Verkopen op Bol.com is iets wat iedereen zou kunnen doen met een ondernemende instelling. Veel mensen weten alleen nog niet hoe dat in praktijk exact werkt. Je zult immers eerst jouw eigen product moeten hebben om op Bol.com te verkopen.
In dit artikel ga ik in op verschillende fases in dat proces. Eerst zal ik bespreken hoe je weet wat voor producten goed verkopen op Bol.com, vervolgens hoe je die inkoopt vanuit China en daarna hoe je die succesvol verkoopt en die verkoop op schaalt. Een verdiepend artikel om geld te verdienen met Bol.com.
Ook geef ik je tips voor als je al een eigen webshop hebt met producten en deze eenvoudig op Bol.com wilt zetten.
Over Bol.com
In de basis is Bol.com natuurlijk die bekende webshop in Nederland. Vaak hoor je over ze en vooral met de kerst zie je weer hun reclames.
Wat veel mensen echter niet weten is dat Bol.com maar voor een klein deel bestaat uit een eigen assortiment. Het grootste deel van het assortiment wordt aangeleverd door derden. Daarmee is het duidelijk het Nederlandse Amazon geworden.
Hoewel het erop lijkt dat Amazon nu ook in Nederland voet aan de grond probeert te krijgen, is het hier nog lang niet zo groot als het Nederlandse Bol.com.
Bol.com is een onderdeel van Ahold, dat is dezelfde eigenaar als die van Albert Heijn, die het bedrijf in 2012 overnam. Het is dan ook niet verrassend dat zij de grootste webshop zijn geworden die Nederland ooit heeft gekend. Wat begon als een online boekenwinkel is uitgegroeid tot een plek waar veel ondernemers online hun spullen verkopen en waarbij Bol.com zelf de logistiek en marketing uit handen neemt.
Hoe jij kunt verkopen op Bol.com

Om te gaan verkopen op Bol.com heb je onder andere een product en KVK nummer nodig (tenzij je tweedehands spullen gaat verkopen).
Een KVK nummer kan iedereen krijgen, maar een goed product vinden waarvan je weet dat het verkoopt, kan best moeilijk zijn. Wat je wilt voorkomen is dat je honderden producten hebt ingekocht die uiteindelijk niet aan de man te brengen zijn. Je zult dus op zoek moeten gaan naar producten waar je bij voorhand al van weet dat ze kans maken om te verkopen. Om dat te achterhalen is er een simpel trucje; marktonderzoek.
Maar daarover straks meer…
Om te starten zal je eerst een verkoopaccount aan moeten maken bij Bol.com.
Het grote verschil met een eigen webshop, is dat je bij Bol.com niet zelf de klanten hoeft te vinden voor jouw product. Jouw product wordt opgenomen in een grote database waarbij je moet kunnen tonen dat je concurrerend bent of onderscheidend. Bezoekers zijn er al genoeg, je moet dus alleen kunnen laten zien waarom jouw product beter of goedkoper is dan die van jouw concurrenten. Want dat is een ander verschil met een eigen webshop, bij Bol.com worden de producten van de concurrent naast die van jou getoond.
Voordelen om te verkopen via Bol.com zijn er genoeg! Zo heb je direct een bereik van maarliefs 13 miljoen klanten, hoef je alleen te betalen als je daadwerkelijk producten verkoopt, heb je geen opstartkosten en kun je altijd terugvallen op de ondersteuning en hulp van Bol.com.

Voorwaarden om te verkopen via Bol
Bol.com stelt enkele voorwaarden voor het verkopen via hun platform. Hiermee willen ze de verwachtingen die klanten van hun hebben in stand houden. Jij als verkoper moet minstens aan het volgende voldoen:
1. Jouw artikelen moeten een EAN hebben
Een EAN-code is een unieke cijferreeks per product waarmee het kan worden geïdentificeerd. Dit gebeurt op Europees niveau, EAN staat dan ook voor European Article Numbering. In het geval van boeken, volstaat een ISBN nummer.
2. Jouw producten
Jouw producten moeten binnen 8 dagen geleverd kunnen worden, moeten binnen één van de al bestaande Bol.com categorieën passen en moeten binnen 30 dagen retour kunnen worden gezonden.
3. Klantenservice
Je dient over een klantenservice te beschikken waar klanten binnen 24 uur antwoord kunnen krijgen op een vraag.
Wanneer je aan deze voorwaarden voldoet kun je volwaardig aan de slag. Dan is het tijd om producten te gaan vinden om te verkopen.
Producten vinden om te verkopen op Bol.com
Marktonderzoek kan heel moeilijk zijn, maar ook heel erg simpel. De gedachte erachter is om te achterhalen hoe groot de vraag naar een bepaald product is.
Dit om het risico bij de verkoop straks te minimaliseren en een blamage te voorkomen. Je wilt immers voorkomen dat je een product aanbiedt waar geen vraag naar is.
Zelf heb ik daar wel eens een foutje ingemaakt… Lees dit artikel
Goed marktonderzoek doen bij Bol.com kan als volgt. Probeer het volgens de winkelwagen methode.
Je bedenkt een product dat je zou willen verkopen. Eigenlijk maakt je persoonlijke interesse hierbij niet zoveel uit, je wilt gewoon kijken of er een markt voor een product is.
Wanneer je een product hebt bedacht ga je kijken in de catalogus van Bol.com. Wordt het product al aangeboden? Waarschijnlijk wel, want ze hebben ruim 15 miljoen artikelen in de webshop die verkocht worden aan klanten in Nederland en België.
Vooral even kijken wat de vraag is dus…
Het is zaak om te achterhalen wat de concurrentie zoal verkoopt. Dit doe je als volgt.
Klik op een van de eerste partijen uit je zoekopdracht (naar jouw product) en doe ‘alsof’ je 500 stuks wilt bestellen. Bol.com zal nu een melding geven dat zij er niet 500 op voorraad hebben, maar max ***. Je schrijft dat getal op.
Dat is de voorraad en daarmee kunnen we gaan kijken naar hoe goed het product op dit moment verkoopt. De volgende dag doe je hetzelfde, de dag daarna weer én nogmaals. Allemaal bij hetzelfde product.
Nu heb je als het goed is vier getallen van de voorraad. Daarmee kun je berekenen hoeveel producten er per dag zijn verkocht. Dat zou er als volgt uit moeten zien.

© Fictief aantal verkopen op Bol.com
Op basis van je tabel en berekening kun je het gemiddelde aantal verkopen per dag berekenen. In bovenstaande voorbeeld zou dat ((19+8+27)/3) 18 zijn.
Niet exact, maar precies genoeg om te weten of een markt je interesseert. Ligt dit in lijn met wat je zelf verwacht te gaan verkopen van dat specifieke product, dan kun je aan de slag. Het is dan tijd om een leverancier te gaan zoeken voor dit product en te kijken of je concurrerend kunt zijn ten opzichte van de huidige aanbieder.
Ook kan het natuurlijk zijn dat je al een webshop hebt en deze producten over wilt zetten naar Bol.com. In dat geval kun je dat natuurlijk zien als jouw marktonderzoek. Wanneer deze producten al goed verkopen in jouw webshop, maken ze op Bol.com zeker een goede kans!
Importeren van goederen om te verkopen op Bol.com

Een van de plekken voor import van producten uit China is Alibaba.
Daar vind je veel producten tegen inkoopprijs. Met veel bedoel ik écht veel. Het is de importhemel van de wereld ;).
Je koopt daar producten direct vanuit de fabriek en kunt ze dus ‘customizen‘. Bijvoorbeeld door jouw eigen logo erop te laten drukken of een specifieke kleur te kiezen.
Dat is handig, want zo kun jij jouw versie van het product onderscheidend maken ten opzichte van de concurrent. Jouw eigen branding kan daarbij de prijs van een product ook flink verhogen.
Onderscheiding kun je ook creëren met een goede product tekst of afbeelding. Omdat je tussen al je concurrenten staat, is dat de manier om op te vallen.
Zoek het product op waar je zojuist een versimpelt marktonderzoek over hebt afgerond. Bekijk de inkoopprijs van het product.
Is het nog steeds interessant?
LET OP. Staar je niet blind op de inkoopprijs. De totale kostprijs van jouw product zal zich namelijk nog aanvullen met de kosten van logistiek transport, BTW en importrechten.
GRATIS Digital Nomad Boek
Dé inspiratie voor een vrij leven
Met een eigen online business werk je waar en wanneer je wilt. Een geweldige levensstijl vol vrijheid welke ik zelf al vijf jaar mag ervaren. Alle inzichten en verhalen die dat opleverde vind je in mijn boek! Dat is leuk om te lezen en geeft je gelijk de berg aan inspiratie om zelf je beste leven te leven.

De logistiek, BTW en invoerrechten
Als je net als ik destijds, onwetend bent met import gaat het hier vaak fout. Je rekent jezelf vele malen rijker dan je zult worden en miskijkt je op de prijzen.
Om je een idee te geven…
Ik importeerde destijds air loungers (lamzakken) vanuit China. De prijs per air lounger was 5 dollar. De prijs voor verzending was óók 5 dollar. De importrechten waren 0,50 dollar per product en de BTW zo’n 2 dollar.
De totale kostprijs voor dit proces was dus 12,50 dollar per air lounger in plaats van de 5 dollar die ik in het begin op Alibaba tegenkwam. Nog steeds niet slecht, maar lang niet zo goed als eerst gedacht…

Je doet er goed aan om eerst eens een paar offertes aan te vragen voor het gewenste aantal stuks mét logistiek naar Nederland. Vaak kunnen leveranciers in China dit voor jou berekenen.
“Tip: Leveranciers worden vaak benaderd door mensen die gewoon even rondkijken.
Als je een offerte aanvraagt voor een paar stuks krijg je waarschijnlijk geen reactie. Het is een plek voor het kopen van bulkgoederen. Zorg dus dat je grotere aantallen aanvraagt en vraag of ze de logistieke kosten erbij kunnen zetten.”
Zoek naar een leverancier die aan jouw voorwaarden voldoet. Niet alleen op basis van prijs maar ook op basis van kwaliteit, levertijd en service. Bij een gebrek aan kwalitatief Engels wordt het een moeilijk verhaal.
De reactietijd van jouw potentiële leverancier is ook een belangrijke graadmeter van de professionaliteit. Succesvol worden op Bol.com hangt af van een goede voorbereiding.
Webshop koppelen met Bol.com
Wanneer je al een webshop hebt en deze wilt koppelen aan Bol.com kan het goed zijn om daar een expert voor in te schakelen. Dit zijn dingen die maar beter gelijk goed kunnen gaan.
Zo zijn er manieren om live informatie over jou catalogus en voorraad te koppelen aan Bol.com. Een Bol Expert kan je daarmee helpen.
Inkopen en laten verzenden
Vraag de leverancier om eerst een kleine hoeveelheid te maken. Een sample.
Denk hierbij dus niet aan het totaal wat je uiteindelijk wilt verkopen, maar vraag om een kleinere hoeveelheid. Je wilt immers eerst zeker weten dat de kwaliteit aan jouw eisen voldoet en dat jouw klanten daar tevreden mee zijn.
Ook wil je zeker weten dat jouw product wel gaat verkopen op Bol.com. Je koopt er dus bijvoorbeeld 50 in en kijkt hoe het ermee gaat.

Vervolgens kun je ervoor kiezen om de distributie verder door Bol.com te laten verzorgen. Dan is het verstandig om de goederen direct naar het magazijn van Bol.com te laten verzenden.
Dit is de makkelijkste optie. Immers, zelf de bezorging richting de klant uitvoeren wordt een heel gedoe en kost jou waarschijnlijk meer geld dan zo’n groot warenhuis.
Houd in gedachten dat Bol.com geld vraagt voor de opslag in haar magazijn. Logisch natuurlijk. Maar hierdoor kan het voordeliger zijn om maandelijks nieuwe voorraad toe te voegen in plaats van het direct opslaan van een grote bulk.
Verkopen en opschalen via Bol.com
Vanaf hier maak je een pagina aan voor het product in de catalogus van Bol.com en kun je, wanneer de goederen binnen zijn, starten met verkopen.
Concurreer op prijs en beschrijving met de concurrent en kijk of het lukt om te verkopen. Vaak gaat dit bij een goede prijsstelling vanzelf. Bol.com heeft immers ruim dertien miljoen actieve klanten die door de artikelen bladeren.
Nadat je eerste sample is verkocht is het tijd om te gaan evalueren:
- Hoe ging de verkoop?
- Ging het zo snel als je verwacht had?
- Heb je veel retourzendingen? (gemiddeld zo’n 5% tot 15%)
- Heb je al reviews gekregen?
- Hoe was de levering vanuit China?
Als alles in orde is kun je een grotere partij gaan inkopen bij de leverancier voor bijvoorbeeld de komende drie maanden. De prijs per stuk is daardoor hoogstwaarschijnlijk minder en levert je nu dus meer winst op. Dit keer met de zekerheid dat je deze producten ook kunt verkopen.
Als alles in orde is, kun je kijken of je kunt herinvesteren. Misschien zijn er nog andere producten waarmee je aan de slag wilt. Je start het gehele proces overnieuw en onderhoud je al goed presterende product. Zo breid je beetje bij beetje uit tot een booming business!
De kans dat je grote fouten gaat maken als je begint met een eigen e-commerce business is echter 100%. Verwacht dus zeker niet dat alles direct goed gaat zodra je begint met verkopen op Bol.com.
Denk aan een foute levering, een kapot product, veel retourzendingen, niet zichtbaar zijn in de Bol.com zoekresultaten, geen conversiegerichte product beschrijving of een tegenvallend aantal verkopen…
Dat kan frustrerend zijn voor velen en is waarschijnlijk ook de reden dat niet iedere Nederlander al een succesvolle Bol.com business heeft opgezet. Het mag dan een relatief eenvoudig online verdienmodel zijn, het vereist wel dat je de mentaliteit hebt van een ondernemer.
Kan je niet wachten om aan de slag te gaan met jouw eigen Bol.com business, maar wil je tegelijk ervaren ondersteuning om de duurste fouten te voorkomen? Dan vind je in dit cursus en coaching pakket alles wat je nodig hebt om succesvol geld te verdienen.
Altijd handig als iemand met de juiste ervaring jou mee kan nemen! Mocht je een cursus direct wat te veel van het goede vinden, dan kun je ook gratis eerst zijn stappenplan downloaden voor het beginnen van jouw Bol.com business!
Affiliate marketing en Bol.com
Dan nog iets interessants rondom Bol.com. Wist je dat zij ook een eigen affiliate programma hebben?
Dit houd in dat ik via mijn website alle producten op Bol.com kan promoten en commissies kan verdienen wanneer deze worden verkocht. Ik hoef hiervoor zelf dus geen producten te hebben, maar alleen te promoten.
Wanneer jouw product op Bol.com verschijnt kan een blogger deze dus gaan promoten. Handig om aan het begin jouw verkoop wat op te schroeven!
Affiliate marketing is al direct mogelijk, het enige wat je hoeft te doen als je dit als tool wilt gebruiken, is zelf bloggers te contacten met de vraag of jouw product interessant is om in hun blog te vermelden in ruil voor commissies via Bol.com.
Conclusie verkopen op Bol.com
Mijn conclusie uit dit artikel is dat iedereen zou kunnen verkopen op Bol.com. Althans iedereen, eigenlijk alleen mensen die begrijpen wat ondernemen is en aan de slag willen.
Het is een interessante manier om een passief inkomen op te bouwen wanneer alles loopt en het is zeker voor de starter een laagdrempelige manier om te verkopen. Dit omdat je de marketing aan Bol.com uitbesteed en daar zelf dus niet actief mee bezig hoeft te zijn.
Wel moet ik de kanttekening maken dat dit artikel een korte samenvatting is van de stappen die je doorloopt. Je zou er in feite een heel boek over kunnen schrijven. Onderweg zijn er veel obstakels die je moet weten te overwinnen.
Daarom raad ik eenieder die wil gaan verkopen op Bol.com graag aan om zich erin te verdiepen. Van import tot verkoop. Dat kun je doen met dit gratis e-book of met deze uitgebreide cursus.
Kijk altijd of je klein kunt beginnen en breid dan verder uit, zo loop je het minste risico! Succes.
GRATIS Digital Nomad Boek
Dé inspiratie voor een vrij leven
Met een eigen online business werk je waar en wanneer je wilt. Een geweldige levensstijl vol vrijheid welke ik zelf al vijf jaar mag ervaren. Alle inzichten en verhalen die dat opleverde vind je in mijn boek! Dat is leuk om te lezen en geeft je gelijk de berg aan inspiratie om zelf je beste leven te leven.
