Als zelfstandig online marketeer kan ik natuurlijk niet leven zonder klanten. Het is voor mij dus essentieel klanten te vinden. Doordat ik van overal op de wereld werk is dit erg moeilijk via netwerken te doen. Om die reden ben ik begonnen met koude acquisitie mails, contentmarketing en het schrijven van verkoopteksten. En met succes! Via mijn eerste verkoop mail kwam ik aan genoeg klanten om mijn werk volledig online te kunnen doen. Hoe die acquisitie e-mail in elkaar was gezet en hoe jij dit zelf ook kunt doen leg ik hieronder uit. Helemaal onderaan vind je tevens het voorbeeld van een acquisitie mail zelf die ik heb gebruikt.

Waarom wil je klanten krijgen met een koude acquisitie mail?

De reden om zelf een acquisitie mail te schrijven is hoogstwaarschijnlijk omdat je op zoek bent naar klanten of omdat je een product wilt verkopen. Vooral onder SEO-specialisten, marketeers en content creators zijn acquisitiemails populair. Maar ook voor andere branches kan de mail goed werken voor de verkoop. Misschien zelfs wel extra goed als er in jouw branche minder concurrentie is in de inbox.

Een reden voor mij om met koude acquisitie aan de slag te gaan was primair omdat ik via andere kanalen zoals mijn website toen nog niet genoeg bezoekers kreeg. Dankzij alle optimalisatie voor Google is dat nu wel het geval gelukkig. Maar toch blijft koude acquisitie een leuke manier om mensen die niet op je website komen te benaderen.

Kies een kleine doelgroep voor je acquisitie mail

Gewoon lukraak acquisitie e-mails gaan sturen zal geen zin hebben. Je zult zien dat er dan nauwelijks reactie op komt. De basis voor een reactie op je verkoop mail is dat de ontvanger zich aangesproken voelt. Zorg dus dat je zorgvuldig je doelgroep uitkiest en deze beperkt tot een niche. Een gerichtere doelgroep zal zorgen voor een hogere reactie ratio op jouw mail.

Op deze manier kun je de doelgroep van je mailing gericht aanspreken en voelt deze zich ook aangesproken.

Zelf schreef ik een acquisitie mail voor DJ drive in show bedrijven in Nederland. De doelgroep van mijn acquisitie mail waren bedrijven die DJ shows verhuurden voor feesten en partijen. Een kleine compacte doelgroep dus. In Nederland zijn er zo’n 1500 drive-in shows ingeschreven. Slechts 250 daarvan heb ik een acquisitie mail gestuurd.

Verzamel e-mail adressen van de doelgroep aan wie je wilt verkopen

Wanneer je de doelgroep succesvol hebt afgebakend, is het tijd om e-mail adressen van de doelgroep te gaan verzamelen. Het zal je wellicht verbazen als ik zeg dat ik gewoon mijn zusje heb gevraagd die van de doelgroep hun website af te halen, maar dat werkte prima. Uiteindelijk had ik aan zo’n 250 e-mail adressen al genoeg om mijn acquisitie mail te laten slagen.

Is het niet verboden om mensen zomaar te gaan mailen? Het antwoord is ‘JA’ tenzij men daar zelf toestemming voor geeft. In de B2B zetten veel bedrijven hun e-mail gewoon op hun website en als je de adressen daarvan afhaalt is dat een legitieme manier om hen daarop te benaderen. Wanneer je consumenten wilt benaderen is dit uiteraard lastiger en zal je de adressen dus op een andere (veel moeilijkere) wijze moeten verzamelen.

De opbouw van een succesvolle acquisitie mail

Omdat het een koude acquisitie mail betreft is de opbouw enorm belangrijk. De ontvanger zit namelijk helemaal niet te wachten op iemand die hem of haar iets wilt verkopen of een dienst aan wilt bieden. Het is daarom belangrijk te denken vanuit de ontvanger. Je moet de ontvanger duidelijk maken dat hij of zij jouw aanbod nodig heeft, zonder dat je super verkoperig gaat doen.

Een mail die begint met ‘In de aanbieding’ of een opsomming van producteigenschappen zal een minimale conversie halen. Toch zie ik dit zelf nog regelmatig in mijn SPAM box voorbij komen en dus is het goed om te weten dat een goede acquisitie mail een andere volgorde heeft.

In al mijn acquisitie mails houd ik een specifieke volgorde aan: probleem, consequentie, content, oplossing.

Deze volgorde is keer op keer bewezen en wordt ook veel gebruikt voor bijvoorbeeld webteksten. Het succes komt voort uit het feit dat je eerst een band probeert op te bouwen met de lezer alvorens je probeert te verkopen. In de mail komt het meer over alsof je iemand wilt helpen in plaats van geld verdienen en dat is de kracht. Uiteindelijk zijn we allemaal mensen en luisteren we ook liever naar échte mensen dan online verkopers.

1. Welk probleem los je op?

Allereerst zal je in de mail moeten uitleggen welk probleem de lezer heeft. Wanneer het probleem niet duidelijk is, is er voor de lezer namelijk geen reden verder te lezen. Beschrijf hier daarom het probleem dat je met jouw product/dienst uiteindelijk op gaat lossen. Maar houd het bij het probleem zelf en bewaar je oplossing voor later. Het probleem zal de lezer triggeren om verder te lezen, hier was hij of zij namelijk niet van op de hoogte of hij of zij is ervan op de hoogte en de urgentie groeit om iets aan het probleem te doen. Weet je niet welk probleem jouw product of dienst oplost, dan is er nog wat werk te verzetten. Het is namelijk de grondslag van de marketing om vanuit die gedachte aan de slag te gaan. Wellicht dat onderstaand voorbeeld je helpt jouw eigen probleem te formuleren.

Voorbeeld: Het probleem in de DJ branche is dat er één grote partij is die meer dan de helft van alle boekingen heeft, dit tot grote irritatie van de kleine ondernemers. Dit komt doordat de grote partij online succesvol is, maar totaal zonder de passie voor het DJ-en zelf onderneemt. Het probleem is dus primair dat een kleine ondernemer niet weet hoe hij of zij online kan groeien.

2. Wat zijn de consequenties van het probleem?

Vervolgens moet je uit kunnen leggen waarom het probleem zo vervelend is voor de lezer. Je gaat daarom consequenties van het probleem opnoemen. Door consequenties van een probleem te benoemen word het probleem voor de ontvanger duidelijker en vergroot de urgentie om er iets aan te doen. Veel problemen zijn zonder die consequenties namelijk nog niet zo erg dus kan het geen kwaad de consequenties van een probleem zelf op te stellen in je acquisitie mail. Vaak gaan consequenties van een probleem dieper in op een emotie. Denk dus niet aan ‘minder website bezoekers‘ maar aan ‘minder mensen die zien hoe jij met hart en ziel mensen verder helpt‘. Snap je hem al? Anders kan onderstaand voorbeeld je op weg helpen.

Voorbeeld: Doordat de grote partij in de branche zoveel boekingen heeft, kunnen kleine ondernemers daar moeilijk tegenop boxen. Dit maakt dat kleine DJ bedrijven kwetsbaar zijn en onzeker over hun bestaan. Kunnen ze wel blijven doen wat ze leuk vinden is een van de vele consequenties. Ze doen tenslotte zo hun best in de branche en dan is het zonde als hun passie niet word gewaardeerd in inkomsten.

3. Gratis content in acquisitie mail

Dan mijn favoriet, de content die je gratis weggeeft in de verkoop mail. Deze content moet er namelijk voor zorgen dat jij de juiste persoon of het juiste bedrijf lijkt om het probleem van een lezer op te lossen. In de content die je aanbied laat je zien dat jij de expert bent die ze nodig hebben voor het oplossen van hun probleem. Zoals Jorden Belfort het zou zeggen, er zijn drie dingen enorm belangrijk bij verkopen. Het vertrouwen in jou als mens, in het bedrijf en in het product. Juist dat vertrouwen in jouw als mens en bedrijf vergroot je met deze stap. Laten zien dat jij de expert bent in het vakgebied. De content die je GRATIS weggeeft in de e-mail kan een artikel zijn op je website, een e-book of een video op Youtube. Als het maar iets is waarin uitblinkt dat je weet waar je het over hebt.

Voorbeeld: Voor de DJ’s link ik naar een pagina toe met daarop tips om online meer boekingen en aanvragen binnen te krijgen. Deze tips geef ik gewoon gratis en laten zien dat ik weet waar ik het over heb. Het opzetten van de pagina en het schrijven van het artikel kostte me slechts een half uur. Denk dus zeker niet te moeilijk

4. Oplossing van het probleem

Dan is het nu pas tijd om jouw oplossing aan te gaan bieden. Laat weten hoe jij het probleem en de daaraan hangende consequenties op kunt lossen of doel op het maken van een afspraak. Je hebt nu al de status van expert en als het goed is heb je met de gratis content ook het vertrouwen van de lezer gewonnen. Belangrijk is om de oplossing zo te formuleren dat die aansluit op de eerdere stappen. Kijk daarbij uit dat je oplossing niet plots een verkoopverhaal word. Blijf in dezelfde tone of voice en kijk of je de oplossing zo kunt formuleren dat het luchtig blijft.

Het is dus slim om niet direct een aanbod met prijs te noemen, maar om juist te kiezen voor een gratis kennismakingsgesprek, websitecheck of brochure download. Mensen kennen je tenslotte pas een paar minuten en je mail komt random binnen. Een directe verkoop zou daarom vreemd zijn. Houd dus rekening met de marketing funnel.

Voorbeeld: De oplossing die ik aanbood was om samen een keer te gaan zitten en de website van de DJ door te nemen. Ik zou ze dan helpen met het optimaliseren van die website zodat ze meer op zichzelf staan en een grotere vuist kunnen maken tegen de grootste partij in de branche.

Veel gemaakte fouten in een acquisitie mail

Nu je de volgorde hebt gezien en je weet dat het belangrijk is de potentiële klant goed te informeren vind ik het belangrijk een lijstje met je te delen van tips die vaak haaks staan op wat mensen denken over e-mail marketing. Veel gemaakte fouten die jij alvast kunt voorkomen.

  • Niet formeel doen als je niet zo bent en dit niet logisch is in de markt. Ik zelf vermijdt ‘u’ eigenlijk altijd…
  • Wees persoonlijk. Hoe echter de mail is, hoe sneller de klant deze uit zal lezen.
  • Houd het niet kort. Dat mensen geen tijd hebben is een illusie, ze hebben alleen geen tijd voor onzin.
  • Lees je mail 10x over om te voorkomen dat er taal en spelfouten in staan. Klinkt logisch, maar toch :).
  • Verplaats je écht in de doelgroep en laat de mail eerst lezen aan iemand die je kent.
  • Probeer niet gelijk in de mail te verkopen, maar focus bijvoorbeeld op een kennismakingsgesprek.
  • Zorg dat de content bij je mail daadwerkelijk waardevol is voor de ontvanger.
  • Gebruik je PS-regel om exclusiviteit en urgentie te geven aan je aanbod.
  • Gebruik veel enters voor de leesbaarheid en maak belangrijke dingen dik gedrukt.
  • Probeer de acquisitie mail eerst op een deel van de verzamelde e-mail adressen en evalueer dan.
  • Verstuur de mail met een mailprogramma zodat je kan zien hoeveel % de mail heeft geopend en doorgeklikt.
  • Doe een follow up naar de mensen die de mail niet hebben geopend met een andere titel

Voorbeeld acquisitie mail

Dan vind je hieronder nog het voorbeeld van een acquisitie mail zoals ik die zelf had gemaakt. Hij werkte erg goed en zorgde voor 7 nieuwe online marketing klanten. Dat ging dus om ruim 8.000 euro omzet vanuit één acquisitiemail. Later heb ik dezelfde e-mail structuur in andere branches toegepast met soortgelijke resultaten.

Vind je het moeilijk om zelf een acquisitie mail te schrijven of kun je wel wat hulp gebruiken? Ik haal er zelf veel plezier uit en help je graag. Ik win dan telefonisch informatie in over jouw bedrijf en kan hem zo voor jou schrijven. Je levert dan zelf de maillijst aan, de rest regel ik. Wanneer nodig kan ik hem zelfs voor je versturen in een professioneel mail programma. De kosten hiervoor zijn 250,- euro excl. BTW. Dit is inclusief de follow-up e-mail (die verhoogt de conversie enorm). Zie je dat zitten? Neem dan contact op of stuur me een Whatsapp bericht (+31 6 81081589). Ik help je graag en ben eerlijk over de verwachtingen van jouw specifieke branche en dienst. 😉

Voorbeeld acquisitie mail