Influencer worden? Geld verdienen met je Instagram pagina of Youtube kanaal. Het is de droom van veel mensen. Veel volgers hebben en een positieve impact achterlaten. Je bent dan een influencer!

Laatst werd ik zelf geconfronteerd met de vraag of ik een influencer was. Ik moest daar even over nadenken. Dus ik vroeg, ‘heb ik op wat voor manier dan ook een impact gemaakt op jouw leven?’. Ja, was het antwoord. Best wel een grote impact hoor ik ook vaak, met alle artikelen die ik schrijf die mensen verder helpen (zo’n 20.000 bezoekers per maand). Dus ik ben schijnbaar een influencer…

Maar wanneer je zelf influencer wilt worden zit je waarschijnlijk te denken aan de grote Instagrammers en Youtubers. En daar gaat dit artikel over. Ik zal bespreken hoe je zelf een influencer wordt, waar je rekening mee moet houden en hoe influencers hun geld verdienen.

Wat is een influencer?

Oké, eerst even naar de basis. Wat is een influencer? Grappig is dat daar online niet direct een definitie van te vinden is, dus ga ik er zelf een ontwerpen. We zouden nu kunnen stellen dat iedereen een influencer is omdat iedereen een impact maakt op het leven van minstens één iemand anders. Maar voor dit artikel baken ik het begrip even af, want we weten allebei dat wij iets anders bedoelen wanneer we het woord ‘influencer’ in de mond nemen.

“Een influencer is iemand met een grote aanwezigheid op social media die resulteert in een zichtbare invloed op zijn of haar volgers.”

Wil je influencer worden? Dan zul je dus moeten denken vanuit die definitie. Hoe kun je impact maken op een grote groep mensen? Wanneer je vanuit die kant denkt, worden de manieren om influencer te worden ook logischer. Je wordt geen influencer door een saai leven te verfilmen of daar foto’s van te maken. Dat konden alleen de eerste influencers doen (Enzo Knol en Co), maar sinds de markt verzadigd is, zul je toch echt met iets beters moeten komen. Wat maakt jouw leven speciaal en voor wie is dat leuk om te volgen? We gaan op zoek naar jouw niche.

De doelgroep of niche van een influencer

Vroeger, niet heel lang geleden, kon je gewoon een camera op je leven zetten, video’s plaatsen op Youtube en Instagram, en je was een influencer. Dat kon toen omdat dat op zichzelf al uniek was. Niet iedereen verfilmde immers zijn of haar leven. Maar tijden nu zijn anders. Iedereen heeft wel een eigen social media kanaal met goede foto’s of video’s. Eigenlijk is iedereen dus een influencer.

Het is dan ook om die reden dat je extra je best zult moeten doen om je te onderscheiden van de massa. Er zijn zoveel influencers dat je er met een normaal saai leven echt niet meer uitspringt. Je zult dus iets unieks moeten hebben of richting een specifieke doelgroep moeten communiceren. In de marketing noemen we dat een niche 😉.

Om dat even uit te leggen. De website waarop je je nu bevind is voor mensen die willen leven als digital nomad (combinatie van werken en reizen). Dat is de ‘niche’ van deze website. Een niche is dus letterlijk een afgebakende doelgroep en dat is belangrijk. Zoals marketeers wel eens zeggen, als je aan iedereen verkoopt, verkoop je aan niemand.

Wanneer je influencer wilt worden zul je zelf een niche uit moeten kiezen waarop je je gaat focussen. Om maar wat niches van influencers in Nederland te noemen…

Linda de Munk – Sekssualiteit
D. van der Zeeuw – Kleding en sierraden
Queenofjetlags – Mode, reizen en lifestyle
Lisa Kolster – Reizen
Monica Geuze – Baby’s
Peter Harder – Videografie en social media

Als influencer is het verstandig je te richten op een specifieke doelgroep. Zij zullen zich namelijk meer aangesproken voelen wanneer je daar specifiek content (foto’s of video’s) voor maakt. Kies dus een doelgroep/niche uit die bij je past en je kunt aan de slag met de volgende stap.

Het inrichten van je social media

De volgende stap om influencer te worden is het inrichten van de social media. Allereerst moet je natuurlijk kiezen op welk platform je aan de slag wilt. Hier zijn Instagram en Youtube veruit het meest gebruikt. Maar ook op platforms als Snapchat, Facebook en Pinterest kun je aan de bak. Kies bij het inrichten van je kanaal voor een duidelijke tone-of-voice (hoe spreek je de volgers aan). Plaats met regelmaat passende content die aansluit op de doelgroep en wordt een ‘thought leader’.

Zorg voor mooie beelden of foto’s en vraag jezelf continu af, ‘waarom zou iemand uit de doelgroep mij willen volgen?’. Als je op die vraag een goed antwoord hebt, krijg je volgers. Als je het alleen voor het geld, de populariteit of een tekort aan eigenwaarde doet, ga je niets bereiken. Dat is de harde waarheid.

Wat je vaak ziet in het landschap van influencers is dat veel bekend zijn geworden zonder dat als doel op zich te hebben. Het doel was positief bij te dragen aan anderen hun leven en dat levert mensen vele volgers op. Het doel was niet om een bekende influencer te worden. Vaak werden ze dat dan uiteindelijk wel maar het gaat hier om de insteek.

Meer en meer volgers als influencer

De volgende stap is natuurlijk om content te blijven plaatsen en te hopen dat je account gaat groeien. Natuurlijk zul je in eerste instantie vrienden en familie hebben die jou als influencer best willen ondersteunen, maar hoe krijg je nou die 100K volgers? Wél dat is een goede vraag, en het internet antwoord daar als volgt op.

  • Zorg voor (veel) interactie met de volgers
  • Gebruik hashtags
  • Post alleen waardevolle content, kwaliteit boven kwantiteit
  • Doe inspiratie op bij andere influencers
  • Koppel je social media aan elkaar
  • Zorg voor een duidelijk merk door terugkerende kleuren en stijlen
  • Gebruik locatie tags
  • Praat mee met de actualiteit in jouw niche
  • Wordt interactief met top influencers
  • Zoek naar collabs met mensen met meer volgers
  • De aanhouder wint ook hier

Wat je vooral merkt bij de groei van volgers is dat deze nooit lineair loopt. Ga ervan uit dat je aan het begin net zoveel moeite doet als na een paar jaar, maar dat je daar aan het begin niets voor terug krijgt en na een paar jaar meer voor terug krijgt dan logisch lijkt. Accounts op Instagram en Youtube groeien exponentieel. Je eerste duizend volgers als influencers zijn net zoveel moeite als je volgende tienduizend.

Het is om die reden dat veel beginnende influencers afhaken voordat ze succes behalen. Ze hebben er het geduld niet voor en zetten niet lang genoeg door. Ze geven op, omdat al het werk wat ze erin stoppen op dat moment nog niet zijn vruchten afwerpt. Dat is uiteraard frustrerend maar wel iets waar je doorheen moet om succes te behalen als influencer.

Geld verdienen als influencer

Oké, ik ben dus een marketeer, en daarmee krijg ik wel eens te maken met influencer marketing. Dat is letterlijk marketing via influencers. Een bedrijf wilt een product verkopen en vraagt een influencer dit product te promoten via zijn of haar social media. De influencer promoot het product, krijgt daarvoor betaald en het bedrijf verkoopt hierdoor meer producten.

Bedrijven zitten de laatste tijd letterlijk te springen om met meer influencers samen te werken. Influencers hebben namelijk zoals het woord al zegt, een invloed op hun volgers. Influencer marketing is daarmee super efficiënt en vaak goedkoper dan bijvoorbeeld televisie campagnes.

Een ander voordeel aan influencer marketing voor een bedrijf is dat het heel duidelijk is wie de doelgroep is van een influencer. Het bedrijf weet dan direct of dit goed gaat matchen met het product. Veel andere soorten media zoals kranten en televisie is wat dat betreft meer schieten met hagel.

Om als influencer geld te verdienen met influencer marketing moet je wel eerst een flink aantal actieve volgers hebben. Hierbij is niet alleen het aantal volgers van belang, maar vooral hoe actief deze volgers zijn met jouw content. Delen en liken ze veel? Dan kun je als influencer meer geld verdienen.

Om die bedrijven te vinden kun je ze natuurlijk benaderen, maar hier zijn ook netwerken voor opgezet. Die maken het jou en de bedrijven beduidend makkelijker om elkaar te vinden. Maar om die te vinden (ik ga er hier geen promoten) kun je het beste even Googlen op ‘influencer marketing’.

Andere manieren om geld te verdienen als influencer

Maar bij die samenwerkingen met bedrijven blijft het niet. Er zijn nog vele anderen manieren waarop influencers geld verdienen. Namelijk met de volgende manieren.

Affiliate marketing

Influencers linken door naar producten of diensten. Als een volger via die link het product of de dienst afneemt krijgt de influencer hier een commissie voor. > Lees meer over affiliate marketing

Merchandise

Influencers kunnen merchandise van zichzelf verkopen. Denk aan de kledinglijn van Yes Theory met ‘Seek Discomfort’ erop.

Eigen online product

Sommige influencers beginnen ook met het verkopen van een eigen e-book of videocursus.

Spreker op evenementen

Als je een sprekerstalent hebt of vaardig bent kun je ook als gastspreker bijdragen aan evenementen.

Membership content

Ook kun je als influencer geld verdienen door een deel van je content afgeschermd te maken tegen betaling. Dit is voor Youtubers logischer dan voor Instagrammers 😉.

Donaties

Klinkt niet als een logische, maar er zijn zeker mogelijkheden om als influencer puur je geld te verdienen met donaties. Als jij het goede doet, willen mensen daar best wat voor geven.

Conclusie influencer worden

Influencer wordt je niet, maar ben je. Eigenlijk gaat dat vaak vanzelf. Je bent een interessant persoon en deelt interessante content. Mensen vinden je boeiend en zullen je automatisch volgen. Voordat je werkt aan je aantal volgers, kan het dus nooit kwaad eerst te werken aan je persoonlijkheid 😉.

Neem jezelf serieus en wordt geen influencer omdat je graag geld wilt verdienen, er zijn namelijk betere manieren om dat online te doen. Wordt influencer omdat je iets bij wilt dragen aan het collectief. Omdat je weet dat jouw ideeën de moeite waard zijn om gehoord te worden.

Alle succes gewenst!