Acquisitie mail voorbeeld met uitleg – Nieuwe leads via e-mail krijgen

Als zelfstandig online marketeer kan ik natuurlijk niet leven zonder klanten. Het is voor mij dus essentieel klanten te vinden. Doordat ik van overal op de wereld werk is dit erg moeilijk via netwerken te doen. Om die reden ben ik begonnen met koude acquisitie mails te sturen en wervende verkoopteksten te schrijven. En met succes! Met name mijn eerste verkoop mail leverde me veel nieuwe klanten op. Hoe die acquisitie e-mail in elkaar was gezet en hoe jij dit zelf ook kunt doen leg ik hieronder uit. Helemaal onderaan vind je tevens het voorbeeld van de acquisitie mail zelf die ik heb gebruikt.

Kies een kleine doelgroep voor je acquisitie mail

Gewoon lukraak acquisitie e-mails gaan sturen zal geen zin hebben. Je zult zien dat er dan nauwelijks reactie op komt. De basis voor een reactie op je verkoop mail is dat de ontvanger zich aangesproken voelt. Zorg dus dat je zorgvuldig je doelgroep uitkiest en deze beperkt tot een niche.

Op deze manier kun je de doelgroep van je mailing gericht aanspreken en voelt deze zich ook aangesproken.

Zelf schreef ik een acquisitie mail voor DJ drive in show bedrijven in Nederland. De doelgroep van mijn acquisitie mail waren bedrijven die DJ shows verhuurden voor feesten en partijen. Een kleine compacte doelgroep dus.

Verzamel e-mail adressen van de doelgroep aan wie je wilt verkopen

Wanneer je de doelgroep succesvol hebt afgebakend, is het tijd om e-mail adressen van de doelgroep te gaan verzamelen. Het zal je wellicht verbazen als ik zeg dat ik gewoon mijn zusje heb gevraagd die van de doelgroep hun website af te halen, maar dat werkte prima. Uiteindelijk had ik aan zo’n 50 e-mail adressen al genoeg om mijn acquisitie mail te laten slagen.

De opbouw van een succesvolle acquisitie mail

Omdat het een koude acquisitie mail betreft is de opbouw nog belangrijker. De ontvanger zit namelijk helemaal niet te wachten op iemand die hem of haar iets wilt verkopen of een dienst aan wilt bieden. Het is daarom belangrijk goed te denken vanuit de ontvanger. Je moet de ontvanger duidelijk maken dat hij of zij jouw aanbod nodig heeft, zonder dat je super verkoperig gaat doen.

In al mijn acquisitie mails houd ik een specifieke volgorde aan: probleem, consequentie, content, oplossing.

Deze volgorde is keer op keer bewezen en wordt ook veel gebruikt voor bijvoorbeeld webteksten. Zelf snap ik het succes ervan in ieder geval. Hieronder deel ik van ieder onderdeel met je hoe het in elkaar zit.

1. Welk probleem los je op?

Allereerst zal je in de mail moeten uitleggen welk probleem de lezer heeft. Wanneer het probleem niet duidelijk is, is er voor de lezer namelijk geen reden verder te lezen. Beschrijf hier daarom het probleem dat je met jouw product/dienst uiteindelijk op gaat lossen. Maar houd het bij het probleem zelf en bewaar je oplossing voor later.

Voorbeeld: Het probleem in de DJ branche is dat er één grote partij is die meer dan de helft van alle boekingen heeft, dit tot grote irritatie van de kleine ondernemers. Dit komt doordat de grote partij online succesvol is, maar totaal zonder de passie voor het DJ-en zelf onderneemt.

2. Wat zijn de consequenties van het probleem?

Vervolgens moet je uit kunnen leggen waarom het probleem zo vervelend is voor de lezer. Je gaat daarom consequenties van het probleem opnoemen. Op die manier krijg je het voor elkaar het probleem te vergroten en zal de lezer urgentie voelen het probleem aan te gaan pakken.

Voorbeeld: Doordat de grote partij in de branche zoveel boekingen heeft, kunnen kleine ondernemers daar moeilijk tegenop boxen. Dit maakt dat kleine DJ bedrijven kwetsbaar zijn en onzeker over hun bestaan. Kunnen ze wel blijven doen wat ze leuk vinden is een van de vele consequenties.

3. Gratis content in acquisitie mail

Dan mijn favoriet, de content die je gratis weggeeft in de verkoop mail. Deze content moet er namelijk voor zorgen dat jij de juiste persoon of het juiste bedrijf lijkt om het probleem van een lezer op te lossen. In de content die je aanbied laat je zien dat jij de expert bent die ze nodig hebben voor het oplossen van hun probleem.

Voorbeeld: Voor de DJ’s link ik naar een pagina toe met daarop tips om online meer boekingen en aanvragen binnen te krijgen. Deze tips geef ik gewoon gratis en laten zien dat ik weet waar ik het over heb.

4. Oplossing van het probleem

Dan is het nu pas tijd om jouw oplossing aan te gaan bieden. Laat weten hoe jij het probleem en de daaraan hangende consequenties op kunt lossen of doel op het maken van een afspraak. Je hebt nu al de status van expert en als het goed is heb je met de gratis content ook het vertrouwen van de lezer gewonnen.

Voorbeeld: De oplossing die ik aanbood was om samen een keer te gaan zitten en de website van de DJ door te nemen. Ik zou ze dan helpen met het optimaliseren van die website zodat ze meer op zichzelf staan en een grotere vuist kunnen maken tegen de grootste partij in de branche.

Veel gemaakte fouten in een acquisitie mail

Nu je de volgorde hebt gezien en je weet dat het belangrijk is de potentiële klant goed te informeren vind ik het belangrijk een lijstje met je te delen van tips die vaak haaks staan op wat mensen denken over e-mail marketing. Veel gemaakte fouten die jij alvast kunt voorkomen.

  • Niet deftig doen als je zo niet bent en dit niet logisch is in de markt. Ik zelf vermijdt ‘u’ eigenlijk altijd…
  • Wees persoonlijk. Hoe echter de mail is, hoe sneller de klant deze uit zal lezen.
  • Houdt het niet kort. Dat mensen geen tijd hebben is een illusie, ze hebben alleen geen tijd voor onzin.
  • Lees je mail 10x over om te voorkomen dat er taal en spelfouten in staan. Klinkt logisch, maar toch :).
  • Verplaats je écht in de doelgroep en laat de mail eerst lezen aan iemand die je kent.
  • Probeer niet gelijk in de mail te verkopen, maar focus bijvoorbeeld op een kennismakingsgesprek.
  • Zorg dat de content bij je mail daadwerkelijk waardevol is.
  • Gebruik je PS-regel om exclusiviteit en urgentie te geven aan je aanbod.
  • Gebruik veel enters voor de leesbaarheid en maak belangrijke dingen dik gedrukt.
  • Probeer de acquisitie mail eerst op een deel van de verzamelde e-mail adressen en evalueer dan.
  • Verstuur de mail met een mailprogramma zodat je kan zien hoeveel % de mail heeft geopend en doorgeklikt.

Voorbeeld acquisitie mail

Dan vind je hieronder nog het voorbeeld van een acquisitie mail zoals ik die zelf had gemaakt. Hij werkte erg goed en zorgde voor 11 nieuwe vaste online marketing klanten. Meer kon ik er ook niet bij hebben dus daar hield ik het toen maar bij. Later heb ik dezelfde e-mail structuur in andere branches toegepast en met soortgelijke resultaten. Wil je hulp bij het schrijven van je eigen acquisitie mail of dat ik deze voor jou schrijf, neem dan contact op of stuur me een bericht (+31 6 81081589). Ik help je graag en je betaald mij alleen als de mail je daadwerkelijk klanten oplevert ;).

Voorbeeld acquisitie mail
2018-08-08T17:00:48+00:00

De Moderne Nomaden

De Moderne Nomaden is een online platform voor iedereen die werken en reizen wil combineren. Een leven lang reizen is vaak simpeler dan je denkt.

Contact Info

Phone: +31 6 81081589

Web: demodernenomaden.nl