Wat is Activecampaign? Is het een vooruitstrevende marketingsoftware in 2023?

Activecampaign. Wat is het?

Als je mijn blog al een tijdje volgt, weet je waarschijnlijk dat ik heel veel verschillende tools voor e-mailbeheer en e-mailautomatisering heb gebruikt. In mijn artikelen over Email Marketing in 2023 en Mailing stappenplan creëren zul je zien dat ik alles uitleg met Enormail als voorbeeld. Dat is een tool voor het maken van e-mailmarketing mailings voor bedrijven en blogs. Deze tool is nog steeds nuttig voor veel van mijn collega’s en klanten. Als leestip geef ik je dan ook mijn Enormail review, het perfecte moment om het te lezen is als je overweegt om je aan te melden voor het gebruik ervan, of als je nu al je mailing doet met behulp van deze softwaretool.

Er zijn echter ook andere goede tools te vinden. Want Enormail is voor bepaalde doeleinden een goed hulpmiddel, maar ik kwam erachter dat steeds meer mensen in mijn omgeving het hadden over Activecampaign.

Wat is Activecampaign precies?

Activecampaign is een tool voor e-mailautomatisering voor kleine en middelgrote bedrijven en ondernemers die hun digitale product of zelfs een evenement proberen te promoten.
Op dit moment is Activecampaign zonder enige twijfel een vrij populaire tool. Er zijn meer dan 150k+ bedrijven die deze tool gebruiken in elke branche, inclusief verschillende B2C- en B2B-ondernemingen en ondernemers.

Activecampaign is de automatiseringstool voor e-mailmarketing

Wat is er zo anders aan Activecampaign?

Nou, het belangrijkste verschil is dat Activecampaign-functies en geïntegreerde tool-stacks niet alleen worden beperkt tot het maken van mooie en klikbare mailings.

De belangrijkste focus van Activecampaign – is automatisering.

De meeste gebruikers van Activecampaign gebruiken het voor hun CMS, geautomatiseerde enquêteformulieren en de lead magnet tools. Het doel is natuurlijk om meer leads uit je e-mail marketing funnel te converteren.

Activecampaign is een veelbelovende marketingsoftwaretool in 2023 voor veel zakelijke niches, waaronder digitale nomaden en ondernemers. Ze richten zich op het verbeteren van de klantervaring en het verbeteren van de verbinding tussen jou en je publiek.

Na mijn ervaring met Activecampaign, zou ik vooral de nieuwelingen in digital marketing aanraden om het uit te proberen.
Omdat het UI-ontwerp van Activecampaign zo intuïtief en uitgebreid is dat je jouw campagne eenvoudig en in enkele seconden kunt opzetten zonder urenlang onderzoek te doen naar alle functies.

Er zijn echter ook enkele nadelen aan Activecampaign die ik verderop in dit artikel zal bespreken.

Als je nog niet weet hoe je je mailings of e-mailmarketingstrategie moet opzetten, raad ik je aan om eerst in de basis te duiken met behulp van mijn artikel daarover. Of lees dit artikel.
In dit artikel besloot ik me namelijk alleen te focussen op de voor- en nadelen van Activecampaign en wie deze tool goed zou kunnen gebruiken.

Wat zijn de functies van Activecampaign? Past het bij mijn blog?

Er zijn tal van functies die uw marketing kunnen verbeteren. Door het aantal functies in het aanbod lijken ze ver vooruit te lopen op andere marketingplatforms die ik eerder heb gebruikt.

  1. E-mail ontwerp platform en ontwerp dashboard. ActiveCampaign heeft ongeveer 125 ontworpen e-mailsjablonen die je nu kunt gebruiken. Alle sjablonen kunnen worden ingesteld voor B2B- en B2C-segmenten, zien er geavanceerd uit en zijn gebaseerd op HTML.
  2. Interface voor analyse van de leverbaarheid van e-mail en conversie.
  3. WooCommerce, Facebook, Zapier en Unbounce apps integraties in een e-mailsjabloon.
  4. Gepersonaliseerde e-mails op basis van leadactiviteit.
  5. E-mail autoresponders, getriggerde en gerichte e-mailinstellingen.
  1. Systematische automatisering en tracking van e-mailopvolging door een lead.
  2. Geautomatiseerde outreach naar de meest betrokken leads
  3. Uitgebreid dashboard voor het samenstellen van de customer lifecycle en automatiseringskaart
  4. Dynamische inhoud instellen
  5. Functie voor het bijhouden van events
  6. Integratie met de social media en Facebook-advertenties voor het aanpassen van een customer journey
  1. CRM-integratie en automatische updates van contactpersonen voor leads, waaronder het onderzoeken van de geschiedenis van een lead
  2. Contact en leads scoren voor betere customer analitics
    Efficiëntietesten van de sales funnel
  3. Integraties met Calendly, Facebook, Zendesk, Unbounce
  1. Dashboard voor personalisatie van webcontent op basis van uw doelgroep (ingesteld door tags via Dashboard)
  2. WordPress-integraties
  1. SMS-marketingfuncties waaronder afspraakherinneringen, levering van bevestigings- of couponcodes, verkoopmeldingen (functies voor aan- en afmelden via sms)
  2. Website berichten instellen
  3. Live chatbot-integratie op elke website. Inclusief automatische updates in CRM-systeem
  1. Creatie van gerichte en gepersonaliseerde Whatsapp-berichten
  2. Whatsapp live-ondersteuningsfunctie

Activecampaign kan je contactendatabase overzetten en andere zaken voor je regelen zoals:

  1. Het importeren van je lijsten, contacten, aangepaste velden en tags
  2. Aanmeldingsformulieren en bestemmingspagina’s opnieuw maken
  3. Je automatiseringsworkflows opnieuw maken
  4. Eerdere e-mailsjablonen opnieuw maken

Plug-ins en integraties

Naast de hele lijst aan marketingtools en -functies, is het ook mogelijk om integraties van veel bekende plug-ins te gebruiken om veel dingen te beheren. Er zijn 840+ integratieve apps die je kunt koppelen aan Activecampaign voor een betere aanpak van uw plannen, campagnes, inhoud, funnels en evenementen.

Bijvoorbeeld,

je kunt meer verkopen en aankopen van uw producten genereren met de integratie van e-commerce-apps met Activecampaign:

  • Shopify,
  • WooCommerce,
  • Salesforce,
  • Slack,
  • Paypal,
  • Yondo, en de lijst gaat maar door…

of je kunt boeiende enquêtes en formulieren maken om directe feedback van uw publiek of klant te krijgen met de integratie van formulierplug-ins:

  • Unbounce,
  • JotForm,
  • AgileForms,
  • Gleam,
  • Google Forms,, en de lijst gaat maar door…

En dit werkt voor elke app voor de volgende doeleinden: Boekhouding, Analytics, CMS & CRM, Databases en Ontwikkelaarstools, Documenten, E-commerce, Onderwijs, Evenementbeheer, Formulieren & Enquêtes, Leadgeneratie, Berichten, Betalingen, Verkoop, Sociaal, Ondersteuning, en Projectmanagement.

Verder heeft Activecampaign de belangrijkste integraties met WordPress, Facebook en Google Analytics.

Past het goed bij mij?

Als je nog twijfelt en je niet weet of Activecampaign een goed hulpmiddel zal zijn voor je blog of bedrijf, denk dan eens na over je doel.

Het is duidelijk dat deze functiebundel een pareltje is, slechts een zeldzame CRM kan dezelfde hoeveelheid tools bieden en toch eenvoudig te beheren blijven. En dat is de sleutel.

Activecampaign past uitstekend bij je bedrijf of blog als:

  • Je helemaal opnieuw begint met een blog, of een beginner bent in marketing, maar je zoveel mogelijk krachtige tools onder de knie wilt krijgen. Dan zou het aan bijna al je behoeften moeten voldoen en je krachtige gegevens moeten geven over je publiek, funnels en dergelijke. Dus dan zal het gemakkelijker voor je zijn om verder te werken aan je doel.
  • Je ondernemer bent in het middensegment, of je een blog hebt en online bedrijf. Je hebt bijna alles geprobeerd, maar het is nog steeds onduidelijk waarom je funnels niet het verwachte aantal leads converteren. Of je wilt je publiek beter leren kennen. Dan zou het ook voor jou moeten werken, want Activecampaign heeft responsive analytics en geeft een duidelijk overzicht van wat er wordt gemist.
  • Je middensegment e-commerce bent, B2B of B2C, en je momenteel geen team van marketingexperts tot je beschikking hebt. Dan zou het ook voor jou moeten werken door de kosten te minimaliseren die je zou uitgeven bij het inhuren van een team van professionele marketeers.

Hoe kom ik erachter welke functies ik nodig heb?

Nogmaals, alles hangt af van je doel, dus ik zou willen voorstellen:

  1. Definieer je behoeften en de functies die je nodig hebt.
    Wil je meer leads? Prima, ga dan zeker voor een bundel met E-mailmarketing, Aanmeldingsformulieren aanpassingen + Marketing Automatisering voor Bloggers. Optioneel kan je de functies Pagina-aanpasser en social media gebruiken
  2. Wil je meer inzicht krijgen in je publiek? Probeer dan te gaan voor Activecampaign CRM, Site-tracking, link-tracking en segmentatie.

Hoe zit het met de tariefplannen?

Zoals ik eerder al zei, kan Activecampaign een vrij prijzige tool zijn om te gebruiken. Als je echter nadenkt over alle geavanceerde opties die het kan bieden, wordt de prijs redelijk.

Voor wie kan Activecampaign de goedkoopste oplossing zijn?

Uiteraard voor degenen die een kleine blog of bedrijf hebben en niet nog echt betrokken zijn geweest bij de marketing. Natuurlijk kan Activecampaign je veel bieden. Niet iedereen heeft echter alle functies nodig, dus kies verstandig je abonnement.

Gelukkig hebben ze erg flexibele prijsplannen.

Bovendien kan je de functiebundel aanpassen aan jouw bedrijfstype B2C/B2B/E-commerce.

Deze abonnementen worden hieronder alleen weergegeven voor 500 contacten, maandelijkse kosten, maar worden jaarlijks gefactureerd.

Lite

$788maandelijks

Plus

$4288maandelijks

Standard

$2555monthly

Professional

$11288maandelijks

Enterprise

$20038maandelijks

Ben je enthousiast geworden om Activecampaign in jouw bedrijf te gaan proberen?

Dan zou ik je aanraden om, voordat je begint, het prijsslot van 2 jaar en een proefperiode van 14 dagen hieronder te claimen:

Alle voor- en nadelen van het gebruik van Activecampaign

Om een goed en eerlijk beeld te krijgen is het belangrijk om Activecampaign te beoordelen op zijn voor- en nadelen. Hoewel alle functies van grote waarde kunnen zijn, is er geen product dat geen nadelen heeft. Daarom hier de voor- en nadelen van Activecampaign:

Voordelen Nadelen
Geweldig e-mail
marketing systeem
Plannen kunnen prijzig
zijn voor veel gebruikers
Uitgebreid ontwerp
en logische tool setup
Je kunt je prijsplan
niet aanpassen
Marketingautomatisering
+ machine learning
voor analytics
Functies voor sociale media
zijn alleen gefocust
op Facebook
Email sjabloon
customizer
Super geavanceerd
toepassingen
vereisen geavanceerde
kennis
Wijde selectie
van ultieme marketing
toepassingen
Platformprestaties
zijn zwaar,
dus het vraagt veel
van je computer
Geweldige CMS + integraties
en plug-ins
Sterke gemeenschap +
hulpbronnen
14 dagen van de proefversie
of demo aanvraag

Activecampaign VS Enormail

Enormail is de e-mailmarketing tool die ik al heel lang gebruik.

En Enormail is een geweldige marketingtool, ook voor het beheer van e-mailmarketing! Het heeft de meest pretentieuze functies en kan ook e-mailaanpassing, leadtracking en contentpersonalisatie bieden, en vele andere handige marketingoplossingen.

Activecampaign is echter natuurlijk ook een krachtig hulpmiddel, niet alleen voor e-mailmarketing zelf, maar ook voor de automatisering van verkoop en betere leadtracking.

Daarom is Activecampaign logischerwijs prijziger dan Enormail.

Dit zijn de belangrijkste verschillen tussen beiden die ik heb ontdekt:

Enormail

  • Minder mogelijkheden voor e-mailmarketingdoeleinden voor B2B

  • Zwakke functies voor marketingautomatisering

  • Gebrek aan integraties van een groter aantal apps, daarom korte functionaliteit in vergelijking met Activecampaign

  • Minder autoresponderfuncties voor e-mail dan Activecampaign-aanbiedingen. Geen autoresponder voor website berichten, social media of live chat bot

  • Volledig in het Nederlands en Nederlands gericht

Activecampaign

  • Zo uitgebreid dat het voor een beginner best moeilijk is om alle functionaliteit ook daadwerkelijk te begrijpen

  • Duur Lite-abonnement gezien de waarde van beschikbare functies en verbindingen met jouw marketingdatabase

  • Krachtig en geschikt voor grote en kleine ondernemingen, dus het geeft veel ruimte om te groeien

Conclusie

Activecampaign is ongetwijfeld een krachtig hulpmiddel voor alle digitale marketingdoeleinden. Door het aantal functies dat ze kunnen bieden, lopen ze ver voor op veel andere marketingplatforms op de markt. Deze krachtige tool kan vooral echt nuttig zijn voor degenen die precies weten waarom ze het voor hun bedrijf gaan gebruiken. Activecampaign is vooral handig voor probleemloze e-mailcampagnes en een betere analyse van leads zonder zwaar marketingonderzoek waarbij je bij 0 moet beginnen.

Vooral aan het begin van je blog, online bedrijf, e-commerce of zelfs offline evenementenbeheer.
Uiteindelijk zou ik Activecampaign aanraden aan iedereen die nog nooit geautomatiseerde digitale marketingoplossingen heeft geprobeerd.

En ook aan degenen die alle mogelijkheden van Activecampaign-functies kunnen ontplooien om hun blog of bedrijf aanzienlijk sneller te laten groeien.

Activecampaign

begint vanaf $ 7.88
9.2

Aanpassing van campagnes voor e-mailmailings

10.0/10

CRM + verkoopautomatisering (trechters)

9.0/10

Functies voor marketingautomatisering

9.5/10

Loodmagneet

8.5/10

Populaire plug-ins integratie + e-commerce

9.0/10

Voordelen

  • Eersteklas e-mailmarketingsysteem
  • Uitgebreid ontwerp en logische gereedschapsconfiguratie
  • Marketingautomatisering + machine learning voor analyse
  • Aanpasser van e-mailsjabloon
  • Geweldige CMS + integraties en plug-ins

Nadelen

  • Abonnementen kunnen voor veel gebruikers duur zijn
  • Je kunt je prijsplan niet aanpassen
  • Functies voor sociale media die alleen op Facebook zijn gericht