Wil je een mailing maken en versturen? Je hebt de mailcontacten verzamelt en bent klaar om jouw mailing op te stellen. Dus nu vraag je je waarschijnlijk af hoe je een goede mailing maakt.

In dit stappenplan neem ik je mee in hoe ik zelf een mailing maak. Of het doel nou is om mensen te informeren of iets te verkopen.

Doorloop de stappen en ga aan de slag met jouw eigen mailing

Zelf maak en verstuur ik mijn mailings met de e-mail marketing software van het Nederlandse Enormail. Je kunt het hier 30 dagen GRATIS uitproberen.

Wat is een mailing?

Een mailing is een e-mail of brief die je verstuurd aan een adressenbestand.

We hebben het hier dus niet over één persoon, maar over één e-mail die je verstuurd naar een (grote) groep contactpersonen.

Waarom zou je een mailing maken?

E-mailmarketing is nog altijd booming. Zoals de Amerikanen het zouden zeggen: “The money is in the list”.

Er is geen ontkennen aan dat bij zowel B2B als B2C mailings een groot onderdeel uitmaken van de marketing.

De reden daarvoor is dat mailings heel persoonlijk overkomen omdat ze binnen de privé omgeving van de ontvanger gelezen kunnen worden. Je doet er dan ook goed aan om de mailing persoonlijk te maken jezelf te gedragen als ‘gast’ in de ontvanger zijn mailbox.

Stappenplan mailing maken

Goed, de basis hebben we. Tijd om onze mailing te maken!

Stap 1: Het doel van de mailing vaststellen

Een mailing zonder doel is een mailing waarin geen doel behaald kan worden. We zullen dus eerst moeten weten waarom we gaan mailen. Denk daar niet te simpel over, want deze stap is zeer bepalend voor hoe je de mail gaat schrijven.

Reden om een mailing te versturen kunnen zijn:

Informeren
Je wilt een mailing of nieuwsbrief versturen om mensen op de hoogte te brengen van een situatie of verandering in de gang van zaken.

Verkopen
Je wilt een product of dienst boosten aan de hand van een mailing. Het doel is om al bestaande leads iets te verkopen.

Bij beide doelen is de insteek anders. Als je van plan bent een verkoopmail te gaan schrijven richting een koude doelgroep (niet bestaande leads), dan schrijf je anders dan aan een warme doelgroep die al bekend is met jouw bedrijf.

Stel je doel vast en ga door naar de volgende stap!

Stap 2: De doelgroep bepalen

Bij het maken van een mailing is het belangrijk om de doelgroep goed te kennen. Dit gaat bepalend zijn voor de tone-of-voice van jouw e-mail. Ga je mensen bijvoorbeeld met ‘u’ of met ‘jij’ aanspreken.

Wat je het beste kunt doen om jouw doelgroep zichtbaar te krijgen, is het maken van een representatief persoon van jouw doelgroep.

Je schrijft dan de gender, leeftijd, functies en interesses op. Door van jouw doelgroep één enkel persoon te maken wordt het logischer om persoonlijk te gaan schrijven in jouw mailing.

Doelgroep van jouw mailing vaststellen

Die persoonlijke tint kan niet onderschat worden. Wanneer je zelf een mail ontvangt en al direct aanvoelt dat dit naar duizenden mensen is gestuurd, lees je deze minder snel. Een persoonlijke mail daarentegen lees je juist graag.

Als je de doelgroep als één persoon hebt gedefinieerd, kunnen we door naar de volgende stap, het verzamelen van e-mailadressen of deze uploaden.

Stap 3: E-mailadressen verzamelen of uploaden

Heb je al een mailinglijst? Top!

Heb je deze nog niet? Dan kun je eens kijken naar de verschillende manieren om leads te genereren voor jouw mailinglijst.

Als je al een mailinglijst hebt, is het van belang deze in te voeren in een marketingmail programma zoals Enormail.

Dat doe je door jouw Kladblok of Excel adressenbestand te exporteren als CSV.

Mailinglijst exporteren als csv bestand

Vervolgens maak je een mailinglijst/contactenlijst aan in jouw marketing mailprogramma.

Bij Enormail doe je dit door in het menu op ‘Contacten’ te klikken en vervolgens op ‘Nieuwe mailinglijst’.

Upload daar jouw CSV bestand. Vervolgens zal Enormail vragen of je de gegevens wilt koppelen. Doe dit ook zeker.

Wanneer jij in jouw adressenbestand behalve een e-mail adres ook de naam hebt van een contactpersoon, kun je jouw mailing personaliseren. Ook wanneer je deze naar duizenden mensen tegelijk stuurt.

Later bij het typen van de mailing gebruik je dan de code {%name%}. Enormail vervangt dit met de naam van jouw contactpersonen.

Als jouw contactenlijst gereed is kunnen we door naar de volgende stap voor het maken van jouw mailing.

Stap 4: De mailing schrijven

De beste tip die ik je kan geven, is dat je een mailing gaat schrijven alsof het een gewone e-mail is. Dan komt die het beste over.

Om de mailing te schrijven ga je in Enormail naar Mailingen en klik je op Nieuwe Mailing.

Kies vervolgens voor de Standaard mailing en je kunt beginnen met schrijven. Enkele tips die je daarbij mee kunt nemen vind je hieronder.

1. Maak je mailing niet te lang en zeker niet te kort

Dat mensen geen tijd hebben om lange mails te lezen is nergens op gebaseerd. Ik heb vaak genoeg acquisitie mails gestuurd naar een koud publiek, welke meer dan een A4-tje lang waren. De resultaten waren prima. Bedenk je vooral dat mensen geen tijd hebben voor onzin en zorg ervoor dat de inhoud van jouw mailing waarde toevoegt.

2. Promoot niet alleen een product of dienst

Wanneer je iets wilt verkopen in jouw mailing, dan doe je er goed aan om niet alleen jouw product of dienst te promoten. Wat je vooral ook moet doen, is vertellen wat mensen daaraan hebben. Waarom hebben ze jou nodig? Geef een antwoord op die vraag door bijvoorbeeld het probleem te beschrijven dat je voor hen oplost.

3. Zorg voor een leesbare mailing

Maak gebruik van veel enters en maak belangrijke stukken dikgedrukt. Dit vergroot de leesbaarheid. Probeer tegelijkertijd extravagante opmaak van een mailing te vermijden en kies liever voor een ‘plain’ e-mail. De reden daarvoor is dat dit al direct een stuk persoonlijker overkomt.

4. Vergeet de call-to-action niet

Als jouw mail het doel heeft om mensen iets te laten doen, zorg er dan voor dat dit duidelijk is. Voeg een call-to-action meerdere malen toe in jouw mailing. Bijvoorbeeld aan het einde én in de ps regel.

5. Blijf uit de spambox

Er zijn tal van redenen waarom mailings in de spambox belanden. Deze gaan we hier niet allemaal bespreken, maar er zijn enkele dingen om rekening mee te houden.

  • Vermijd promotionele woorden zoals koop nu, aanbieding of korting
  • Gebruik als naam van de afzender een combinatie van persoonsnaam en bedrijfsnaam (Mick @ De Moderne Nomaden)
  • Verstuur de mail naar een publiek dat al bekend met jou is (indien mogelijk)
  • Vermijd een overvloed aan links in jouw mailing

Voor de volle 100% de spambox vermijden lukt eigenlijk niemand. Je kunt alleen wel je best doen er zo min mogelijk in terecht te komen.

Stap 6: De mailing versturen

Tijd om jouw mailing te versturen. Altijd een spannend moment.

Voordat je op verzenden klikt is het goed om je te bedenken wanneer e-mails het meeste worden geopend.

Verstuur je jouw mail bijvoorbeeld op zondagavond? Dan is er een grote kans dat deze op maandagmorgen wordt weg geklikt binnen een overvolle mailbox. De mails van het weekend hebben zich immers opgestapeld.

Beter is om jouw mailing (als het om B2B gaat) op een dinsdag, woensdag of donderdag in de vroege middag te verzenden. Data bewijst dat rond dat tijdstip op die dagen, mails het beste worden gelezen.

Verstuur je mailing direct of plan deze in voor een later tijdstip.

Goed gedaan! Tijd voor de evaluatie.

Stap 7: De mailing evalueren

Evaluatie kan nooit kwaad, ook niet als het gaat over jouw mailing. Kijk daarom eens bij de statistieken. Is jouw mail goed geopend?

De resultaten zoals je die hieronder ziet zijn beschikbaar voor iedereen die mailings verzend met Enormail. Je kunt het hier 30 dagen GRATIS uitproberen.

Mocht het openingspercentage erg slecht zijn, dan kan dat aan meerdere dingen liggen.

Een van de redenen kan zijn dat je in de spambox bent beland. Een andere reden kan zijn dat de titel/onderwerpregel niet aantrekkelijk genoeg was.

In dat laatste geval doe je er goed aan om dezelfde mail met een andere titel/onderwerpregel nogmaals te versturen in de vorm van een ‘follow-up mailing’.

Je verzendt dezelfde e-mail dan alleen richting de ontvangers die de eerste e-mail niet hebben geopend. Deze functie vind je bij Enormail.

Conclusie mailing maken

Een mailing maken kan iedereen en hoeft zeker niet moeilijk te zijn. Een goede mailing kan ervoor zorgen dat jouw business nieuwe klanten aantrekt of leads omzet in verkoop.

Wanneer je vaker mailingen wilt gaan maken kun je ook kiezen voor een autoresponder. Meer daarover vind je in mijn uitgebreide artikel over e-mail marketing.

Als je meer wilt weten over het maken van goede mailings, kijk dan eens in mijn handboek over het schrijven van zeer winstgevende acquisitie mails. Daarin ga ik in 50 pagina’s diep in op alles rondom e-mail marketing.