Meer website bezoekers krijgen, dat wilde mij tot vorig jaar maar niet lukken. Ik had mijn website opgezet over een leven als digital nomad. Op de website plaatste ik artikelen en bood ik mijn diensten aan als webdesigner en trainer. Er was alleen een ding wat me enorm tegenzat. De eerste maanden kreeg ik hooguit drie bezoekers per dag via organische kanalen als Google. Maar hier had ik natuurlijk niets aan, hier ging het massa is kassa principe niet voor op.

Ik moest dus wat bedenken om meer website bezoekers te krijgen maar had, omdat het een startend bedrijf betreft, niet het geld om daar dik voor te adverteren. Het moest dus eigenlijk gewoon gratis.

Nu, 12 maanden verder, heeft diezelfde website 10.000 gratis bezoekers per maand! Ik ben dus in 12 maanden van praktisch 0 naar duizenden bezoekers per maand gegaan. Hoe ik dat heb bereikt en welke stappen daarvoor nodig waren, daar gaan we het in dit artikel over hebben. Het is namelijk voor iedere website mogelijk om zoveel gratis bezoekers per maand te krijgen en daarmee een gigantische groep potentiële klanten aan je te binden.

Meer website bezoekers betekent namelijk dat er meer mensen zijn aan wie jij je product en dienst kan aanraden of leads kunt genereren. Of wanneer je doet aan dingen als affiliate marketing, dat je gewoonweg meer geld verdient met jouw website.

Meer website bezoekers krijgen begon bij één belangrijk inzicht

Voordat mijn website massaal bezoekers begon aan te trekken ging het dus niet bepaald goed. Totdat ik van strategie veranderde gebeurde er eigenlijk helemaal niets.

Vorig jaar sprak ik met iemand die op dat moment 10.000 bezoekers per maand had op zijn website en ik vroeg hoe hij dat had gedaan. Hij nam een video op waarin die door mijn website heen ging en vertelde hoe hij dat aan zou pakken. Zelf deed hij niets anders dan artikelen schrijven die relevant zijn voor zijn doelgroep en dat raadde hij mij dan ook aan. En terecht!

Inmiddels heeft hij 100.000 bezoekers per maand op zijn website en hij heeft mij verzekerd dat dat er volgend jaar nog 5x zoveel zijn. De truc zat hem in waardevol zijn voor je doelgroep met behulp van content (lees: artikelen). Google ziet vervolgens de waarde die jij bied aan je potentiële klanten en zal vaker en beter naar je doorverwijzen. Je website word dus meer waard volgens Google en zorgt daarmee voor meer website bezoekers (ook naar je verkooppagina’s).

Meer website bezoekers met een overzichtelijke strategie

Het werd dan ook tijd dat ik zou stoppen met een beetje links en een beetje rechts dingen te proberen. Het werd tijd om met een valide strategie aan de slag te gaan voor meer website bezoekers. Ik besloot een plan te maken en aan de slag te gaan met content marketing. Dat startte met een soort brainstorm over wat voor artikelen ik allemaal zou kunnen schrijven die relevant zijn voor mijn doelgroep.

Mijn doelgroep zijn mensen die locatie onafhankelijk willen werken en daarmee de wereld rond willen reizen. Voor deze doelgroep besloot ik de volgende artikelen te gaan schrijven:

En zo nog 100 andere ideeën voor artikelen. Een trucje dat mij hierbij heel erg hielp is Google zelf. Wanneer je op Google één woord in typt geeft Google al suggesties naar dingen die rondom dat onderwerp worden gezocht. Dit hielp mij erg om meer relevante zoektermen en dus artikelen te bedenken. Het ging er hier dan ook vooral om, om gewoon zoveel mogelijk te bedenken. Ook te zoeken naar de hoekjes van wat relevant kan zijn voor mijn doelgroep. Een echte divergerende brainstorm dus.

Wel even kijken of waar je over gaat schrijven daadwerkelijk een doelgroep heeft

Vervolgens was het tijd om te gaan filteren, om te gaan convergeren. Ik wilde niet lukraak 100 artikelen gaan schrijven waarvan maar een kwart aan zou slaan bij Google en