Als zelfstandig online marketeer kan ik natuurlijk niet leven zonder klanten. Het is voor mij dus essentieel om klanten te vinden. Doordat ik van overal op de wereld werk is dit erg moeilijk via netwerken te doen. Om die reden ben ik begonnen met koude acquisitie mails en het schrijven van verkoopteksten. Na een aantal acquisitie mails had ik de formule te pakken die leidt tot succes en veel extra omzet. In dit artikel ga ik in op de allereerste succesvolle acquisitie mail die ik schreef en hoe jij dit ook kunt doen. Onderaan het artikel geef ik nog voorbeelden van acquisitie mails die ik heb geschreven voor andere bedrijven dan die van mijzelf. Doe er je voordeel mee, succes!

Waarom wil je klanten krijgen met een koude acquisitie mail?

De reden om zelf een acquisitie mail te schrijven is hoogstwaarschijnlijk omdat je op zoek bent naar klanten of omdat je een product wilt verkopen. Vooral onder SEO-specialisten, marketeers en content creators zijn acquisitiemails populair. En dat terwijl het juist voor andere branches interessant is om gebruik te maken van acquisitiemails. Zij hebben immers niet zoveel concurrentie in de mailbox.

Een reden voor mij om met koude acquisitie aan de slag te gaan was primair omdat ik via andere kanalen zoals mijn website toen nog niet genoeg leads kreeg. Dankzij alle optimalisatie voor Google is dat nu wel het geval gelukkig. Maar toch blijft koude acquisitie een leuke manier om mensen die niet op je website komen te benaderen.

Kies een kleine doelgroep voor je acquisitie mail

Gewoon lukraak acquisitie e-mails gaan sturen zal geen zin hebben. Je zult zien dat er dan nauwelijks reactie op komt. De basis voor een reactie op je acquisitie mail is dat de ontvanger zich aangesproken voelt. Zorg dus dat je zorgvuldig je doelgroep uitkiest en deze beperkt tot een niche. Een gerichtere doelgroep zal zorgen voor een hogere reactie ratio op jouw mail en daarmee meer kans op extra omzet!

Door een niche te kiezen kun je de doelgroep van je mailing gericht aanspreken. Dat is belangrijk want daardoor heeft de ontvanger niet het gevoel dat deze gespamt wordt.

Zelf schreef ik een acquisitie mail voor DJ drive in show bedrijven in Nederland. De doelgroep van mijn acquisitie mail waren bedrijven die DJ shows verhuurden voor feesten en partijen. Een kleine compacte doelgroep dus. In Nederland zijn er zo’n 1500 drive-in shows ingeschreven. Slechts 250 daarvan heb ik toen mijn acquisitie mail gestuurd.

Verzamel e-mail adressen van de doelgroep aan wie je wilt verkopen

Wanneer je de doelgroep succesvol hebt afgebakend voor koude acquisitie, is het tijd om e-mail adressen van de doelgroep te gaan verzamelen. Het zal je wellicht verbazen als ik zeg dat ik gewoon mijn zusje heb gevraagd die van de doelgroep hun website af te halen, maar dat werkte prima. Uiteindelijk had ik aan zo’n 250 e-mail adressen al genoeg om mijn acquisitie mail te laten slagen.

Is het niet verboden om mensen zomaar te gaan mailen? Het antwoord is ‘JA’ tenzij men daar zelf toestemming voor geeft. Wanneer je business to business mailt hoef je je echter geen zorgen te maken. Veel bedrijven zetten hun e-mail gewoon op hun website en als je de adressen daarvan afhaalt is dat een legitieme manier om hen daarop te benaderen. Wanneer je consumenten wilt benaderen is dit uiteraard lastiger en zal je de adressen dus op een andere (veel moeilijkere) wijze moeten verzamelen.

De opbouw van een succesvolle acquisitie mail

Super, je hebt de e-mail adressen nu, of weet in ieder geval hoe je daaraan kunt komen. Nu is het tijd om de acquisitie mail te gaan schrijven!

Omdat het een koude acquisitie mail betreft is de opbouw enorm belangrijk. De ontvanger zit namelijk helemaal niet te wachten op iemand die hem of haar iets wilt verkopen of een dienst aan wilt bieden. Het is daarom belangrijk te denken vanuit de ontvanger. Je moet de ontvanger duidelijk maken dat hij of zij jouw aanbod nodig heeft, zonder dat je super verkoperig gaat doen.

Een mail die begint met ‘In de aanbieding’ of een opsomming van producteigenschappen zal een minimale conversie halen. Toch zie ik dit soort acquisitie mails zelf nog regelmatig in mijn SPAM box voorbij komen. Vandaar even mijn verwijzing; een goede acquisitie mail heeft namelijk onderstaande volgorde.

In al mijn acquisitie mails houd ik een specifieke volgorde aan: probleem, consequentie, content (niet verplicht), oplossing, call to action.

Deze volgorde is keer op keer bewezen en wordt ook veel gebruikt voor bijvoorbeeld webteksten. Het succes komt voort uit het feit dat je eerst een band probeert op te bouwen met de lezer alvorens je probeert te verkopen. In de mail komt het meer over alsof je iemand wilt helpen. Je komt zo over op een menselijke manier en niet als een verkoopmachine. Uiteindelijk zijn we allemaal mensen en luisteren we ook liever naar échte mensen dan online verkopers. Hieronder bespreek ik daarom per stap van de acquisitie mail hoe je daarmee aan de slag gaat.

1. Welk probleem los je op?

Allereerst zal je in de acquisitie mail moeten uitleggen welk probleem de lezer heeft. Wanneer het probleem niet duidelijk is, is er voor de lezer namelijk geen reden om verder te lezen. Begin daarom met het probleem dat je met jouw product/dienst uiteindelijk op gaat lossen. Benoem hier dus niet direct de oplossing maar ga eerst in op welk probleem de ontvanger waarschijnlijk heeft.. Het probleem zal de lezer overtuigen om verder te lezen.

Weet je niet welk probleem jouw product of dienst oplost? Dan is het goed om daarachter te komen. Het kennen van het probleem dat je oplost is namelijk het beginsel van de marketing gedachte en kan je in veel gevallen helpen je product/dienst beter te verkopen. Om je wat te helpen ga ik even terug naar mijn eigen voorbeeld hieronder.

Voorbeeld: Het probleem in de DJ branche is dat er één grote partij is die meer dan de helft van alle boekingen heeft, dit tot grote irritatie van de kleine ondernemers. Dit komt doordat de grote partij online succesvol is, maar totaal zonder de passie voor het DJ-en zelf onderneemt. Het probleem is dus primair dat een kleine ondernemer niet weet hoe hij of zij online kan groeien.

2. Wat zijn de consequenties van het probleem?

Vervolgens moet je uit kunnen leggen waarom het probleem zo vervelend is voor de lezer. Je gaat daarom consequenties van het probleem opnoemen. Door consequenties van een probleem te benoemen word het probleem voor de ontvanger duidelijker en vergroot je de urgentie om er iets aan te doen. De consequenties zijn onmisbaar voor het erkennen van het probleem. Vaak gaan deze dieper in op een emotie dan het probleem zelf. Denk dus niet aan ‘minder website bezoekers‘ maar aan ‘minder mensen die zien hoe jij met hart en ziel mensen verder helpt‘. Snap je hem al? Anders kan onderstaand voorbeeld je op weg helpen.

Voorbeeld: Doordat de grote partij in de branche zoveel boekingen heeft, kunnen kleine ondernemers daar moeilijk tegenop boksen. Dit maakt dat kleine DJ bedrijven kwetsbaar zijn en onzeker over hun bestaan. “Kunnen ze wel blijven doen wat ze leuk vinden?” is een van de vele consequenties. Ze doen tenslotte zo hun best in de branche en dan is het zonde als hun passie niet wordt omgezet in inkomsten.

Als het goed is voel je bij bovenstaand voorbeeld aan dat het dieper ingaat op de emotie en dat daarmee het probleem verergert voor de ontvanger.

3. Gratis content in acquisitie mail (niet verplicht)

Dan mijn favoriet maar een niet verplicht onderdeel van de acquisitie mail; de content die je gratis weggeeft. Deze content moet er namelijk voor zorgen dat jij de juiste persoon of het juiste bedrijf lijkt om het probleem van een lezer op te lossen. In de content die je aanbiedt laat je zien dat jij de expert bent die ze nodig hebben voor het oplossen van hun probleem. Zoals Jorden Belfort het zou zeggen, er zijn drie dingen enorm belangrijk bij verkopen. Het vertrouwen in jou als mens, in het bedrijf én in het product. Juist dat vertrouwen in jou als mens en het vertrouwen in het bedrijf vergroot je met deze stap. Je laat hiermee zien dat jij de expert bent in jouw vakgebied. De content die je GRATIS weggeeft in de e-mail kan een artikel zijn op je website, een e-book of een video op Youtube. Als het maar iets is waarin uitblinkt dat je weet waar je het over hebt.

Voorbeeld: Voor de DJ’s link ik naar een pagina toe met daarop tips om online meer boekingen en aanvragen binnen te krijgen. Deze tips geef ik gewoon gratis en laten zien dat ik weet waar ik het over heb. Het opzetten van de pagina en het schrijven van het artikel kostte me slechts een half uur. Denk dus zeker niet te moeilijk over het creëren van content.

4. Oplossing van het probleem

Dan is het nu pas tijd om jouw oplossing aan te gaan bieden. Laat weten hoe jij het probleem en de daaraan hangende consequenties op kunt lossen. Je hebt nu al de status van expert en als het goed is heb je met de gratis content ook het vertrouwen van de lezer gewonnen. Belangrijk is om de oplossing zo te formuleren dat die aansluit op de eerdere stappen. Kijk daarbij uit dat je oplossing niet plotseling een verkoopverhaal wordt. Blijf in dezelfde tone of voice en kijk of je de oplossing zo kunt formuleren dat het luchtig blijft.

Voorbeeld: De oplossing die ik aanbood waren online marketing werkzaamheden die worden uitgevoerd door iemand die zelf DJ is geweest en daardoor de markt goed begrijpt. Ik zou ze dan helpen met het optimaliseren van hun website zodat ze meer op zichzelf staan en een grotere vuist kunnen maken tegen de grootste partij in de branche.

5. Call to action

Een onmisbare stap. Natuurlijk verwacht je dat iemand nu enthousiast genoeg is om uit zichzelf contact met je op te nemen, maar het kan zeker geen kwaad hem of haar daar een handje bij te helpen. Zorg dat er een duidelijke vervolgstap is voor de lezer. Dit kan van alles zijn. Denk hierbij aan een kennismakingsgesprek, een telefonische afspraak, offerte of iets anders wat laagdrempelig is. Noem hier zeker nog geen prijzen of afgebakende opties maar stuur aan op een ontmoeting.

Voorbeeld: De call to action voor mijn acquisitie mail aan DJ bedrijven was het plannen van een kennismakingsgesprek op hun bedrijfslocatie.

Veel gemaakte fouten in een acquisitie mail

Nu je de volgorde hebt gezien en je weet dat het belangrijk is de potentiële klant goed te informeren vind ik het belangrijk een lijstje met je te delen van tips die vaak haaks staan op wat mensen denken over e-mail marketing. Doe er je voordeel mee!

  • Niet formeel doen als je niet zo bent en dit niet logisch is in de markt. Ik zelf vermijdt ‘u’ eigenlijk altijd…
  • Wees persoonlijk. Hoe echter de mail is, hoe sneller de klant deze uit zal lezen.
  • Houd het niet kort. Dat mensen geen tijd hebben is een illusie, ze hebben alleen geen tijd voor onzin.
  • Lees je mail 10x over om te voorkomen dat er taal- en spelfouten in staan. Klinkt logisch, maar toch :).
  • Verplaats je écht in de doelgroep en laat de mail eerst lezen aan iemand die je kent.
  • Probeer niet gelijk in de mail te verkopen, maar focus bijvoorbeeld op een kennismakingsgesprek.
  • Zorg dat de content bij je mail daadwerkelijk waardevol is voor de ontvanger.
  • Gebruik je PS-regel om exclusiviteit en urgentie te geven aan je aanbod.
  • Gebruik veel enters voor de leesbaarheid en maak belangrijke dingen dik gedrukt.
  • Probeer de acquisitie mail eerst op een deel van de verzamelde e-mail adressen en evalueer dan.
  • Verzend met een mailprogramma zodat je kan zien hoeveel % de mail heeft geopend en op de link heeft geklikt.
  • Doe een follow-up naar de mensen die de mail niet hebben geopend met een andere titel.

Versturen van de acquisitie mail

Nu alles gereed is, je de e-mail adressen hebt en de mail is geschreven, is het tijd om deze te versturen. Natuurlijk kun je dit gewoon met jouw eigen mailprogramma doen maar dat raad ik je ten strengste af. Wanneer je de mail stuurt met een marketing programma kun je namelijk veel meer statistiek zien.

Wanneer ik zelf acquisitie mails stuur voor bedrijven is die statistiek erg handig. Je ziet dan bijvoorbeeld wie de mail hebben geopend en wie er op de link in de mail hebben geklikt. Met die gegevens kun je zien of de mail in de SPAM is beland en wie interessant is om verder op te volgen. Tevens biedt het de mogelijkheid om de acquisitie mail nog een keer te verzenden (met een andere titel) richting de mensen die de mail niet hebben geopend. Zo haal je het meeste uit je mail en de mailinglijst.

Voorbeeld acquisitie mail

Om je nog net dat laatste beetje inspiratie te geven voor het schrijven van een acquisitie mail zal ik twee voorbeelden met je delen. Het eerste voorbeeld is de mail die ik zelf schreef enkele jaren terug waarmee ik aan mijn eerste klanten kwam. De tweede mail schreef ik in 2019 voor een klant in mobile homes. Zeker die laatste was goed voor een flinke som extra omzet omdat het om een vrij duur product gaat.

Acquisitie mail 1: Marketing voor DJ bedrijven

Deze eerste acquisitie mail is verstuurd naar 250 bedrijven in de DJ branche en leverde zo’n 11 reacties op. Van die 11 mensen zijn er 7 klant geworden. Dat wilde zeggen, 7 bedrijven die maandelijks 300,- euro betalen voor marketing werkzaamheden. In totaal leverde de e-mail daarmee 12.000 euro omzet op.

Acquisitie mail DJ bedrijven

Acquisitie mail 2: Mobile homes plaatsen op recreatieparken

De tweede acquisitie mail had als doel om mobile homes te plaatsen op recreatieparken in Nederland. Leuke uitdaging! We hadden 470 e-mail adressen om de mail aan te versturen. Na verzenden werd de mail door 270 mensen geopend. Van de geopenden klikten er 190 op de link onderaan de e-mail (link naar sfeerimpressies van mobile homes). Er volgden zo’n 8 afspraken op recreatieparken. De exacte omzet die daaruit volgde is mij onbekend, maar het moge duidelijk zijn dat het met zo’n product al snel in de tien duizenden euro’s loopt.

Acquisitie mail mobile homes

Acquisitie mail laten schrijven

Het mag inmiddels duidelijk zijn wat een (koude) acquisitie mail je op kan leveren. Zeker wanneer je business to business schrijft, is het een ideale manier om snel meer omzet te realiseren. Toch zie ik het nog vaak fout gaan met het schrijven en zeker ook met het versturen van een acquisitie mail. Om die reden besteden bedrijven dan ook vaak het schrijven en verzenden van een acquisitie mail uit. Zo doet iedereen waar hij of zij het beste in is :).

De voordelen van uitbesteden
– De mail wordt geschreven door een professional voor een zo hoog mogelijke conversie
– De mail wordt verstuurd met een mail programma waarbij de statistiek wordt gemeten
– De mail wordt nog een keer verstuurd naar alleen de mensen die hem de eerste keer niet hebben geopend (follow-up)
– Je bent verzekerd van het beste resultaat

Wil jij het schrijven en het versturen van een acquisitie mail laten uitbesteden? Ik haal er zelf veel plezier uit en help je dus graag. Ik win dan telefonisch informatie in over jouw bedrijf en schrijf van daaruit de mail. Jij levert vervolgens de e-mail adressen aan* en ik zorg ervoor dat die op professionele wijze wordt verstuurd. Zo ben je er zeker van dat je een kwalitatieve mail hebt die je een goede conversie gaat opleveren. Je zult niet de eerste zijn die op deze manier tienduizenden euro’s EXTRA omzet realiseert.

De investering
De totale investering voor het door mij laten schrijven en versturen van een acquisitie mail is 495,- euro excl. BTW. Met deze investering ben je volledig ontzorgd en help ik je persoonlijk met het realiseren van die extra omzet.

In een eerste gesprek ben ik altijd realistisch over welke resultaten jij met jouw bedrijf kunt behalen. Daardoor kan ik altijd zeggen, niet goed, geld terug. Zo worden we er beiden beter van.

Ben je er klaar voor? Neem dan contact op of stuur me een Whatsapp bericht (+31 6 81081589).

*Wanneer je zelf geen e-mail adressen hebt of deze niet wilt verzamelen kun je dat ook door mij laten doen. Daar betaal je 195,- euro (excl. BTW) voor. Hiervoor verzamel ik 250 e-mail adressen van potentiële klanten. Meer e-mail adressen laten verzamelen is ook altijd mogelijk.