heb jij de hoogste kwaliteit en jouw concurrent niet?

Zo kom je er wel, succes!