Zelf een acquisitie mail schrijven? Vind hier een voorbeeld van een acquisitie mail en leer hoe jij zelf een converterende e-mail schrijft.

Als zelfstandig online marketeer kan ik natuurlijk niet leven zonder klanten. Het is voor mij essentieel om hen te benaderen als ze mij niet weten te vinden, zoals dat waarschijnlijk in veel bedrijven geldt ;).

Om die reden schreef ik zo’n vijf jaar geleden mijn eerste acquisitie mail. Dat was zo’n enorm succes, dat ik die acquisitie mails ook voor andere B2B en B2C producten en diensten ben gaan schrijven. Inmiddels zijn we tientallen geslaagde acquisitie mails verder en mijn conclusie is: “Een koude acquisitie mail is de meest waardevolle tool voor nieuwe klanten”. De investering is minimaal en het effect enorm.

In dit artikel gaan we in op hoe je zelf een acquisitie mail schrijft en welke formule hoge conversies oplevert. We doen dit aan de hand van mijn allereerste acquisitie mail die ik zo’n vijf jaar geleden schreef. Die mail was goed voor 18.000,- euro extra omzet ;). Dat zonder ook maar 1,- euro te investeren.

Wil je het schrijven van een acquisitie mail liever uitbesteden? Dan vind je hier een betaalbare optie. >>

Waarom wil je klanten krijgen met een koude acquisitie mail?

De reden om zelf een acquisitie mail te schrijven als onderdeel van jouw e-mail marketing strategie is hoogstwaarschijnlijk omdat je op zoek bent naar klanten. Je wilt iets verkopen.

Hopelijk omdat je gelooft dat jouw product of dienst de moeite waard is en anderen verder helpt ;).

Voor mijzelf was de reden in ieder geval duidelijk. Ik wilde nieuwe mensen bereiken die ik op dat moment niet in mijn netwerk had. Een nieuwe doelgroep aanboren voor mijn online marketing werkzaamheden.

Wil je het onderste uit de kan halen? Gebruik dan mijn handboek voor het schrijven van een 10K+ acquisitie mail.

1. Van start: Kies een kleine doelgroep voor je acquisitie mail

Gewoon lukraak acquisitie mails gaan sturen zal geen zin hebben. Je zult zien dat er dan nauwelijks reactie op komt. Niemand zit immers te wachten op een mail van een vreemde. Je belandt dan in de spam en mensen drukken zwaar geïrriteerd op de verwijderknop.

De basis voor een (positieve) reactie op jouw acquisitie mail is dat de ontvanger zich aangesproken voelt. Zorg dus dat je zorgvuldig je doelgroep uitkiest en deze beperkt tot een niche. Een gerichte doelgroep zal zorgen voor een hogere reactie ratio op jouw mail en daarmee de kans op veel verkoop vergroten.

Door een niche te kiezen kun je de doelgroep van je mailing gericht aanspreken. Dat is belangrijk want daardoor heeft de ontvanger niet het gevoel dat deze ongewild benaderd wordt.

Ik zal je meenemen in mijn eerste acquisitie mail. Daar bestond mijn doelgroep uit DJ bedrijven in Nederland. In het bijzonder ging het om bedrijven die DJ’s verhuurden voor (relatief) kleine feesten van particulieren zoals bruiloften.

Dat werd een compact groepje. Mijn acquisitie mail ging uiteindelijk naar 250 adressen toe. Maar daarover straks meer…

2. Verzamel e-mail adressen van de doelgroep aan wie je wilt verkopen

Wanneer je de doelgroep succesvol hebt afgebakend voor koude acquisitie, is het tijd om e-mail adressen van de doelgroep te gaan verzamelen.

Het zal je wellicht verbazen als ik zeg dat ik gewoon mijn zusje heb gevraagd om die van de DJ’s hun website af te halen, maar dat werkte prima. Uiteindelijk had ik aan zo’n 250 e-mail adressen al genoeg om mijn acquisitie mail te laten slagen.

Is het niet verboden om mensen zomaar te gaan mailen? Het antwoord is ‘JA’ tenzij men daar zelf toestemming voor geeft.

Wanneer je B2B mailt hoef je je echter geen zorgen te maken. Veel bedrijven zetten hun e-mail adres gewoon op hun website, vaak nog met in grote letters ‘CONTACT ONS’ ernaast. Dat volstaat als uitnodiging ;).

Als je B2C mailt gaat dit allemaal net even wat moeilijker. Dan zul je actief een mailinglijst moeten laten groeien, maar dat is een heel ander verhaal.

3. De opbouw van een succesvolle acquisitie mail

Super, je hebt de e-mail adressen nu of weet in ieder geval hoe je daaraan kunt komen. Nu is het tijd om de acquisitie mail te gaan schrijven.

Omdat het een koude acquisitie mail betreft is de opbouw enorm belangrijk. De ontvanger zit namelijk niet te wachten op iemand die hem of haar iets wilt verkopen. Het is daarom belangrijk om te denken vanuit de ontvanger. Je moet de ontvanger duidelijk maken dat hij of zij jouw aanbod nodig heeft, zonder dat je super verkoperig gaat doen.

Een mail die begint met ‘In de aanbieding’ of een opsomming van producteigenschappen zal niet tot conversie leiden en zelfs irritatie oproepen.

Een goede acquisitie mail roept juist vreugde en opluchting op.

Al mijn acquisitie mails voor klanten hebben eenzelfde volgorde. Dat is omdat deze formule zichzelf keer op keer heeft bewezen. Zie hem hieronder:

Onderwerp -> Aanhef -> Openingszin -> Probleem -> Consequentie -> Oplossing -> Content -> Overtuiging -> Call-To-Action -> PS

Deze volgorde is keer op keer bewezen en een groot deel ervan wordt ook veel gebruikt voor bijvoorbeeld webteksten en verkoopteksten.

Het aspect uit de formule dat zorgt voor het succes zit hem in het volgende: “95% van de aankoopbeslissingen wordt in het onderbewuste genomen”. Op basis van emotie dus. Wanneer een tekst niet tot het hart spreekt van de lezer gebeurt er niets. Met bovenstaande formule wordt wél tot het hart gesproken en zelfs het onderbewuste geactiveerd.

Uiteindelijk zijn we allemaal mensen en luisteren we ook liever naar échte mensen dan naar online verkopers. Om dat te begrijpen zal ik je in die authentieke stappen van de acquisitie mail meenemen.

4. Welk probleem los je op?

Om het onderbewuste aan te spreken zal je de lezer van de acquisitie mail gaan confronteren met een probleem. Niet zomaar een probleem, maar het probleem dat jouw dienst of product voor de lezer op kan lossen.

Wat we hier eigenlijk doen is behoefte creëren naar jouw oplossing door over het probleem te gaan praten. Het zal ervoor zorgen dat de lezer verder gaat lezen in de acquisitie mail. Problemen spreken namelijk direct tot ons onderbewuste, ‘gevaar’ denken we dan. Dan zijn we het meest alert en gaan we actief zoeken naar een oplossing.

Veel bedrijven weten echter niet welk probleem ze voor een klant oplossen. Een gemiste kans, of hoe ik het zou zeggen, zonder probleem doe je eigenlijk gewoon niet mee ;).

Het is belangrijk om te weten welk probleem je oplost omdat daar de volledige behoefte van jouw klant vandaan komt. Het is het beginsel van de marketing gedachte en de hoek waar de meeste marketeers beginnen als ze gaan kijken naar hoe ze jouw product of dienst beter kunnen verkopen.

Om door te pakken op mijn allereerste acquisitie mail. Het probleem wat mijn dienst (marketing) daar op zou gaan lossen was de volgende:

In de DJ branche is er één groot bedrijf die meer dan de helft van alle boekingen doet. Een zeer groot stuk van de taart dus. Dit tot grote irritatie van de kleine DJ ondernemers. Zij stoppen hun hele ziel en zaligheid in hun werk, maar kunnen door die ene grote concurrent niet van het DJ-en rondkomen.

(Daar zal mijn oplossing ze mee gaan helpen, maar daarover later meer.)

Wil je voorbeelden van een probleemstelling en een uitgebreid handboek? Ideaal om erbij te houden wanneer je jouw eigen acquisitie mail schrijft. Je vind het hier!

5. Wat zijn de consequenties van het probleem?

Met alleen het probleem ben je er nog niet. We zullen namelijk ook uit moeten leggen waarom dat probleem zo vervelend is voor de ontvanger alvorens deze noodzaak voelt om actie (kopen) te ondernemen.

Dat gaan we doen door de consequenties van het probleem te benoemen. Daardoor wordt het probleem in wijze groter en duidelijker voor de ontvanger.

Consequenties van het probleem zijn emotioneel van aard en roepen een sterk gevoel van urgentie op om het probleem aan te pakken.

Om je een idee te geven wat zo’n consequentie inhoud kun je het beste weer even kijken naar de acquisitie mail voor de DJ’s.

Het probleem was dus die grote DJ partij in de markt die alle boekingen opslokt waardoor kleine ondernemers geen kans hebben een volledig inkomen te verdienen met DJ-en. Oké. Nu de consequentie.

Dit probleem maakt dat kleine DJ bedrijven kwetsbaar zijn en onzeker over hun bestaan. “Kunnen ze wel blijven doen wat ze leuk vinden?” is een van de vele consequenties. Ze doen tenslotte zo hun best in de branche en dan is het zonde als hun passie niet wordt omgezet in inkomsten. Ze hebben het gevoel te verliezen.

Als het goed is voel je bij bovenstaand voorbeeld aan dat het dieper ingaat op de emotie en dat daarmee het probleem verergert voor de ontvanger.

6. Oplossing van het probleem

Dan is het nu tijd om jouw oplossing aan te gaan bieden. Laat weten hoe jij het probleem en de daaraan hangende consequenties op kunt lossen.

Belangrijk is om de oplossing zo te formuleren dat die aansluit op de eerdere stappen. Voorkom dat je oplossing op dit moment een verkoopverhaal wordt. Blijf in dezelfde tone of voice en kijk of je de oplossing zo kunt formuleren dat het luchtig blijft.

De oplossing die ik aanbood aan de DJ’s was online marketing specialisme dat bekent is met het reilen en zeilen in de DJ markt. Dat is dus een online marketeer die de DJ en de markt begrijpt en daardoor het verschil kan maken.

Door die expertise kan een DJ een grotere vuist maken richting de grootste partij in de markt.

Na de oplossing zul je nog wel aan de lezer moeten overtuigen waarom hij of zij voor jou moet kiezen.

7. Gratis content in acquisitie mail

Je kunt content in jouw acquisitie mail plaatsen of gewoon iets gratis weggeven. Die content kan van alles zijn en zorgt ervoor dat jij in de ogen van de ontvanger, het juiste bedrijf bent om zijn of haar probleem op te lossen.

Ze willen jou en niemand anders.

Content straalt expertise uit, denk aan een review, introductie video of case studie. Jij bent de expert.

Of zoals je het marketeers wel eens hoort zeggen. Je hebt bij verkopen drie dingen nodig. Het vertrouwen in jou als mens, het vertrouwen in jouw bedrijf en het vertrouwen in jouw product of dienst. Met goede, passende content geef je dat vertrouwen!

Om de content terug te pakken op de DJ’s. Voor die acquisitie mail linkte ik naar een pagina op mijn website met daarop tips voor meer boekingen als DJ. Door die tips werd duidelijk dat ik de expert was om het probleem van de DJ op te lossen.

8. Call-to-action

Een onmisbare stap. Natuurlijk verwacht je dat iemand nu enthousiast genoeg is om uit zichzelf contact met je op te nemen, maar het kan zeker geen kwaad hem of haar daar een handje bij te helpen.

Zorg dat er een duidelijke vervolgstap is voor de lezer. Dit kan van alles zijn. Denk hierbij aan een kennismakingsgesprek, een telefonische afspraak, offerte of iets anders dat laagdrempelig is. Noem hier zeker nog geen prijzen of afgebakende opties maar stuur aan op een verdere kennismaking.

De call-to-action voor mijn acquisitie mail aan DJ bedrijven was het plannen van een kennismakingsgesprek op hun bedrijfslocatie.

Veel gemaakte fouten in een acquisitie mail

Nu je de volgorde hebt gezien en je weet dat het belangrijk is de potentiële klant goed te informeren lijkt het mij goed een lijstje te delen met tips die haaks staan op wat mensen denken over e-mail marketing. Doe er je voordeel mee!

  • Schrijf geen formele mail als je zelf niet zo bent.
  • Houd het écht.
  • Wees persoonlijk en praat mens tot mens.
  • Houd het niet kort. Dat mensen geen tijd hebben is een illusie, ze hebben alleen geen tijd voor onzin.
  • Lees je mail 10x over om te voorkomen dat er taal- en spelfouten in staan. Klinkt logisch, maar toch :).
  • Verplaats je écht in de doelgroep en laat de mail eerst lezen aan iemand die je kent.
  • Verkoop niet in de mail, maar stel de verkoop uit.
  • Zorg dat de content bij je mail daadwerkelijk waardevol is voor de ontvanger.
  • Gebruik je PS-regel om exclusiviteit en urgentie te geven aan je aanbod.
  • Gebruik veel enters voor de leesbaarheid en maak belangrijke dingen dik gedrukt.
  • Verzend met een marketing mailprogramma zoals Enormail (30 dagen gratis trial) zodat je data kunt verzamelen.
  • Doe een follow-up naar de mensen die de mail niet hebben geopend met een andere titel. (mogelijk met Enormail)
  • Blijf uit de spam box

Wil je de meest uitgebreide checklist voor jouw acquisitie mail ooit zien? Je vind het allemaal in mijn handboek voor het schrijven van een 10K+ acquisitie mail.

Versturen van de acquisitie mail

Nu alles gereed is, je de e-mail adressen hebt en de mail is geschreven, is het tijd om deze te versturen. Natuurlijk kun je dit gewoon met jouw eigen mailprogramma doen maar dat raad ik je ten strengste af. Wanneer je de mail stuurt met een marketing mail programma kun je namelijk veel meer statistiek zien en er meer conversie uithalen.

Wanneer ik zelf acquisitie mails stuur voor bedrijven is die statistiek erg handig. Je ziet dan bijvoorbeeld wie de mail hebben geopend en wie er op de link in de mail hebben geklikt.

Met die gegevens kun je zien of de mail in de spam is beland en wie interessant is om verder op te volgen. Tevens biedt het de mogelijkheid om de acquisitie mail nog een keer te verzenden (met een andere titel) richting de mensen die de mail niet hebben geopend (follow-up). Zo haal je het meeste uit je mail en de mailinglijst.

Voorbeeld acquisitie mail

Om je nog net dat laatste beetje inspiratie te geven voor het schrijven van een acquisitie mail zal ik mijn volledige acquisitie mail delen die ik schreef voor de DJ’s en die me 18.000 euro omzet opleverde.

Acquisitie mail 1: Marketing voor DJ bedrijven

Deze eerste acquisitie mail is verstuurd naar 250 bedrijven in de DJ branche en leverde zo’n 11 reacties op. Van die 11 mensen zijn er 7 klant geworden. Dat wilde zeggen, 7 bedrijven die maandelijks 500,- euro betalen voor marketing werkzaamheden. In totaal leverde de e-mail daarmee 18.000 euro omzet op.

ONDERWERP REGEL: Tips voor meer boekingen met je DJ drive-in show

Beste mede DJ ondernemer,

De laatste tijd ben ik mij steeds meer gaan ergeren aan enkele grote namen in de DJ drive in show branche die maar weinig waarde hechten aan de klant en het uiteindelijke feest.

Als een soort massa product laten zij grote aantallen bruiloften, jubilea en verjaardagen verzorgen door een onderbetaalde DJ waarbij weinig zorg wordt gedragen voor de kwaliteit.

Hierdoor voelen DJ’s zoals jij en ik zich genoodzaakt flink met geld te smijten richting marketing. Je hebt misschien zelfs al geprobeerd op prijs te gaan concurreren en je hebt het zuurverdiende geld noodgedwongen uitgegeven aan veel te dure Adwords campagnes.

We buiten onszelf uit als DJ en houden ons steeds meer bezig met ‘alles eromheen’ in plaats van het regelen van de perfecte avond. Waar is die passie gebleven wanneer we ons alleen nog maar bezig moeten houden met onze website, afspraken, beurzen, demo avonden, sociale media en Adwords campagnes?

Misschien heb je zelfs wel een marketing bedrijf aan de haak geslagen, maar die 500 euro per maand brengt toch niet op wat je zou willen, je drive-in show agenda is gewoonweg te leeg om er ‘compleet’ van te leven.

Ik betrapte mezelf erop hoe onlogisch en oneerlijk het was toen ik 2 jaar geleden een keer voor zo’n massaal bedrijf een boeking deed. Ik kreeg 200 euro betaald, had minimaal contact met het bruidspaar en vroeg mij af hoe dit zo ver had kunnen komen. Waarom was ik zo gepassioneerd in het DJ-en dat ik bereid was onder deze voorwaarden actief te zijn?

Het antwoord: Simpelweg omdat ik zelf nog niet in staat was de boekingen direct bij mijzelf binnen te krijgen. Ik liep achter met mijn marketing en had het gevoel dat mijn passie niet gerespecteerd werd door potentiële klanten.

Het punt is; het hoeft niet zo te lopen.

Er zijn ontelbare methoden om de toekomstige bruidsparen en feestvierders te bereiken. Om van je passie je werk te maken en meer te genieten van iedere boeking zonder bezig te zijn met dingen die je niet interesseren.

Per jaar zijn er alleen al meer dan 10.000 bruiloften waarop muziek gevraagd wordt in de vorm van een DJ of een band.

Laat staan als we kijken naar alle feesten jaarlijks waarop jouw drive-in show van waarde kan zijn. We hoeven het geen illusie te noemen dat een volle agenda dus zeker mogelijk is.

Er zijn namelijk oplossingen.

Vanuit mijn ervaring in de DJ branche en mijn huidige kennis in online marketing heb ik de laatste jaren een enorme groei in het aantal boekingen meegemaakt, ik heb weer een volle agenda gekregen en dat terwijl ik mijn prijs toch flink omhoog heb gegooid.

Hieruit heb ik een aantal inzichten gehaald en deze wil ik graag met je delen. Een serie acties die ervoor zorgden dat ik weer grote aantallen gratis bezoekers naar mijn website trok en die potentiële klanten ook daadwerkelijk omzette in onvergetelijke feesten.

Ik herpakte mijn passie in het DJ-en maar heb er ook een nieuwe passie bij; online marketing. Ik kwam erachter hoe geweldig het is als je een nieuwe klant krijgt en je die ook nog eens een onvergetelijke ervaring kan bieden van begin tot eind.

Omdat ik zeker weet dat deze inzichten ook voor jou interessant zijn om je boekingen te verdubbelen wil ik ze graag met je delen.

De 10 meest waardevolle inzichten kun je op onderstaande link bekijken:
CONTENT LINK NIET MEER BESCHIKBAAR

Het verwerken van deze inzichten kan je erg veel tijd kosten en leidt je wellicht af van dat wat je het liefste doet als DJ.

Daarvoor ben ik er dan weer als online marketeer. Ik heb namelijk besloten mij tegenwoordig meer te richten op de marketing en heb een aantal gepassioneerde DJ’s blij gemaakt door mijn boekingen door te schuiven.

Waar ik mij nu het liefst mee bezig houdt is het helpen van drive-in shows die tegen dezelfde problemen aanlopen als waar ik tegenaan liep. Mede door de inzichten met je te delen, maar nog liever doe ik dat met een toekomstige samenwerking waar we wél beiden beter van worden.

Bedankt dat je de tijd nam deze mail te lezen, ik hoor graag of deze mail en de inzichten voor jou van waarde zijn geweest. :)

Groeten,

Mick van Zadelhoff

De Moderne Nomaden
info@demodernenomaden.nl
+31681081589 (Whatsapp)

Ps. Ik heb besloten maximaal voor 7 DJ drive in shows landelijk deze samenwerking aan te gaan omdat ik mij er vol overgave in zal storten.

Acquisitie mail schrijven uitbesteden

Het mag inmiddels duidelijk zijn wat een (koude) acquisitie mail je op kan leveren. Zeker wanneer je business to business schrijft, is het een ideale manier om snel meer omzet te realiseren.

Het zou natuurlijk kunnen dat je dat liever uitbesteed. Daarvoor verwijs ik je graag door deze copywriter op Fiverr. Hij kan het snel en voor een mooi bedrag voor jou regelen.

GRATIS Digital Nomad Boek

Dé inspiratie voor een vrij leven

Met een eigen online business werk je waar en wanneer je wilt. Een geweldige levensstijl vol vrijheid welke ik zelf al vijf jaar mag ervaren. Alle inzichten en verhalen die dat opleverde vind je in mijn boek! Dat is leuk om te lezen en geeft je gelijk de berg aan inspiratie om zelf je beste leven te leven.

Digital nomad verhalen en lessen uit een vrij leven boek cover