Gewoontes veranderen, hoe doe je dat?

Aan de slag gaan met gewoontes waar je eigenlijk vanaf wil of jezelf nieuwe gewoontes aanleren.

Misschien denk je dat gewoontes veranderen gewoon een kwestie is van doen. Maar natuurlijk gaat niets zo makkelijk, gewoontes zijn er namelijk door de tijd heen ingeslopen. Zo ook bij mij.

Daarom wil ik het daar deze blog eens met je over hebben, over hoe ik op een dag besluit om met al die slechte gewoontes te stoppen en goede gewoontes te starten.

Bewustwording van je gewoontes voor je ze verandert

Allereerst moet ik in kaart krijgen welke gewoontes ik heb die ik niet wil. Dit is nog best moeilijk. Ik kom er namelijk achter dat ik sommige gewoontes voor mezelf aan het goed praten ben. Ik doe alsof ik achter die gewoonte sta omdat het er nou eenmaal bij hoort en ik er toch niet vanaf kan komen. Ik heb dus geaccepteerd dat de gewoonte bij mij hoort, zonder te bedenken dat ik dat nog altijd zelf in de hand kan hebben. Ik probeer mezelf tenslotte vanuit het meest positieve licht te bekijken. Het zou namelijk ook raar voelen te zeggen, dat iets wat ik doe, iets is waar ik zelf niet achter sta toch? Ik moet dus vooral eerlijk zijn tegen mezelf.

Weten aan welke gewoontes je wil werken

Dan is het tijd te bedenken welke gewoontes je daadwerkelijk wilt gaan veranderen en je te bedenken welke moeilijke dingen daarbij komen kijken en hoe je dat dan gaat verwezenlijken.

Dit zijn voor mij vrij grote dingen, vrij grote gewoontes. Maar ik geloof er zeker in dat meerdere gewoontes tegelijk veranderen makkelijker is dan allemaal apart.

Dit is mijn lijstje te veranderen of toe te voegen gewoontes:

  • Sterk verminderen alcohol gebruik

Ik reis veel de wereld rond en kom dan altijd in situaties waar mensen het normaal vinden om een aantal biertjes te drinken. Echter vanwege mijn leven als digitale nomade zit ik altijd in die situaties en is het niet even een vakantie. Het maakt dat ik door de tijd heen teveel ben gaan drinken.

  • Vegetarisch eten

Ik roep al jaren dat ik tegen de vee industrie ben, maar heb altijd gewoon vlees gegeten. Dat vind ik niet bij elkaar passen en stoppen met het eten van vlees vind ik daarom op zijn plek.

  • Drie keer per week sporten

Vroeger sportte ik waanzinnig veel, het leek mij een goed idee deze gewoonte weer op te pakken voor drie keer per week. Ik sport nu namelijk helemaal niet en merk dat aan mijn conditie.

  • Geen mobiele telefoon bij het opstaan

Ik sta op met het lezen van berichtjes op mijn telefoon en erger mij daaraan. Ik wil mijn eigen ochtend indelen en wil daarom het eerste uur van iedere dag nog lekker even op vliegmodus met die mobiele telefoon.

  • Twee daags mijn tanden poetsen

Ja een beetje een gekke wellicht. Maar ik poets mijn tanden 1x per dag, en vergeet of vermijd de tweede keer altijd. En dat terwijl ik wel witte tanden wil, aai… Aan de slag dus!

De gewoontes die je wilt veranderen formuleren

Zorg ervoor dat de reden om je gewoontes te veranderen duidelijk is. Schrijf die redenen voor jezelf op. Voor mij voelt dit onderdeel heel erg raar. Want het is dan alsof je jezelf stom vind dat je dat nog niet hebt veranderd. Maar daar zet ik me dan maar even overheen. Ook kies ik ervoor niets af te bouwen maar gewoon direct over te gaan op de nieuwe lifestyle.

Zoek je motivatie, laat je coachen

Je weet nu waarom je je gewoontes wil veranderen en dat is mooi. Dat is namelijk een onderdeel van je motivatie. Echter, is het nog niet compleet, dit zijn namelijk alleen maar intrinsieke factoren. Om die reden heb ik zelf mijn zusjes gevraagd om me te coachen. Ze weten welke gewoontes ik wil veranderen en hebben inzicht in mijn motivatie. Mocht ik ergens merken dat ik verzwak van motivatie kan ik ze altijd bellen. Ook is het natuurlijk een goede sociale druk. Je wilt tenslotte niet falen in de ogen van je eigen familie.

Documenteer hoe het proces je afgaat

Ook al stop je binnen een keer met al je oude gewoontes en volg je je nieuwe. Het is wel een langer proces waar je doorheen gaat. Je moet namelijk alert blijven op het niet terug vallen in de oude gewoontes. Dit doe ik zelf door dagelijks bij te houden hoe het proces me afgaat. Wat voel ik, ervaar ik en waar liggen de gevaren op de loer.

Documenteren van je vorderingen helpt je erg om inzicht te krijgen in je sterktes en zwaktes.

Hoe het proces van gewoontes veranderen mij afgaat

Ik kan onmogelijk zeggen ‘hoe het proces mij afging’, een gewoonte verandering wil je namelijk voor de rest van je leven toch? Maar voor nu ben ik positief gesteld. Ik ben de 1e maand gepasseerd en voel me fit en levend. Ik documenteer iedere dag (in mijn dagboek) en zie de dagen simpeler worden. Ook voel ik me steeds meer trots en tevreden met mijn levensstijl. Het ligt namelijk veel meer in lijn met wie ik wil zijn dan eerst. Overal gaat het dus goed, en daar ben ik blij mee. Vooral simpele gewoontes waarvan je je al heel lang afvraagt waarom je die niet hebt veranderd geven een goed gevoel, wanneer je ze dan toch aanpakt.

2018-04-21T15:39:17+00:00

De Moderne Nomaden

De Moderne Nomaden is een online platform voor iedereen die werken en reizen wil combineren. Een leven lang reizen is vaak simpeler dan je denkt.

Contact Info

Phone: +31 6 81081589

Web: demodernenomaden.nl