Hoe maak je nou voor je bedrijf een social media strategie? Natuurlijk zou ik dit artikel kunnen beginnen met zoiets als social media, daar kun je de laatste tijd niet omheen. Maar dat ga ik niet doen. Er is namelijk iets veel fundamentelers aan de hand. Het lijkt erop dat social media geen trend is, maar een permanente verandering van hoe wij als mensen communiceren.

Social media strategie is geen kwestie meer van willen

Jij met jouw bedrijf moet daar dus iets mee. Dat is niet een kwestie van willen, maar van moeten. Niet op social media aanwezig zijn kost je namelijk klanten. Maar behalve de pijn verzachten door wel op social media aanwezig te zijn, kun je social media ook gebruiken om nieuw succes te behalen. De kansen zijn namelijk oneindig. Daarom bij deze een stappenplan voor een nieuwe social media strategie die óók in 2020 nog werkt.

Bijna iedereen gebruikt social media, dat is een feit. Belangrijk dus om te kijken op welke social media jouw doelgroep zich bevindt.

Kwaliteit boven kwantiteit

Veel bedrijven voor wie ik werk gaan gelijk all-in wanneer ze praten over social media. Ik vraag ze hoe het ervoor staat en het antwoord is vaak, ja, we hebben een Youtube kanaal, Instagram page, IGTV, Google bedrijfspagina, Linked-in profiel, Facebook page en Facebook groep. Ik vraag ze dan altijd of ze iemand in dienst hebben om al die dingen te beheren… ‘Nee’  is het antwoord.

De conclusie is dat je (zeker als klein bedrijf) nooit de tijd hebt om alles te doen. Je zult dus keuzes moeten maken in je social media strategie. Welke media zijn écht belangrijk? Het is zeker niet hoe meer hoe beter. Het gaat uiteindelijk met name om de invulling van de social media strategie. Wanneer er bijvoorbeeld een grote overlapping is van jouw doelgroep op Facebook én Instagram, kies dan voor één van de twee en bouw daaraan. Kies niet voor beiden want je zult niet de eerste zijn van wie de social media strategie verwaterd.

Kies een medium uit waar jouw doelgroep actief is

Nu is het belangrijk om eerst een keuze te maken in welke social media je wilt gebruiken. Hieronder valt niet alleen Facebook, Instagram en Youtube. Zij hebben namelijk ook vele verdiepingen in hun media zitten waar je over na kunt denken. Om je een lijstje te geven met de meer populaire media, here we go!

  • Facebook page
  • Facebook groep
  • Facebook verhalen
  • Instagram page
  • Instagram stories
  • Instagram IGTV
  • Snapchat
  • Youtube video’s
  • Youtube stories
  • Pinterest
  • Twitter
  • Linked-in

Om even de aannames uit de lucht te helpen, nog even wat feitjes. Facebook is het grootste social medium in Nederland. Onder jongeren wordt Instagram meer gebruikt dan Facebook. Twitter en Snapchat nemen op dit moment af in populariteit.

Met het kiezen van jouw medium (of onderdeel van een medium) zet je een goede eerste stap. Je kunt de rest alvast wegstrepen en gericht met een paar enkele media aan de slag.

Wat wil je bereiken met de social media strategie?

Waarschijnlijk heb je een doel voor ogen met de social media strategie. Dat doel kan je helpen bij het maken van de juiste keuzes. Om je een beetje op weg te helpen, hier een idee van welke doelen je zou kunnen hebben waarvoor je social media in zou schakelen.

  • Meer naamsbekendheid creëren
  • Het bedrijf beter vindbaar maken
  • Meer betrokkenheid creëren door het delen van foto’s en verhalen
  • Een kijkje achter de schermen tonen aan de doelgroep
  • Meer overkomen als mens op de doelgroep
  • Gevoel bij het merk versterken
  • Interactie krijgen met de doelgroep
  • Meer verkopen

Vooral die laatste lijkt interessant, ‘meer verkopen’. Maar daar kan eigenlijk al een streep doorheen. Natuurlijk leidt een goede social media strategie uiteindelijk tot meer verkoop, maar er is een grote misvatting op social media. Veel van mijn klanten hadden een social media kanaal dat vol stond met nieuwe producten en acties. Eigenlijk was het gewoon een soort van online winkel geworden. En dat werkt dus niet.

Mensen zitten op social media voor hun plezier, niet om bestookt te worden met ‘koop dit, koop dat’. Daar zal je met een social media strategie dus op in moeten spelen. Want direct verkopen via social media levert niets op en kan zelfs een negatief irritatie effect oproepen bij de doelgroep. Dat willen we niet. Dus daarom, hoe moet het dan wel?

Hoe moet een social media strategie wél?

Om bovenstaande vraag te beantwoorden haal ik graag een quote van Gary aan.

“Give value. Give value. Give Value. And then ask for business.“ – Gary Vaynerchuk

Zoals eerder al gezegd gaan we op social media niet direct verkopen, dus wat doen we daar dan? Nou… Waarde geven aan je potentiële klanten. En dat kan dan weer in talloze vormen. Oneindig veel vormen beter gezegd. Zorg dat je aan de hand van al jouw content (wat je plaatst) een band opbouwt met je potentiële klant. Social media gaat zoals de naam al zegt om relaties tussen mensen. Word persoonlijk en vergroot de kans dat je social media strategie uiteindelijk klanten oplevert.

Omdat je nu waarschijnlijk denkt, leuk Mick, maar wat ga ik dan allemaal kunnen posten om die band op te bouwen. Dan zou ik zeggen allereerst, je gaat niet alleen maar zenden maar ook de interactie aan. En vervolgens als je iets gaat zenden, doe dan een van de volgende dingen.

  • Een filmpje van wat er achter de schermen gebeurt in het bedrijf
  • Een quote die past bij het bedrijf
  • Een mini interview met een personeelslid
  • Een grapje
  • Laatste blog publicatie
  • Spotify playlist (relevante uiteraard)
  • Nieuwe video
  • Een poll
  • Een goede review
  • Een recente case
  • Relevant onderzoek dat is uitgekomen
  • Inspringen op actuele én relevante nieuwsfeiten
  • Een bereikt doel van het bedrijf
  • Reacties op concullega’s
  • Vragen aan de volgers
  • Memes met humor
  • Inhaken op feestdagen
  • Antwoord op veelgestelde vraag
  • Deel een infographic
  • Nieuwe personeelsleden introduceren
  • Video van je dienst in actie
  • Vraag voor feedback op een idee (co-creatie)

Afhankelijk van jouw doel met de social media strategie kan bovenstaande interessant zijn om te posten. Verkopen komt later. Wanneer je veel leuke content post waar mensen goed op reageren, dan kun je heus wel eens iets vertellen over je nieuwe product. Dan kom je sympathiek over en dat is op social media belangrijk.

Hoeveel tijd kost een social media strategie?

Je zult merken dat het uitvoeren van een social media strategie meer tijd kost dan je denkt. Zeker wanneer je multi mediaal te werk gaat.

In de tijd dat ik zelf fietste van Nederland naar Turkije hielden wij volgers op de hoogte met een wekelijkse Youtube video. Daarbij hadden we voor familie en vrienden een wekelijkse Facebook post, we hadden een website met daarop de route, een Instagram page met foto’s en Instagram Stories die het verhaal van de dag in beeld brachten. Alles bij elkaar was dat best veel werk en waren we blij dat we niet nog meer media hadden gekozen om ons verhaal te belichten. Al was het ook interessant om te merken dat op Instagram onze volgers maar voor 10% overeenkwamen met onze kijkers op Youtube. Het was dus wel degelijk essentieel voor ons bereik om beide media aan te pakken.

De conclusie uit bovenstaand verhaal is dat je niet teveel maar ook niet te weinig social media moet gebruiken in je social media strategie.

Om verder de tijd die je kwijt bent aan de social media strategie in kaart te brengen zul je aan de slag moeten gaan met een content planning. Dat is niets anders dan een agenda waarop je gaat plaatsen wanneer je wat post, houd daarbij je doel voor ogen. De agenda is puur bedoelt zodat je achteraf kunt evalueren of alles is gelukt en zodat je houvast hebt in de chaotische wereld van social media.

Hoe vaak dien je te posten?

Er is geen eenduidig antwoord op bovenstaande vraag te geven. Gary Vaynerchuk zou zeggen dat je nooit teveel kunt posten. Maar hij zal ook zeggen dat je posts waardevol moeten zijn. En precies daar ligt de key. Kun je tien waardevolle berichten per dag posten als je een bedrijf hebt als fietsenmaker? Nee. Doe het dan niet. Post liever één berichtje per week van een tevreden klant.

Als je bedrijf echter volledig rondom content heen is gebouwd kun je vaak wel degelijk dagelijks een post plaatsen. Als dit kan doe dit dan ook. Maar bedenk altijd of het door de bullshit radar van de klant heen komt. Bedenk geen quotes om quotes te posten maar schrijf dingen op als ze in je op komen. Ga daarbij ook aan het begin niet te hard van stapel. Iedere dag iets willen posten lijkt leuk, maar het is wel iets wat je lange tijd vol moet kunnen houden. Een social media strategie heeft namelijk meer effect op de lange dan op de korte termijn.

Kies een stijl binnen je social media strategie

Oké je hebt het soort content bedacht en wilt daar iets mee. Maar houd hier heel goed rekening met de tone of voice van jouw bedrijf en hoe die overkomt op jouw doelgroep. Dat begint bij of je mensen met ‘u’ of ‘jij’ aanspreekt. Maar dat gaat nog veel verder. Kunnen de grapjes die je maakt? Passen ze bij wat je uit wilt stralen?

Evalueer jouw social media strategie en pas aan

Stel iemand in het bedrijf aan om de social media strategie te bewaken. Wie is ervoor verantwoordelijk? Zo weet je zeker dat er geen grote gaten vallen en je social media een grote puinhoop worden. Evalueer vervolgens maandelijks wat er is gebeurt. Kijk of er veel interactie was met de volgers (potentiële klanten) en hoe de berichten hebben gepresteerd. Social media geeft al deze data, zonde dus om die niet te gebruiken. Kijk naar wat beter presteert en herhaal dat in de volgende content planning. Laat wat minder presteert eventueel weg.

Conclusie social media strategie

Een social media strategie is meer dan ‘we hebben een Facebook pagina’. Het is het geheel van activiteit op social media, de plek waar jouw potentiële klanten zijn te vinden. Zorg dat je het serieus neemt. Daarmee open je nieuwe kansen voor jouw bedrijf. Tegenwoordig zijn er zelfs al bedrijven te vinden die puur en alleen op Instagram zitten. Zij hebben niet eens een website, maar wel klanten. Zo zou je dan ook zeker naar social media kunnen kijken, niet alleen als een verlenging van jouw business, maar als een business op zich.

Tegelijkertijd moet je een social media strategie ook weer niet te moeilijk zien. Vaak gaat het daar namelijk mis, dat je het ziet als een machine. Social media is échte interactie tussen échte mensen. Als je jouw strategie vanuit die basis invult komt het helemaal goed. Succes!