Een eigen bedrijf starten? Dat is niet zomaar iets en daar komt best wel wat bij kijken. Oké een inschrijving bij de kamer van koophandel is één ding, dat is zo gedaan. Maar eigenlijk is het echte starten van een bedrijf alles wat daarvoor en daarna komt. Zorgen dat je klanten krijgt, dat er geld wordt verdient. Het is geen geheim dat 40% van de bedrijven die zich inschrijft bij de kamer van koophandel, na drie jaar niet meer bestaat. In dit artikel help ik je met het voorkomen van dat scenario en vertel ik je over alles wat er bij het starten van een eigen bedrijf komt kijken. Tevens neem ik je aan de hand van één voorbeeld mee door het proces, een van mijn eigen bedrijfjes.

Waarom wil je een eigen bedrijf starten?

Alles begint bij de ‘Why’ zou Simon Sinek zeggen. Waarom wil je iets doen? Later zul je pas kijken naar hoe je dat gaat doen en wat je daadwerkelijk gaat doen. Maar natuurlijk gaat dat bij het echte ondernemen vaak andersom. Waarschijnlijk heb je een kans gezien in de markt of heb je gewoonweg iets wat je heel erg leuk vind en wil je daar een bedrijf van maken. Of het nu gaat om een webshop, een cateringbedrijf of een huis-aan-huis kapper, het kan letterlijk van alles zijn.

Belangrijk is in ieder geval om jezelf af te vragen waarom je dat bedrijf eigenlijk wilt beginnen. Het starten van een eigen bedrijf is namelijk een moeizame weg waar je pas na een tijdje de vruchten van plukt. De eerste periode komen veel mensen niet doorheen omdat het toch vaak allemaal moeilijker blijkt dan gedacht. Het hebben van een realistisch beeld kan helpen om teleurstelling te voorkomen. Daarom eens kijken hoe je je kansen juist kunt inschatten.

Zo was ik zelf met een vriend op vakantie naar Ibiza. Wij hadden zo’n air lounger van de Action meegenomen om op het strand te relaxen. Toen we daarop lagen kwamen er veel mensen naar ons toe die vroegen waar we dat hadden gekocht. We kwamen erachter dat op Ibiza dit product nog helemaal niet beschikbaar was. En zo was een nieuw bedrijfsidee geboren, air loungers verkopen op Ibiza!

Marktonderzoek is essentieel en kan ook super leuk zijn

Je zult voor je je überhaupt inschrijft eerst eens kunnen kijken of wat jij wilt gaan doen wel gewild is. Kijken of er een kans van slagen is. Dat valt natuurlijk nooit met zekerheid te zeggen, maar het valt vaak wel met zekerheid te zeggen als iets helemaal geen kans van slagen heeft. Zeker een belangrijke stap dus om wat marktonderzoek te gaan doen. Denk daar ook vooral niet te moeilijk over.

Je kunt marktonderzoek doen door in gesprek te gaan met je netwerk en te vragen wat zij van je idee vinden. Je kunt er een enquête uitgooien op Facebook of gewoon random mensen op straat aanspreken. Ook kun je in deze fase de websites bezoeken van je concurrenten om zo te weten te komen wat zij allemaal aanbieden.

Voor de air loungers waar ik het eerder al over had besloot ik wat marktonderzoek via mijn vrienden op Facebook te verrichten. Ik vroeg daar wat ze van het product vonden en wat ze dachten dat mensen daar op Ibiza voor zouden betalen. Op die manier kon ik beredeneren of het een goed plan was ze te gaan inkopen. Verder heb ik datzelfde netwerk nog gebruikt om keuzes te maken voor het logo, het product en heb ik zo zelfs mijn logistieke partner gevonden. Sharing is caring.

Deel en leer van anderen

Wees tijdens je marktonderzoek ook zeker niet bang om je idee prijs te geven. Veel mensen doen altijd geheimzinnig als ze een bedrijf gaan starten. Maar de waarheid is dat wanneer jij een van die types bent, je niets te weten gaat komen over de markt. Openheid is essentieel. Een idee is een begin maar nog geen business. Het is pas een bedrijf als er iets met dat idee wordt gedaan.

Onderzoek jezelf voor je een eigen bedrijf begint

Een laatste deel van het onderzoek heeft vooral met jezelf te maken. Ga na wat je sterktes en zwaktes zijn en bereid je zo voor op risico’s in de toekomst. Kijk ook naar je netwerk en financiële middelen en breng dit in kaart. Zo krijg je overzicht in de chaos en kan het zijn dat je zomaar eens op een deel van je netwerk komt waarvan je nog niet had bedacht dat dit jou verder zou gaan helpen.

Pak nu alle resultaten van jouw marktonderzoek en het onderzoek van jezelf bij elkaar en analyseer. Komt dit overeen met jouw aannames en is er een kans van slagen? Dan kunnen we door naar de volgende stap, we kunnen het bedrijf gaan inschrijven.

Bij de air loungers, die uiteindelijk Ibiza Loungers zijn gaan heten, kwam ik tot de conclusie dat ik zelf wel heel veel wist van marketing, sales en design (logo etc.) maar simpelweg NIETS over import. Daaruit kon ik opmaken dat een logistieke partij nodig was om mij te adviseren. Als je jezelf niet onderzoekt kom je hier pas later in het proces achter en dat is enorm zonde, want dat gaat je geld kosten.

Eigen bedrijf starten begint bij de Kamer Van Koophandel

Je zult je gaan inschrijven bij de Kamer Van Koophandel. Dat kan vrij eenvoudig. Vandaar ook dat heel veel mensen die alleen maar een idee hebben dat ook doen. Je maakt online een afspraak bij de Kamer Van Koophandel en geeft daar de suggestie voor je bedrijfsnaam op.

Handig kan wel zijn om vooraf eerst even in het handelsregister te kijken of daar niet al iemand is ingeschreven met dezelfde naam, want dan kun je het wel vergeten. Je bedrijfsnaam moet uniek zijn en mag niet te verwarren zijn met bedrijfsnamen van concurrenten. Dat zou namelijk oneerlijk zijn.

Staat jouw bedrijfsnaam er al tussen? Bedenk dan een nieuwe, dat moet goed komen.

Rechtsvorm voor jouw bedrijf

Bij het starten van een eigen bedrijf en je inschrijving in het handelsregister zul je ook een rechtsvorm moeten kiezen. Wanneer je een eerste bedrijf start is dit hoogstwaarschijnlijk een eenmanszaak. Andere rechtsvormen zoals VOF, BV, NV of een Stichting zijn minder voorkomend bij een startend bedrijf maar wel interessant. Je zult je echter veel meer moeten inlezen en goed laten voorlichten alvorens je daaraan begint.

In 2017 was van de 1,6 miljoen ingeschreven bedrijven, meer dan 1 miljoen een eenmanszaak. Het grote merendeel dus.

Startersdag eigen bedrijf

Bij de inschrijving heb je een gesprekje met iemand van de Kamer Van Koophandel. Die zal je vragen waarom je een eigen bedrijf wilt starten en zorgt dat je in de juiste categorie valt. Ook zal die je uitnodigen een startersdag bij te wonen waar je meer leert over belastingen en ondernemen. Doe dit ook zeker. Deze dagen zijn een begin van je professionele netwerk en helpen je om het ondernemen te begrijpen. Een eigen bedrijf starten is al moeilijk genoeg, dus steun aan elkaar is dan welkom.

Na je inschrijving bij de Kamer Van Koophandel ben je verplicht om ieder kwartaal (in geval van een eenmanszaak) je BTW aangifte te doen. Kijk hiervoor een paar tutorials en screen de website van de belastingdienst, dan moet dat allemaal lukken. Wil je het liever uitbesteden, die boekhouding? Ik heb een vriend die is boekhouder, levert top werk ;). Nu op naar het interessante deel van een eigen bedrijf starten!

Aan de slag met het daadwerkelijk starten van je eigen bedrijf

Ik kan er lang of kort over praten maar ik heb zo vaak gezien dat mensen in mijn omgeving een eigen bedrijf wilden starten maar het idee niet werd omgezet in een activiteit. De reden hiervoor was veelal dat het bleef steken bij angst voor de regels en wetgeving. Bij het gevoel dat het te moeilijk zou zijn om uit te voeren of bij de risico’s die het met zich meebrengt.

De realiteit is vaak dat je inderdaad onderuit gaat als je een eigen bedrijf start. Dat is niet te voorkomen. Je begint namelijk aan iets nieuws en dan worden er fouten gemaakt. Het belangrijkste is om dat te accepteren en vooraf in te schatten. Wanneer je dat doet neem je de fouten voor lief en besef je dat we allemaal ergens moeten beginnen. Pas dan ga je daadwerkelijk aan de slag in plaats van dat het altijd maar bij een onuitgevoerd idee blijft.

De eerste stappen als ondernemer

Nu is het tijd om te gaan ondernemen! Hier verschilt het uiteraard enorm per bedrijf hoe dit wordt uitgewerkt. Over het algemeen kun je stellen dat je eerst klanten zal moeten krijgen voordat er geld wordt verdient. Of sterker nog, daarvoor moet er eerst iets zijn om te verkopen. Maar ervan uitgaande dat je dat laatste al hebt geregeld is het nu tijd voor business. Want die klanten komen niet vanzelf.

Heb je bijvoorbeeld al een logo, visitekaartjes, website, linked-in profiel, persbericht, Facebook pagina of folders? Het is tijd om je ‘brand’ de wereld in te dragen. Schreeuw het van de daken en laat iedereen weten dat je een bedrijf bent gestart. Dit zal je ongetwijfeld helpen bij je eerste klanten. In veel gevallen zijn die eerste klanten namelijk bekenden van bekenden. Zorg dat iedereen ervan af weet en je bent begonnen!

Voor de Ibiza Loungers hebben we een logo gemaakt, t-shirts en petjes gedrukt en zelf beachflags laten maken. We wilde zeker zijn dat iedereen ons zou zien bij de verkoop op Ibiza strand. Nu was het tijd om te verkopen!

Conclusie eigen bedrijf starten

Ik ben zelf inmiddels al meerdere bedrijfjes begonnen (en gestopt). Ik ben een paar keer flink hard gevallen (lees dit verhaal maar eens), maar stond net iets vaker weer op. En dat is ondernemen. De weg is niet altijd duidelijk, maar wanneer je begint kom je daar vanzelf achter. Soms is het juist de weg van vallen en opstaan waarin je het meeste gaat leren en het meeste kunt bereiken. Dat maakt dan ook dat een eigen bedrijf starten niet voor iedereen is weggelegd. Immers niet iedereen kan zichzelf genoeg motiveren of disciplineren om door dat proces heen te gaan.

En om het nog even samen te vatten, de stappen waar je rekening mee moet houden bij het starten van een eigen bedrijf zijn de volgende.

  1. Zet de waarom, hoe en wat op papier
  2. Deel je plannen
  3. Onderzoek de markt
  4. Onderzoek jezelf
  5. Kies een rechtsvorm
  6. Schrijf je in bij de KVK
  7. Bezoek een startersdag
  8. Zorg voor zichtbaarheid
  9. Vind klanten
  10. Onderneem door vallen en opstaan

Succes met het starten van je eigen bedrijf!