Een mailinglijst laten groeien? Stel je bent een online ondernemer. Dan zijn er tal van kanalen die je kunt gebruiken voor je marketing. Maar als er één kanaal bij mij stipt op nummer één staat, dan is dat de mailinglijst. Waarom zal ik je later vertellen, maar het heeft iets weg van de volgende quote die ik voorbij hoorde komen op een marketing congres.

“Give me 10.000 e-mails and I will make you a millionaire.”

Mailinglijsten zijn flinke business in het online ondernemen, en vaak geldt, hoe groter, hoe beter. Maar hoe verzamel je nou al die mailadressen? In dit artikel vind je alle manieren om dat te doen.

Waarom is een mailinglijst zo belangrijk?

Voordat we ingaan op de manieren om een mailinglijst te laten groeien, zal ik eerst even vertellen waarom een grote mailinglijst zo handig is.

Met mijn bedrijf ‘De Moderne Nomaden’ was ik aan het begin erg op zoek naar klanten. Ik dacht toen nog dat Facebook advertenties en Google Adwords dé manieren zouden zijn om klanten te werven. Dat werkte. Ik gaf geld aan Facebook en Google en kreeg daar klanten voor terug. Top zou je denken. Er was alleen één groot nadeel. Wanneer ik stopte met geld geven aan Facebook en Google, kreeg ik geen nieuwe klanten meer. Ik moest dus geld blijven investeren.

“Het was dat moment dat ik begon met het groeien van mijn mailinglijst. Mensen schreven zich in en als ik nu iets te verkopen had stuurde ik hen een mailtje. Daar hoefde ik niets extra’s voor te betalen, mailen is immers gratis (buiten de kosten van een marketingmail programma als Enormail dan).”

Niet dat ik gratis aan die e-mail adressen kwam, ik moest tenslotte nog wel wat advertenties laten lopen voor die adressen. Maar het werd een eenmalige investering. Ik hoefde niet steeds opnieuw te betalen om dezelfde mensen te bereiken.

Dat maakt een mailinglijst dan ook zo mooi. Inmiddels heb ik daarbij ook nog eens tal van gratis manieren die mij helpen de mailinglijst te laten groeien. Deze bespreek ik allemaal hieronder.

Manieren om een mailinglijst te laten groeien

Hieronder vind je alle gratis en betaalde manieren om een mailinglijst te laten groeien.

1.     Bloggen

De eerste manier is ook gelijk de manier die mijzelf de meeste inschrijvingen oplevert. Met het schrijven van blogs op mijn website trek ik gratis (organisch) bezoek via Google. Deze mensen melden zich vaak aan op mijn mailinglijst om op de hoogte te worden gehouden rondom nieuwe blogs en artikelen. Enige wat je nodig hebt is een opt-in formulier waar zij zich gemakkelijk op in kunnen schrijven.

2.     Gratis e-book

Geef iets gratis weg aan mensen in ruil voor hun e-mail adres. Maak bijvoorbeeld een e-book dat ze ontvangen wanneer ze zich inschrijven. Deze trigger werkt erg goed omdat mensen er direct iets voor terug krijgen. Dit kun je zowel doen via je website als via een social media kanaal. Een post op mijn eigen persoonlijke Facebook account met een gratis e-book leverde mij binnen één dag honderd e-mail adressen op.

3.     Content upgrade na je blogpost

Stel mensen zitten op jouw website en lezen over een onderwerp in een artikel dat jij hebt geschreven. Dan kan het een idee zijn om aan het einde van je artikel te zeggen dat er nog een aanvulling op de content is die ze kunnen ontvangen in hun mailbox. Deze truc werkt erg goed omdat mensen al weten dat je geen onzin schrijft, ze hebben immers je artikel al tot het einde gelezen.

4.     Gebruik een mobiele pop-up

De meeste websitegebruikers zijn in veel gevallen mobiele gebruikers. Op de website waar je nu bent komt 72% met hun mobiel binnen. Een pop-up op mobiel die vraagt om een e-mail adres in ruil voor content of een kleine korting is dan enorm effectief. Zie het onderstaande voorbeeld.

5.     Start een loyalty programma

Een manier om enerzijds klanten meer aan je te koppelen en anderzijds vaker te laten terugkomen; een loyalty programma. Uiteraard moet je dan wel over de brug komen met unieke deals en kortingen 😉.

6.     Geef een beloning voor inschrijvingen op je mailinglijst

Vraag mensen die al op de mailinglijst staan om anderen hiervoor uit te nodigen in ruil voor een beloning. Dit systeem heeft AirBnB en Booking.com groot gemaakt. Zij gaven letterlijk financiële beloningen en door leden die andere leden aanbrachten.

7.     Plaats een inschrijf link op je visite kaartje

Zorg dat er op je visitekaartje een call-to-action is richting jouw mailinglijst. Dit kan een link zijn letterlijk naar je opt-in pagina.

8.     E-mail handtekening

De onderkant van je e-mail kun je volledig zelf invullen. Wat nou als je daar een standaard linkje in zet met een opt-in richting jouw mailinglijst. Iets als, ‘op de hoogte blijven?’ of een gratis give-away.

9.     Zet e-mail openbaar

Zorg dat mensen weten wat voor soort content je deelt in je e-mails. Doe dit door je verzonden mails op je website of social media te delen. Hierdoor weten nieuwe mensen voordat ze zich inschrijven op jouw mailinglijst, wat ze kunnen verwachten.

10.     Gebruik A/B testing

Dit is meer een pro tip. Kijken welke call-to-action het beste werkt door deze te testen. Een paar andere woorden maken immers een groot verschil in conversie en zorgen voor meer inschrijvingen.

11.     Reageer op blogs

Op veel artikelen en blogs online kun je reageren. Laat je reactie achter (wel een oprechte uiteraard) en vul het website onderdeel in het formulier in met een link naar de opt-in pagina. Wanneer mensen je reactie interessant vinden zou het zomaar kunnen dat ze je willen gaan volgen 😉.

12.     Spin het rad

De allerleukste manier voor het groeien van een mailinglijst is een ‘spin het rad’ feature. Deze heb ik zelf ooit ingesteld voor een klant van mij. Zeer efficiënt en een plezier voor de gebruiker. Het is tevens een manier om korting te geven. Maar dan wel in de vorm van een spelelement.

13.     Doe een winactie op Facebook

Je kunt ook een winactie op Facebook doen met een advertentie. Gebruik de advertentie soort ‘leads verzamelen’ om e-mail adressen te verzamelen van mensen die meedoen met de winactie. Zeer zinvol als je een afgebakende doelgroep hebt en iets ‘groots’ om weg te geven.

14.     Vraag om een review

Vraag mensen een review achter te laten. Vraag dat op het bonnetje wat ze in je zaak hebben gekregen. Bij het achterlaten van de review krijgen ze als dank een gratis koffie of wat dan ook relevant is. Nu heb jij het e-mail adres én een review 😊.

15.     Winactie offline

Zet in je winkel een glazen bol neer waar mensen hun e-mail in kunnen vullen voor een winactie. Denk aan iets als ‘raad het aantal knikkers in deze bak en win een gratis …’.

16.     Voeg anti spam toe

Onder de opt-in button kan het geen kwaad te vermelden dat je informatie nooit doorspeelt aan derden. Dit geeft mensen vertrouwen en verhoogt de inschrijfratio.

17.     Checkbox bij uitchecken

Heb je een webshop? Zorg dan dat klanten altijd kunnen aanvinken of ze nieuwe acties willen ontvangen in de toekomst. Zij zijn immers al klant en daarmee een ideale doelgroep voor je mailinglijst.

18.     Maak gebruik van testimonials

Vraag mensen die al zijn ingeschreven op je mailinglijst eens wat ze daarvan vinden en maak de testimonials zichtbaar bij de opt-in pagina. Mensen krijgen al genoeg spam binnen en willen dan ook graag weten waarom het de moeite waard is om jou te volgen op de mail.

19.     Gebruik sociale bewijskracht

Zet bij je opt-in formulier ook neer hoeveel mensen er al ingeschreven zijn op jouw mailinglijst. Sociale bewijskracht is immers een sterke overtuigingstechniek.

20.     Gebruik een header opt-in

Zet op je website een opvallende header met daarin een opt-in box. Hoe opvallender hoe beter. Doe je inspiratie op met het voorbeeld hieronder.

21.     Over ons pagina

Vergeet op de ‘over ons’-pagina op jouw website niet te vragen om een inschrijving op de mailinglijst. Mensen op deze pagina zijn in het bijzonder geïnteresseerd in wat jij doet.

22.     Werk samen met een influencer

Doe een crossmediale campagne met een influencer en verzamel vanuit daar leads voor jouw mailinglijst. Handig als je binnen één keer een volledig nieuwe doelgroep wilt bereiken.

23.     Organiseer een webinar

Met een webinar (online seminar) kun je potentiële klanten informeren en laten kennismaken. Bij het opgeven voor een webinar kun je het e-mail adres automatisch laten doorplaatsen naar je mailinglijst.

24.     Segmenteer je mailinglijst

Zorg dat je je mailinglijst segmenteert. Dat houd in dat je verschillende doelgroepen aanmaakt op basis van interesses. Dit zorgt ervoor dat mensen die op de mailinglijst staan, beter gerichte e-mails ontvangen en daarmee positiever zijn over de mailinglijst en deze sneller zullen delen dan wanneer deze niet gesegmenteerd is.

25.     Youtube verwijzing

Maak je tutorials of video’s op Youtube? Zorg dat onder iedere video duidelijk is dat mensen je kunnen volgen op de mailinglijst. Maak het een crossmediale strategie!

26.     Quiz it!

Maak een quiz die relevant is voor je doelgroep. Om de resultaten van de quiz op te halen kun je mensen vragen om hun e-mail adres.

27.     Share, share, share

Deel je opt-in link op alle soorten media. Denk hierbij niet alleen aan Facebook en Instagram (in je bio), maar ook aan Linked In en Pinterest.

28.     Google Adwords

Adverteer je opt-in pagina op relevante (goedkope) zoekwoorden via Google Adwords.

29.     Gebruik een exit pop-up

Met een exit pop-up met daarin jouw opt-in formulier zorg je ervoor dat mensen die jouw website anders zouden verlaten zich alsnog in kunnen schrijven. Zo’n 70% van de website bezoekers verlaat een website om nooit meer terug te komen. Zo kun je hen alsnog vangen, niets te verliezen op dat vlak.

30. Relevantie

Zorg dat je opt-in formulier relevant is aan de doelgroep. Relevantere opt-ins hebben een veel hogere conversie rate, ook al eindigen ze op dezelfde mailinglijst. Kies dus bijvoorbeeld per pagina op je website een ander opt-in formulier dat aansluit op de pagina.

31. Autoriteit uitstralen

Zet bij je opt-in formulier waarom jij een autoriteit/expert bent in jouw vakgebied. Zorg dat er een reden is waarom mensen JOU willen volgen op een mailinglijst.

32. Forwarden

Vraag jouw huidige audience om jouw mail te forwarden naar hun kennissen voor wie de mail ook relevant is. Het zal je verbazen hoeveel mensen dat doen bij een zinnige mail.

Conclusie mailinglijst laten groeien

Bouwen aan je mailinglijst is belangrijk en kan je helpen je business enorm te laten groeien. Er zijn echter zoveel manieren om je mailinglijst te laten groeien dat je ze nooit allemaal zult gebruiken. Het is dus essentieel hier keuzes in te maken.

Kies voor een manier die past bij jouw business en persoonlijkheid. Ga er vervolgens vol in en werk aan een mooie database van e-mail adressen waar je je marketing op los kunt laten. Het groeien duurt soms wat lang, maar is zeker de moeite waard.

Zelf aan de slag met een goed marketing mailprogramma? Ik gebruik zelf Enormail en zou deze zeker aanraden ;). Lees hier mijn review over Enormail.