Bezig met het schrijven van webteksten? Dat is niet zomaar iets. Het internet is als een volle zandbak (met meer dan 1,7 miljard websites) waarin je probeert op te vallen. Goede webteksten zijn daar het middel voor. Wetende dat maar liefs 55% van de mensen een website al binnen 15 seconden weer verlaat kun je eigenlijk niet om de essentie van webteksten heen. Een goede webtekst moet de aandacht namelijk al binnen een paar seconde hebben gepakt als je wilt dat de website bezoeker de tekst uitleest. Daarom vind je in dit artikel tips voor het schrijven van webteksten.

1. Ken je doelgroep

Wanneer je weet voor wie je schrijft kun je pas weten hoe je schrijft. Het verschilt enorm per branche wat een goede schrijfstijl is, noem het de tone-of-voice. Te vaak zie ik websites die super formeel taalgebruik toepassen waar dat helemaal niet nodig is. Sterker nog, het is niet alleen onnodig, het schrikt de lezer ook af. Een goede webtekst schrijft richting de doelgroep zoals deze graag wordt aangesproken.

Dat begint bij het verschil tussen ‘u’ en ‘jij’. Met het begin van het internet was de u-vorm zwaar overheersend. Tegenwoordig zie je al dat bijna iedere website ‘jij’ gebruikt. Vraag dat dan ook voor jezelf af. Hoe spreek jij jouw doelgroep aan wanneer je in direct contact met hen bent (bijvoorbeeld in een winkel)? Gebruik dezelfde tone-of-voice online en je weet zeker dat je schrijfstijl aansluit.

Buiten ‘u’ en ‘jij’ gaat dit nog wat verder. Schrijf exact zoals je een bezoeker ook offline aan zou spreken. Voor velen is dit moeilijk. Het kan dan ook helpen om letterlijk een klantgesprek op te nemen en uit te typen. Zo’n transcript komt op een website nog het meest natuurlijk over en dit geeft de website bezoeker een vertrouwt gevoel.

2. Bewaar details voor het eind

Wanneer mensen aan een webtekst beginnen is het fijn om niet gelijk de diepte in te duiken. Het kan goed zijn om juist aan het begin de wat bredere informatie van jouw bedrijf neer te zetten. Hoe verder de webtekst wordt doorgelezen hoe dieper je kunt gaan omtrent details.

Het te vroeg vertellen van details in een webtekst, laat mensen afhaken. Zo komen bij mijn verkooppagina’s de details van wat ik verkoop pas aan het einde. De webtekst begint gewoonweg bij waar een training of seminar over gaat. Pas aan het eind komen data en kosten aan bod. Daarmee voorkom ik dat de lezer al afhaakt zonder dat deze weet of wat ik te bieden heb interessant is voor hem of haar.

3. Goede webteksten schijven doe je actief

Zorg dat de lezer van jouw webteksten zich aangesproken voelt. Praat dus in de actieve vorm. Zeg dus niet ‘producten kunnen worden besteld op onze website’, maar ‘je kunt producten bestellen op onze website’. Die laatste is een actieve vorm.

Er wordt in de wereld van het webteksten schijven ook vaak gesproken over het praten over je klant in plaats van over jezelf. En dat is best een moeilijk. Veel websites beginnen al fout. Zij openen dan met zoiets als ‘wij hebben de beste keukens’. Dat is een statement over het bedrijf zelf en niet over de klant. Hoe je die zin beter zou kunnen formuleren is ‘de beste plek voor jouw keuken’. Nu gaat de tekst over de bezoeker. Dat komt in de basis al minder arrogant over en spreekt een bezoeker daadwerkelijk aan.

4. Leg je USP’s uit

Oké, eerst even dit. Een USP is een Unique Selling Point. En een Unique Selling Point is iets wat jouw bedrijf onderscheid van de concurrent. Het belang daarvan valt niet te onderschatten. In jouw webteksten kun je USP’s gebruiken om de lezer te laten weten waarom jij ‘beter’ bent dan de andere partijen in de markt. Het zijn redenen waarom een klant voor jouw bedrijf kiest. Maar het gaat vaak fout met het schrijven van USP’s. Dat kan ik beste uitleggen aan de hand van een voorbeeld. Zo kwam ik deze USP’s op de website van een bouwbedrijf tegen:

  • Klantgericht
  • Netjes
  • Allround

Op zich prima USP’s, maar je kunt begrijpen dat er geen klant is die hier wat mee kan. De lezer kan er gewoonweg niet uit opmaken wat dat voor hem of haar betekent. En daar ligt een belangrijke stap. Zorg ervoor dat je jouw USP’s uitlegt aan de klant zodat deze de uitleg niet zelf hoeft in te vullen. Dit doe je door bovenstaande USP’s als volgt te beschrijven:

  • Klantgericht: Bij aankomst maken we altijd eerst even een praatje, dan bespreken we samen wat er gaat gebeuren, dat is wel zo betrouwbaar.
  • Netjes: Sommige klussen kunnen wat troep veroorzaken. Maar wees gerust, ik ga nooit weg voordat alles netjes is opgeruimd.
  • Allround: Je wilt natuurlijk niet voor ieder klein klusje een andere klusjesman moeten huren. Daarom ben ik allround en kan ik met bijna alles aan de slag.

Natuurlijk begrijpt de schrijver van die eerste USP’s wel wat hij ermee bedoelt, maar het gaat hier om de klant. Wat heeft die eraan? Als je dat bij je USP weet aan te vullen ben je duidelijker en tegelijk meer onderscheidend. Want verder kan natuurlijk iedereen wel zeggen dat die kwaliteit, snelheid en ervaring aanbiedt. Maar het is nietszeggend.

5. De opbouw van een webtekst

Ook een webtekst moet globaal te lezen zijn. Dit doe je door bij het schrijven van webteksten, gebruik te maken van titels. Eigenlijk net zoals je dat bij een offline document zou doen. Het enige verschil is dat je nu niet gebruik maakt van slechts een groter lettertype, maar van H1, H2 en H3. Hiermee kun je het belang van een titel aangeven. Zet de kop van je tekst in H1 en gebruik voor tussenkopjes H2. Dat is ook op deze pagina zo gedaan. Kleinere punten die je minder wilt laten opvallen maar die wel een titel verdienen kun je de H3 tag geven.

Het belang van al die H-tjes is best groot. Want Google scant jouw webteksten en H-tjes op wat daarin staat en kan daaruit afleiden wat het onderwerp is van de webpagina. En dat zorgt dan weer voor een betere ranking in Google en meer website bezoekers. Zorg dus ook zeker dat jouw zoekwoorden in de titels terug komen. Dat is dan ook direct handig voor de lezer.

Extra tip: Wil je een lange webtekst aan lezers voorschotelen? Uit onderzoek is gebleken dat de kans dat iemand een tekst uitleest groter is wanneer je de titels nummers. Ook dat is gedaan in dit artikel dat je nu leest.

6. Visueel vs tekst

Zo’n 90% van wat mensen tot zich nemen is visueel. Afbeeldingen zijn immers sneller te interpreteren dan tekst. Staar je dus niet te lang blind op een webtekst wanneer een afbeelding meer zou zeggen. Zorg voor een juiste balans tussen tekst en beeld. Het maakt je tekst makkelijker leesbaar wanneer deze zo nu en dan door een afbeelding wordt onderbroken.

7. Webteksten schrijven met linkjes

Een groot verschil tussen een webtekst en een offline tekst, is dat je in een webtekst door kunt linken naar andere artikelen. Doe dat dus ook zeker. Link vanuit je webteksten door naar relevante artikelen of pagina’s op je website. Op die manier ontstaat er een soort digitaal spinnenweb dat een bezoeker helpt zichzelf te navigeren.

Zeker in het huidige tijdperk is dat spinnenweb van linkjes belangrijk. Waar op de website waar je nu bent zo’n 70% van de bezoekers al via mobiel komt, zijn linkjes in de tekst essentieel. Mobiel wordt het menu namelijk vele malen minder gebruikt, dan bij desktop gebruikers. Door linken vanuit de tekst zorgt er dan voor dat bezoekers langer op mijn website blijven en doorlezen.

8. Call-to-action

Ken je dat, dat je helemaal warm bent gemaakt op een website voor een product of dienst maar dat je geen idee hebt wat je te doen staat en daardoor afkoelt en de website verlaat? Misschien kun je je niet direct zo’n situatie bedenken, maar op het internet gebeurt het nog te vaak. Zorg dus dat je met het schrijven van een webtekst rekening houd met wat het doel ervan is.

Wat wil je dat de lezer na het lezen van de tekst gaat doen? Zorg dat je daarnaartoe schrijft en dat er aan het einde van de tekst een duidelijke call-to-action is. Dat kan door aan het einde van de tekst een button te plaatsen of door te linken naar wat voor jou relevant is. Call-to-actions kunnen zoiets zijn als ‘download’, ‘lees meer’, ‘koop nu’, ‘vraag offerte aan’ of ‘neem contact op’.

9. Pro tip: verkoopteksten schrijven

Verkoopteksten zijn weer net wat anders dan gewone webteksten. Ze hebben een andere opbouw. Vaak begin je dan met het probleem wat je gaat oplossen voor de klant. Dat is een proces van behoefte creëren. Dat versterk je met consequenties en daarna verkoop je pas je product. Voor het onderdeel webteksten schrijven gaat dat net wat ver, maar wanneer je online wat verkoopt is het wel essentieel. Daarom verwijs ik je graag door naar mijn artikel over het schrijven van verkoopteksten.

Conclusie webteksten schrijven

Webteksten schrijven wordt soms gezien als een vak apart maar is zeker iets wat iedereen zou moeten kunnen. Je moet het jezelf vooral niet te moeilijk maken. Niet te moeilijk denken. Vaak is een tekst in spreektaal juist exact datgene dat werkt. Alle succes en veel schrijfplezier!