Als er iets de hedendaagse drang naar succes tekent is het dat we vooral snel succesvol willen worden. We zetten onze eerste stappen en zijn teleurgesteld als dit niet direct tot het gewenste resultaat leidt. Maar als iets mijn fietstocht van Nederland naar India tekent, dan is het dat het behalen van een doel, tijd kost en gepaard gaat met kleine, hele kleine stappen.

Fietsen van Nederland naar India, een groot doel behalen

Op een gemiddelde dag fietsen we zo’n 50 kilometer. Gekeken naar de gehele afstand die we af gaan leggen naar India (zo’n 12.000 kilometer) is dit slechts 0,42% van onze reis. Kijken naar dat percentage is zo ongeveer het meest demotiverende wat ik zou kunnen doen. De impact van een dag flink doorfietsen is enorm klein op het geheel. Om de fietstocht in zijn geheel dus vol te houden en gemotiveerd te blijven doe ik er beter aan de reis in kleine stappen op te delen. Bijvoorbeeld door te fietsen tot de grens van een land en dat als tussen doel te zien. Of gewoon door aan het begin van de dag te denken, vandaag wil ik dit stukje naar het volgende dorp fietsen. Deze manier van denken motiveert mij en dat is enorm belangrijk voor het grotere doel.

De monniken die een berg verplaatsen

Bij de fietstocht naar India moet ik vaak denken aan een anekdote die ik ooit heb gehoord. Twee monniken hebben als doel een berg te verplaatsen. Deze belemmerd hun pad en eroverheen lopen is geen optie. Beiden beginnen vol goede moed. Na enkele dagen stenen verplaatsen van de berg zegt de ene monnik tegen de ander: “Ik kan niet meer, deze berg is veel te groot om te verzetten”. De andere monnik zit nog vol goede moed en antwoord: “Focus je niet op het verplaatsen van de berg, maar op het verplaatsen van één steen. Één steen kun je namelijk wel verplaatsen, en als je dat maar lang genoeg doet, dan verplaats je er uiteindelijk 100 en daarna de hele berg”. Een mooi straaltje kleine stappen denken dus.

Denken in stappen die kleiner zijn dan jezelf

Het denken in kleine stappen wanneer je doel onhapbaar groot is, is een van de beste manieren om een groot doel aan te gaan. De kans dat je dan tussendoor opgeeft doordat het doel onhaalbaar voelt en je gedemotiveerd bent is dan een stuk kleiner. Bijna iedereen is in staat om 50 kilometer te fietsen op een dag, maar bijna niemand denkt in staat te zijn naar India te fietsen. Voor mezelf maak ik de doelen dus altijd zo klein, dat ik denk, ja, dat kan ik wel!

Op dit moment fietsen we van Nederland naar India. Bekijk hier hoe we dat doen :).

abonneer op Youtube

Geduld als middel om iets te doen dat groter is dan jezelf

Voor de fietstocht naar India leek het ons leuk om een Youtube kanaal aan te maken en bij te houden. Wekelijks plaatsen we daarop onze verhalen. Het doel is om zoveel mogelijk mensen te inspireren met onze fietstocht. Het liefst duizenden mensen. We hopen dan ook om de 10.000 abonnees te halen op ons kanaal. Teleurstellend is het dan natuurlijk om te zien, dat we na een maand hard werken we nog maar net de 235 abonnees hebben gehaald en dus niet het aantal mensen bereiken dat we zouden willen. Gaan we ons doel zo wel halen, het gaat zo enorm langzaam!

Op Youtube zie je heel vaak mensen die hun eigen kanaal beginnen maar al na enkele maanden opgeven omdat ze niet het gewenste resultaat behalen. Youtubers steken er veel moeite in en de resultaten vallen dan vaak tegen. Opgeven is dan het meestvoorkomende resultaat.

Wanneer je een groot doel nastreeft zoals bij ons; “Het bereiken van duizenden mensen om hen te inspireren iets te doen dat groter is dan henzelf”, is het belangrijk dat het doel de tijd krijgt. In plaats van onszelf te laten demotiveren door onze cijfers bekijken we ons proces nu op een andere manier. Succes heeft tijd nodig om te groeien en dat vergt een hoop geduld. Misschien wel jaren.

Die ene stap, die kan iedereen zetten

Zowel voor ons Youtube kanaal als voor onze fietstocht geldt dus eigenlijk hetzelfde. Grote doelen kosten tijd en werken demotiverend. Dus proberen we alles terug te brengen naar die ene haalbare stap. Die 50 kilometer die we vandaag fietsen naar het volgende dorpje, of die 10 abonnees die we er deze week bij willen hebben op Youtube. We breken alles op in die ene stap waarvan iedereen denkt: “Ja, dat kan ik wel”.