Ik maak al jaren gebruik van Enormail en ben er razend enthousiast over. Vandaar dat het tijd werd voor een review over deze e-mail marketing software. Enormail heeft mij namelijk geholpen om een grote following op te bouwen met mijn bedrijf De Moderne Nomaden en genereert op de automatische piloot inkomsten.

In deze review over Enormail ga ik in op waarom ik het programma gebruik, de tips, de tops en waarom ik het aan zou raden. Ook leg ik uit hoe je zelf succesvol met Enormail aan de slag kunt gaan.

> Zelf beginnen met Enormail

Wat is Enormail?

Enormail is e-mail marketing software; met de software kun je mails versturen naar mensen. Daarmee bedoel ik niet zomaar mails. Je kunt ze automatiseren voor mensen die zich bijvoorbeeld inschrijven op je nieuwsbrief. Handig is dat Enormail zelf steeds tips geeft om de mails beter te maken en je zo dus converterend kunt gaan schrijven. De mails moeten immers wat opleveren.

Behalve voor mailings en het beheren van contacten heeft Enormail sinds 2019 ook een functie om formulieren te maken. Normaal moest je mensen via bijvoorbeeld Contact Form 7 (bij WordPress) zich laten inschrijven voor je nieuwsbrief of mailinglijst.

Inmiddels heeft Enormail zelf een functie om opt-in pagina’s en formulieren te maken. Mensen laten daar hun e-mail achter en komen automatisch in jouw mailinglijst. Vervolgens kun je ze geautomatiseerd e-mails laten verzenden via een autoresponder. Je hoeft de mails alleen nog maar zelf te typen 😉.

Waarvoor gebruik je Enormail?

Enormail kun je gebruiken wanneer je werkelijk alles rondom mailings wilt gaan automatiseren. Op mijn website melden maandelijks zo’n 2000 mensen zich aan op mijn mailinglijst. Dat doen zij door een van mijn gratis e-books te downloaden (deze bijvoorbeeld). Zij komen dan terecht in een funnel met daarin 30 mailtjes die verspreid over 150 dagen worden verstuurd. In de meeste van die mails geef ik gratis content, in andere promoot ik een van mijn trainingen. De mailings van Enormail verkopen dus letterlijk voor mij zonder dat ik er zelf actief tussen hoef te zitten.

Ook kun je Enormail gebruiken om je mailinglijst te segmenteren zodat iedereen de mail ontvangt die voor hem of haar het meest relevant is. Achteraf heb je daarbij altijd een enorme berg statistiek om uit op te maken hoe geslaagd een mailing is geweest.

Zie bijvoorbeeld hieronder de statistiek van een acquisitie mail die ik voor een van mijn klanten had opgesteld. Die statistiek vinden mijn klanten geweldig en is enorm handig ter optimalisatie. Zo zet ik altijd onderaan mijn mail een link naar een webpagina of artikel. Met Enormail kan ik zien of mensen daarop hebben geklikt, en zelfs wie daarop heeft geklikt. Interessante informatie voor verdere opvolging dus 😉.

Enormail vs. Mailchimp

Eerlijkheid gebied te zeggen dat Enormail de eerste e-mail marketing software was waarmee ik in aanraking kwam. Echt een afweging heb ik dus niet gemaakt toen ik voor hun koos.

Nu, een paar jaar later heb ik ook ervaring met Mailchimp, de directe concurrent zou je kunnen zeggen. Maar waar ik bij Mailchimp constant in moeilijkheden zit, gaan dingen bij Enormail juist erg vlekkeloos. Daarbij is Enormail een Nederlands bedrijf en kun je daardoor rekenen op een soepele Nederlandse klantenservice.

Voor een van mijn klanten werk ik wel met Mailchimp maar het valt ons op dat wanneer je bedrijf groeit, Mailchimp een stuk duurder is dan Enormail. Als instapper lijkt Mailchimp voordeliger, maar als je groeit loop je al snel tegen je contacten limiet aan waardoor je meer moet gaan betalen.

Beste functies van Enormail

Dan zijn er nog een paar functies binnen Enormail waar ik echt laaiend enthousiast over ben. Dingen die de conversie van mijn mails en mijn klanten enorm verhogen.

De follow-up functie is er zo een. Die zorgt ervoor dat je een mail nog een keer kunt verzenden naar mensen die de eerste mail niet hebben geopend. Dit doe je dan bijvoorbeeld met een andere titel en hoppa, er zijn weer nieuwe mensen die de mail openen zonder dat ze het gevoel hebben gespamd te worden. Ideaal om nog even een beetje conversie erbij te smokkelen. Het is een functie waar ik mijn acquisitie klanten ook enorm enthousiast mee maak. Velen begrijpen niet eens dat dat kan, zo’n follow-up.

Ik verdien mijn geld voor een groot deel met het schrijven van acquisitie mails voor bedrijven. Dan is het belangrijk dat je aan het bedrijf het effect van een mail aan kunt tonen en het effect kunt maximaliseren.

Dan heb je ook nog de opt-in functie die ik eerder al besprak. Deze is zo gemaakt dat je eenvoudig met drag en drop een eigen opt-in formulier kunt aanmaken. Ideaal, want normaal heb je hier een derde betaalde plugin voor nodig en moet je moeilijk doen met koppelingen.

Nu is dat allemaal al voor je geregeld en kan zelfs iemand zonder technische kennis dit in elkaar zetten. Onderstaande is zo’n formulier welke ik meer op deze website gebruik en deze heeft een prima opt-in rate!

Tot slot hebben ze ook nog koppelingen met Facebook Lead Ads mocht je daar gebruik van willen maken. Alles om het jou zo simpel mogelijk te maken.

Nieuwe functies Enormail in 2020

De e-mail marketing software zit niet stil. Gelukkig. Er worden constant nieuwe functionaliteiten aan Enormail toegevoegd. Zo werd er in 2020 een update gedaan met het inplannen van de autoresponder. Nu kun je een geautomatiseerde e-mail op een specifieke dag en tijdstip inplannen, ongeacht het moment dat iemand zich inschrijft.

Handig als je ervoor wilt kiezen om bijvoorbeeld alleen op zondag te mailen. Deze mogelijkheid was er al wel als je zelf de mails inplande, maar het gaat hier dus specifiek om geautomatiseerde (autoresponder) mails.

Van deze nieuwe functie maak ik dankbaar gebruik. In het verleden kreeg ik namelijk de heel week antwoorden op mijn geautomatiseerde mails en dat zorgde voor wat chaos. Tegenwoordig is dinsdag mijn maildag. Alles gaat er dan uit, zodat ik weet dat ik in de avond even kan gaan zitten om alle antwoorden op die mails te beantwoorden.

Ook zijn er mogelijkheden bijgekomen (wellicht eerder dan 2020) waarmee je tags kunt geven aan gebruikers die bijvoorbeeld op een link in de mail klikken. Hen kun je dan automatisch overplaatsen naar een andere mailinglijst.

Handig als je een lezer specifieke content wilt verzenden. Veel bedrijven hebben namelijk meerdere doelgroepen. Op deze manier kun je hen in de mailinglijst filteren zodat je daadwerkelijk dat stuurt wat aansluit. Geen mailtjes over vrouwenschoenen aan mannen dus ;).

Is Enormail het programma voor jou? Je meld je hier eenvoudig aan voor een gratis proefperiode.

De domeinauthentificatie bij Enormail

Wellicht het laatste waar je aan denkt, maar niet zo onbelangrijk dat je het zou mogen vergeten; domeinauthenticatie. Even kort over wat dit inhoud…

Domeinauthenticatie is een techniek die helpt om te verifiëren of een verzonden mail ook daadwerkelijk werd verzonden door de afzender. Het authenticeren van de Enormail servers om e-mail te verzenden uit jouw naam helpt om je mail uit de spambox te houden.

Bij Enormail kun je dit eenvoudig regelen (wellicht met een klein helpend handje van de webbouwer). Het werkt zeer bevorderend om uit de spambox te blijven.

Nadelen van Enormail

Als marketeer ondervind ik ook een nadeel van Enormail. Omdat het een Nederlands bedrijf is, is het niet de eerste synchronisatie die (internationale) marketing plug-ins zullen hebben. Zo heb ik op een website van een klant van mij een Opt-in Wheel staan. Een marketing tooltje. Deze kan echter alleen gekoppeld worden aan Mailchimp omdat dat de internationale marktleider is. Best wel jammer dus, maar daar valt nog omheen te werken, vandaar ik nog steeds bij Enormail klant ben, het is gewoonweg goedkoper, Nederlands en bruikbaarder.

Integraties Enormail

Die koppeling met mijn Opt-in wheel zit er dus niet in. Tegelijk zijn er wel veel integraties die Enormail al standaard heeft ingebouwd. Sowieso kun je andere apps of plug-ins koppelen via een webhook. Dat is een relatief simpele manier om te koppelen wat je maar wilt.

Ook buiten webhooks heeft Enormail een aantal directe koppelingen waar je 0,0% technische kennis voor nodig hebt. In dat lijstje vind je onder andere 123 Contactform, WordPress, WishList, Facebook (lead forms), Huddle, Phoenix, Magento en het welbekende Zapier.

Met die laatste kun je jouw Enormail account koppelen aan letterlijk alle apps op het internet. Daar geen zorgen over dus ;).

Speciale aanbieding review Enormail

Omdat ik zelf klant ben van Enormail kan ik jou de pakketten die zij hebben met korting aanbieden. Zo is het Mammoet account dat zij hebben normaal 60,- euro per maand, maar kan ik dit aanbieden voor 45,- euro per maand zolang je lid bent 😉. Wees dus geen dief van je eigen portemonnee. Gebruik maken van die korting kan door hier te klikken.

Er is ook een goedkopere variant, maar daarmee kun je maar 2500 contacten hebben. Voor een beetje een bedrijf is dat al snel veel te weinig. Zeker wanneer je gebruik gaat maken van de opt-in formulieren.

Aan de slag met Enormail

Oké, stel je hebt een Enormail account aangemaakt (met 30 dagen gratis proefversie)… Dan is het nu tijd om jouw account op de juiste manier in te stellen en mailcontacten te verkrijgen.

Stap 1: Afzender e-mail adres toevoegen

De eerste stap om te nemen is het toevoegen van een afzender e-mail adres. Dit is het e-mail adres vanuit waar je jouw contacten wilt gaan mailen. Je mailt immers wel via de Enormail server, maar voor ontvangers van de mail zal het overkomen alsof jij de mail direct aan hen verzonden hebt.

Ga als je bent ingelogd, rechts bovenin je scherm naar jouw account, beweeg je muis erover en klik op account.

Je komt nu in jouw accountomgeving terecht. Klik daar op mijn afzender adressen.

Nu kun je onderaan de pagina een e-mail adres toevoegen. Vul daar het e-mail adres in van waaruit jij e-mails wilt gaan verzenden richting jouw contacten. Dit is dus ook het e-mail adres waarop je zelf mails terugkrijgt als mensen ‘antwoorden’. Houdt er rekening mee dat je oneindig veel afzender adressen toe kunt voegen voor toekomstige campagnes.

Klik op afzender toevoegen en je ontvangt een mailtje van Enormail met daarin de verificatiecode/link. Volg de stappen in de mail en jouw e-mail adres is geverifieerd! Je kunt nu vanuit jouw eigen mailadres berichten versturen via Enormail!

Stap 2: Contacten toevoegen

Het zou natuurlijk kunnen dat je al een hele lijst met contacten hebt. Dan kun je deze bij Enormail gemakkelijk invoegen.

Allereerst zullen we daarvoor een contactenlijst aan moeten maken. Om dat te doen klik je in het hoofdmenu op contacten.

Nu zie je de verschillende mailinglijsten die je hebt. Waarschijnlijk heb je er nog geen en dus is het tijd om er een aan te maken door op nieuwe mailinglijst te klikken.

Bedenk een naam voor jouw mailinglijst. Wat dat is maakt niet zozeer uit, primair is deze alleen voor jou zichtbaar. De opties voor herinschrijven en notificaties maken op dit moment niet zo heel veel uit. Klik op opslaan.

Nu zie je jouw kersverse mailinglijst in je contacten staan, super!

Nu is het tijd om daar ook daadwerkelijk e-mail adressen in te zetten. Wanneer je al een lijst hebt in bijvoorbeeld een Excel of Kladblok bestand kun je deze daarvoor gebruiken. Klik bij de mailinglijst op importeren.

Nu wordt je gevraagd of je dit via een CSV bestand of handmatig wilt doen. Als je meer dan een paar contacten toe wilt voegen, dan doe je er goed aan dit via een CSV bestand te doen.

Wanneer je contacten nu in Excel staan, open je het excel bestand en sla deze op als .CSV bestand. Daarna kun je deze uploaden bij Enormail.

Heb je al jouw contacten gewoon in een Word bestand staan? Kopieer deze dan naar een kladblok bestand en sla deze op als bijv. ‘contacten.csv’. Wees er dan zeker van dat je bij opslaan als, ‘alle bestanden’ hebt geselecteerd om dit te laten werken. Vervolgens kun je dit bestand dan uploaden bij Enormail.

Nadat dit is gelukt zal Enormail de contactgegevens koppelen (e-mail aan e-mail) en je vragen of je meer gegevens wilt koppelen. Kijk hier zelf even wat je allemaal nodig hebt.

Daarna is jouw e-mail lijst klaar om te gebruiken! Je kunt nu e-mails gaan verzenden naar jouw nieuwe contacten.

Stap 3: Jouw eerste mail verzenden

Nu is het tijd om jouw eerste e-mail te gaan verzenden of in te plannen. Ga hiervoor naar mailingen in het hoofdmenu en klik op nieuwe mailing.

Hier kun je kiezen voor twee opties; standaard mailing en de live designer. In dit geval kies ik zelf vaak voor de standaard mailing omdat deze de minste kans heeft om in de spambox te belanden en daarbij ook als een natuurlijke mail overkomt op de ontvanger. Niet zo’n marketingmail die iedereen direct weg klikt.

Wanneer je daarmee aan de slag gaat kom je terecht op de pagina om de mail te maken. Dat lijkt een beetje op hoe je het schrijfprogramma Word gewent bent.

Ik zal je meenemen in de 7 stappen die Enormail op deze pagina heeft.

1. Onderwerp van de mailing

Vul hier de onderwerp regel in van de mail. Houd deze kort en bondig en vermijd woorden die het als een advertentie over laten komen.

2. Mailing opmaken

Schrijf hier de mail hoe je die in gedachten hebt. Als je bij het toevoegen van de contacten ook de namen van contacten hebt gekoppeld kun je die in de mail gebruiken door deze code toe te voegen: {%name%}

Enormail verandert die code bij het versturen dan in de naam van jouw contactpersoon. Mocht er geen naam zijn ingevuld bij een bepaald contact, dan laten zij dit automatisch leeg.

3. Statistieken opties

Normaal staat Genereer Enormail statistieken hier automatisch ingeschakeld. Prima! Hierdoor wordt automatisch gemeten wie de mail opent en wie er op een link in de mail klikt. Handig als je wilt weten hoe jouw mail ontvangen wordt.

4. Afzender

Selecteer hier het afzenderadres dat je in eerdere stappen hebt toegevoegd. Vul dit aan met de naam die jij wilt dat mensen zien. Waarschijnlijk is dat jouw voornaam, achternaam en bedrijfsnaam.

5. Testmail verzenden

Even kijken of alles goed gaat. Verzend de e-mail naar een eigen e-mail adres en test of de linkjes goed werken.

6. Contacten selecteren

Selecteer hier de mailinglijst die je in een eerdere stap al hebt aangemaakt.

7. Contacten uitsluiten

Deze functie zal je nu waarschijnlijk niet nodig hebben, maar kan handig zijn wanneer je meerdere mailinglijsten hebt opgebouwd.

Tijd om op Opslaan en doorgaan naar verzenden te klikken. Je bent klaar om jouw eerste mail te gaan versturen.

Enormail zal je nu vragen of je de mail nu of op een later tijdstip wilt verzenden. Selecteer jouw voorkeur en hoppa, jouw mail is onderweg!

Conclusie Enormail review

Oké, tot zover. Ik zou je nog tal van dingen uit kunnen leggen over de Enormail autoresponder en de formulieren voor het structureel uitbouwen van jouw contactenlijst. Het ding is alleen, dat doen zij zelf al enorm goed. Ga gewoon naar de Enormail helpdesk en vind alle info die je nodig hebt.

Enormail is mijn favoriete e-mail marketing software en jij kunt deze GRATIS voor 30 dagen uitproberen. Niets te verliezen toch? Succes!

Enormail

45,- p/maand
9.3

Gebruiksvriendelijkheid

9.5/10

Marketingkansen

9.0/10

Functionaliteiten

10.0/10

Klantenservice

8.5/10

Voordelen

  • Makkelijk te gebruiken
  • Mogelijkheid tot follow-up mail
  • Overzichtelijke statistieken
  • Je komt NIET in de spambox
  • Vriendelijke klantenservice

Nadelen

  • Niet overal mee gesynchroniseert