Wat is web 3? Stel je een decentraal internet voor waar het niet de grote tech bedrijven zijn zoals Google en Meta die het internet beheren, maar jij en ik. Geen centrale partijen meer die rijk worden door het verkopen van jouw privé data, maar zelf kunnen kiezen wat hiermee gebeurt. Web 3 komt met oplossingen in de vorm van AI, Crypto, NFTs en de Metaverse.
Voordat we duiken in alles dat web 3 ons te brengen heeft; eerst die ene prangende vraag. Waar staan web 1 en 2 eigenlijk voor?
Web 1: Het begin van het internet
De opkomst van het internet, dat is waar web 1 vaak mee geassocieerd wordt. Dit was zelfs nog voor mijn tijd, met als officiële geboortedatum van het internet: 1 januari 1983.
Toen waren er slechts enkelen die op dat internet publiceerden. De normale mens had toegang tot die informatie, kon die bekijken en downloaden. Zelf iets publiceren was toen nog niet aan de orde. Dat was te ingewikkeld.

In web 1 zijn veel websites statisch. Als in, er staat informatie op, maar niets is afgestemd op de lezer van een artikel. Laat staan dat je iets op een website zou kunnen doen, zoals bijvoorbeeld een formulier invullen. Die dingen waren toen nog niet mogelijk.
Het wordt dan ook wel het web van read-only genoemd. Veelal gekenmerkt door statische websites zoals profielpagina’s van bedrijven.
Web 2: Lezen en schrijven
Web 2 is het internet dat jij en ik kennen en gebruiken. Hierbij consumeer je niet alleen informatie, maar deel je deze ook zelf.
Dat kan door een foto te delen op Instagram, een video op Youtube of doordat je schrijft op een eigen blog (= kort voor weblog). Het delen van informatie is voor iedereen toegankelijk geworden. Zo dragen we allemaal bij aan het internet van deze tijd, in plaats van alleen toegang te hebben tot de informatie van anderen.
Dit begon met het platform Wikipedia. Hier kunnen gebruikers zelf informatie toevoegen en de informatie van anderen controleren en bewerken.

Verder is het grote verschil met web 1, dat bij web 2 veel informatie wordt aangepast aan de gebruiker. Denk aan een advertentie op Instagram die specifiek jij ziet omdat het voor jou interessant is. Niet altijd dan, maar je snapt wat ik bedoel. In web 2 veranderd de consument van gebruiker naar deelnemer op het internet.
Dit wordt dan ook het web van read and write only genoemd. Iedereen heeft nu de kans om eenvoudig dingen te delen. Tools zoals social media en WordPress maken dat mogelijk. Je kunt nu simpel een eigen Youtube kanaal maken en beginnen met het delen van content.
Terugkijkend op deze ontwikkelingen is het boeiend om te zien hoe web 2 de vrijheid van meningsuiting een flinke impuls heeft gegeven.
Het negatieve aspect aan web 2 daarentegen is met name dat grote tech bedrijven het geheel hebben overgenomen. Denk vooral aan Google en Meta (van Facebook en Instagram) die jouw data gebruiken om advertenties te verkopen en zo geld te verdienen. Je kunt je afvragen of dat wel eerlijk is, het is uiteindelijk jouw data en aandacht toch? Goed, dat brengt ons gelijk bij de beginselen van web 3 ;).
Web 3: Decentralisatie en technologie
Web 3 gaat over het heden en de toekomst. Hier gaat alles nog een stap verder. We consumeren en publiceren niet alleen zoals bij web 2, maar hier bouwen en bezitten we ook.

Veel tussenpartijen worden weggelaten, het is een soort bye bye Facebook feestje. Dat omdat dit soort platformen in een ultiem web 3 overbodig zijn, gezien dit soort functies door gebruikers zelf worden gecreëerd en beheerd.
Decentralisatie kom je dan op.
Super mooi natuurlijk, maar hoe ziet dat er in de praktijk dan uit? Gaan we voor web 3 straks met zijn allen proberen een Youtube te maken? Nou, nee niet echt. Wel kunnen we met zijn allen voor een deel eigenaarschap krijgen over zo’n platform, bijvoorbeeld door NFTs. Om op de verschillende aspecten in te zoomen, bespreken we hieronder de vijf pijlers van web 3.
1. Semantisch web
Wat heeft Google nodig om een overzicht te geven van alle technologische ontwikkelingen in 2023? Vandaag de dag hebben ze daarvoor nog een webpagina nodig met daarop een lijst met alle technologische ontwikkelingen in 2023.

In het Semantic Web is het de bedoeling dat Google ook zonder zo’n overzichtspagina, zo’n lijstje samen kan stellen. Dit door de informatie uit tal van verschillende bronnen te combineren.
Onze web 2 favoriet Wikipedia is hier trouwens al mee bezig. Zij werken aan een semantisch Wikipedia waarin informatie uit verschillende bronnen wordt gecombineerd om een specifieke zoekopdracht juist te beantwoorden. Het resultaat is dan dus een artikel dat nooit geschreven is.
Wat je sinds 2023 ziet is een enorme opkomst van het semantisch web met AI tools als ChatGPT. Deze bot genereert al antwoorden die zijn gegenereerd door een combinatie van tal van verschillende bronnen.
2. Kunstmatige intelligentie (AI)
Kunstmatige intelligentie is al geruime tijd in opkomst en wordt steeds vaker toegepast met steeds betere functionaliteiten. Denk aan het herkennen van de context van afbeeldingen en video’s.

Je kent het wel, constant aanklikken waar de stoplichten, fietsen of zebrapaden zich bevinden in een Recaptcha van Google.
Allemaal om te bewijzen dat je geen robot bent. Maar dat dus niet alleen, deze informatie wordt ook gebruikt om kunstmatige intelligentie te trainen in het herkennen van items op afbeeldingen. Dat is zeer handig voor het verbeteren van onder andere zelfrijdende auto’s.
Bij web 3 speelt kunstmatige intelligentie een gigantische rol. Dat is simpelweg omdat de grotere hoeveelheid aan data verwerkt moet worden en we daar als mens de handen vol mee zouden hebben.
Zoiets als die plaatjes van Google heeft zich nu omgezet in AI tools die letterlijk uit het niets een afbeelding of foto kunnen genereren. Kunstmatige intelligentie heeft dit jaar echt een grote sprong vooruit gemaakt. Kijk maar eens naar deze lijst met toepassingen:
- LongShot.ai: Hier komen volledige blogs uitrollen.
- Looka: AI design tool voor logo en huisstijl.
- Synthesia: Bespaar tijd door video’s te maken met AI.
- Ocoya: Social media management op de automatische piloot.
- Sembly AI: Transcriberen en notuleren bij vergaderingen.
- Murf AI: Van tekst naar mensechte spraak.
- Browse AI: Onderzoekt jouw concurrentie hun websites.
- ChatBot: Een als mens voelende chatbot op jouw website.
- Pictory: AI die videocontent maakt voor jouw socials.
- SmartWriter: Gepersonaliseerde LinkedIN berichten laten schrijven en versturen.
- Originality: App die checkt of teksten door een AI geschreven zijn.
- Pencil: Converterende social media advertenties maken met AI.
- CopyMonkey: E-commerce productbeschrijvingen laten schrijven.
- Podcastle: Professionele podcasts opnemen zonder dure apparatuur.
3. Web 3 is driedimensionaal
Het internet is plat. Websites zijn 2D en daar bleef het tot nu toe bij. Binnen web 3 mogen we veel meer 3D verwachten. In de praktijk komt dit vaak neer op technologie zoals Virtual Reality (VR) en Artificial Reality (AR).
VR wordt mogelijk gemaakt door de brillen die je opzet om in een digitale omgeving rond te lopen zoals de Metaverse. AR is het makkelijkst in actie te zien bij dat spelletje Pokémon Go, waar je in de echte wereld, via een app, Pokémons kon zien.
Ben je benieuwd hoe zo’n Metaverse eruit ziet, dan heb ik hieronder een filmpje voor je van Snoop Dogg die er een feestje organiseerde.
Buiten feestjes kun je je voorstellen dat een driedimensionale internetomgeving nog veel meer kan betekenen. Denk maar eens aan hoe jouw favoriete webshop eruit zou zien als je erin rond kan lopen. Dat creëert een volledig nieuwe ervaring.
Bedenk daar een AI shop assistent bij en kledingmaten die in jouw avatar zijn opgeslagen (zodat je nooit meer de verkeerde maat koopt) en de mogelijkheden zijn eindeloos.

Zoals je hierboven kunt zien, dit is dus géén echte winkel, maar een winkel die H&M heeft geopend in de Metaverse. Welkom in web 3!
4. Shareholders en crypto
Wanneer je social media gebruikt is dit veelal gratis. Al staat daar wel tegenover dat jouw data wordt gebruikt om advertenties te verkopen. Je betaalt dus in feite met jouw gegevens.
Nu zijn we dit door de tijd heen met zijn allen normaal gaan vinden, maar hoe normaal is het eigenlijk dat een tech platform eigenaar is van jouw persoonlijke data? Hier wordt immers grof geld mee verdient.

In web 3 gaat dit volledig veranderen, zo is het idee. Je wordt dan zelf mede-eigenaar van een verdienmodel. In de perfecte situatie zou jij zelf mogen bepalen of je jouw data ter beschikking wil stellen aan adverteerders. Deze adverteerders moeten vervolgens aan jou betalen om je een advertentie te laten zien.
Een andere vorm om mede-eigenaar te zijn van een verdienmodel kan bijvoorbeeld door het beheren van bepaalde crypto waar je rendement op ontvangt (staking). Zie dit als een aandeel binnen een bedrijf. Dit kan ook door deel te nemen aan een Decentralized Autonomous Organization (DAO). Dit is een autonoom bedrijf waar de beslissingen worden genomen door iedereen die eraan deelneemt door een deel van de crypto te bezitten.
5. Community
Als je naar NFTs kijkt, dan is het gedecentraliseerde idee daarachter vaak dat het de community is die een NFT trendy maakt. Iets wat jij bezit is dus iets dat je zelf promoot. Stel dat je mede mini eigenaar bent van een social media platform, dan is de kans groot dat dit de social media is waar je ook je vrienden naartoe stuurt.
Dit gedecentraliseerde idee is anders dan bij wat nu veelal centraal is. Denk aan een merk als Gucci. De waarde van zo’n tas wordt hoog gehouden door het merk zelf.
Onder andere door te adverteren met beroemdheden en er andere dure marketing campagnes op los te laten. Wanneer jij zo’n tas koopt verwacht je van Gucci dat ze diezelfde tas daarna niet met korting aan anderen gaan verkopen. Dat zou de waarde van de tas omlaag brengen.
In een ultiem web 3 zijn het de gebruikers zelf die de waarde van een merk of platform hoog houden. Veelal omdat ze daar zelf baat bij hebben.
Investeren in web 3
Wellicht vraag je je af wat jij nu met web 3 kunt. Natuurlijk kan het zijn dat je een groot merk beheerd en graag een winkel in de Metaverse begint. Op dat gebied zijn er genoeg kansen, al zijn veel van die mogelijkheden nu wel duur om uit te voeren, een stuk land in de Metaverse is namelijk al snel meer dan tienduizend euro.
Makkelijker om te investeren en te profiteren van de groei van web 3 is via specifieke crypto en NFT projecten. Bij crypto kun je bijvoorbeeld denken aan de Metaverse crypto van The Sandbox of Decentraland. Deze zijn beiden te verhandelen op de Nederlandse crypto exchange Bitvavo. Via deze link kun je daar jouw eerste €1000,- gratis verhandelen.

Wat NFTs betreft kun je denken aan de digital land boom die plaatsvind. De stukken land in de verschillende Metaverses wordt flink verhandelt omdat veel mensen denken dat deze in toekomst veel waard worden vanwege de schaarse hoeveelheid die beschikbaar is.
Een andere manier om te investeren in web 3 is door onderdeel te worden van een DAO of door Metaverse crypto en AI crypto te bezitten.
Let op: De hierboven genoemde crypto zijn géén koopadvies. Ik geef geen financieel advies en wil dat ook niet geven. Ze zijn vooral benoemd als inspiratie om je een idee te geven van de mogelijkheden. ;)
Wil je weten hoe je als bedrijf in kunt zetten op Web 3.0? Bekijk dan eens deze voorbeelden van hoe bedrijven NFTs gebruiken.
Conclusie web 3
Web 3 biedt ons veel mogelijkheden voor de toekomst. Veel van die dingen zie je nu om je heen al gebeuren, anderen worden weggezet als rare tech ideeën. Zullen we straks echt met zijn allen een avatar in de Metaverse hebben? Wie weet.
Zeker is in ieder geval dat deze ontwikkelingen in razend tempo gaan en adoptie van nieuwe technologie exponentieel kan gaan.
Tot zover onze duik in web 1, 2 en 3. Hopelijk heb je nu een beter idee van wat ons te wachten staat en vooral ook wat de kansen zijn voor web 3.
Hierover leren of weten hoe je zelf geld kunt verdienen met web 3? Lees dan mijn artikelen over crypto en NFTs.