fbpx

Voorbeeld verkooptekst + Hoe schrijf je er zelf een?

Hoe schrijf je nou een goede verkooptekst? Om je dat gemakkelijk te maken vind je in dit artikel voorbeelden van succesvolle verkoopteksten die ik heb geschreven met daarbij uitgelegd waarom deze meer verkoop opleveren. Zelf gebruik ik deze techniek om bijvoorbeeld klanten te krijgen voor mijn webdesign en content creatie of gewoonweg om mijn marketing klanten te helpen. Allereerst zal ik met je delen wat de basis is van een goede verkooptekst en waar je op kunt letten bij het schrijven.

1. Hoe je begint met een verkooptekst schrijven

Het is essentieel om te weten wat je gaat verkopen en aan wie. Wanneer je doelgroep wat jonger is en informeel, doe je er goed aan dit ook als een schrijfstijl aan te nemen. Of het nu gaat om een tekst op een webpagina of om bijvoorbeeld een acquisitiemail, dit is altijd de eerste stap. Op die manier zal de doelgroep zich meer verbonden voelen met jou als verkoper. Sta er dus zeker even bij stil voor wie jouw product bedoelt is en bedenk of je deze met ‘jij’ of ‘u’ aanspreekt en of er in de tekst ruimte is voor bijvoorbeeld humor.

2. Ga op zoek naar welke oplossing je verkoopt

Een goede verkooptekst verteld niet alleen over het product of de dienst die je levert. Sterker nog, dit is maar een klein onderdeel van je verkooptekst. Het grootste onderdeel dat je mee zou moeten nemen bij het schrijven van een verkooptekst is het probleem dat jouw product of dienst oplost. Het is dus belangrijk om dit te achterhalen. Door het probleem te noemen dat je aanpakt geef je een ‘reden’ om jouw product of dienst af te nemen. Bezoekers die de verkooptekst lezen voelen zich daardoor veel meer aangesproken het probleem aan te pakken. Met dit in het achterhoofd kun je zien hoe dit in de onderstaande voorbeeldtekst is aangepakt. Specifiek in een markt voor trainingen of kennis is dit relevant.

Voorbeeld verkooptekst 1: Slotenmakers training
“In 95% van de gevallen worden sloten en deuren op een verkeerde manier geopend. Bijvoorbeeld voor klanten van een bouwbedrijf, woningstichting, politie, justitie en een slotenmaker. Dit is zonde want wanneer u een slot op een verkeerde wijze opent ontstaat er veel schade bij de klant (en die mag u vaak betalen). Soms kan de hele deur zelfs direct naar het oud vuil. Het gebruiken van amateuristische technieken kost daarbij ook nog veel tijd en het maakt het openen van een deur een dure bezigheid. Klanten krijgen hierdoor minder vertrouwen in het bedrijf en zullen minder snel terug komen… Zonde!

Als bedrijf of organisatie kunt u er moeilijk voor kiezen uw klant in deze vervelende situatie niet te helpen. Daarom is het goed om de technieken die nodig zijn voor het fatsoenlijk en schadebeperkend openen van sloten te leren.

Wij van bedrijf x hebben de ervaring vanuit de praktijk en hebben daarmee trainingen en een opleiding ontwikkelt. Vanaf basis tot expert kunt u bij ons terecht om de openingstechnieken te leren die het u in de toekomst makkelijker maken. Al meer dan 1000 deelnemers gingen u voor!”

Zoals je in het voorbeeld kunt zien is het grootste deel van de tekst de probleem beschrijving. Maar het is nog meer dan dat. Behalve het probleem zelf is er nog iets om op te letten bij het schrijven van een verkooptekst. Daarom de volgende stap.

Training Word Digital Nomad

Is het tijd om te stoppen met die 9 tot 5, dingen moeten of elke dag hetzelfde? Ben je klaar om onbegrensd de wereld te ontdekken en te gaan leven in vrijheid? Als digital nomad combineer je werken en reizen. Je doet de dingen die jij wilt waar jij wilt.

> EERSTVOLGENDE TRAINING: 12-01-2019

Meer informatie

3. Zorg dat het probleem wat jij oplost urgent en belangrijk word

Voordat we ons product of onze dienst voorstellen zullen we eerst het probleem nog moeten uitvergroten in onze verkooptekst. Dit kan door de consequenties van het probleem te noemen. Zoals in bovenstaand voorbeeld, kun je duidelijk lezen dat de consequenties van een tekort aan goede slotenmakers vaardigheden (probleem) is dat je veel meer geld kwijt bent aan schade. In de tekst worden nog meer consequenties van het probleem genoemd en dat is een prima manier om te laten zien hoe belangrijk het is dat er zo iemand is als jij die daar een oplossing voor heeft.

Om het goed te begrijpen kun je kijken naar het tweede voorbeeld hieronder. Ook daarin zul je zien dat ik de volgorde ‘probleem, consequenties, oplossing’ heb aangehouden.

Voorbeeld verkooptekst 2: Marketing voor DJ’s
“In de DJ drive in show markt zijn er enkele grote namen die de branche op zijn kop zetten. Bijna de helft van de boekingen komt terecht bij die bedrijven en dat is zonde. Zij hechten namelijk weinig waarde aan de klant en het uiteindelijke feest. Zij zien het als een soort massaproduct.

En dat terwijl jij als eenmanszaak je best doet om van ieder feest iets waanzinnigs te maken. Je steekt veel tijd in je klanten en draagt zorg voor de kwaliteit. Maar hoe kan het dan, dat je niet je hele agenda vol hebt staan met boekingen. Hoe kan het dat een massaal onpersoonlijk bedrijf het veel beter doet dan jij als ondernemer. Hierdoor moet jij er namelijk nog een tweede baan bij nemen en kan je niet leven van je werk als DJ.

Zonde, want het hoeft zo allemaal niet te lopen. Vaak gaat het namelijk mis bij hoe jij jezelf als kleine DJ kunt vermarkten.Daarom ben ik als online marketeer in de markt gedoken. Om ondernemers zoals jij te helpen met hun online marketing. Voor een klein bedrag ondersteun ik je bij het krijgen van boekingen.”

4. Onderscheid jezelf met het schrijven van een verkooptekst

Vervolgens kun je de oplossing gaan beschrijven. Je kunt jouw product of dienst nu aan gaan bieden. Het is voor de lezer nu duidelijk waarom het jouw product zou moeten hebben. De volgende stap voor jou is nu om in de verkooptekst de lezer nog meer te overtuigen. Dit kan door te benoemen wat jouw product of dienst onderscheid van de rest.

5. Vergeet de call to action niet

Dan is het tijd om helemaal aan het einde van de tekst de lezer uit te nodigen om actie te ondernemen. Wanneer je dit niet doet zul je zien dat de conversie van jouw verkooptekst vele malen lager ligt. Vraag daarom altijd naar een volgende stap. In het geval van een verkooptekst is dit waarschijnlijk verkopen. Wanneer het om een webtekst gaat, kun je dit het beste doen met een opvallende button.

Al met al zul je zien dat een goede verkooptekst het aantal verkopen gigantisch doet stijgen. Het is dan ook zeker de moeite waard om daar goed voor te gaan zitten en de verkooptekst te testen op hoeveel deze verkoopt.

Wil je zelf zeker zijn van goede verkoopteksten op bijvoorbeeld je website maar schrijf je deze liever niet zelf? Zoals je hebt gezien schrijf ik graag voor andere bedrijven om zo meer verkopen te realiseren. Thats my passion! Wanneer je het wilt uitbesteden, schroom dan niet mij te contacten per mail (info@demodernenomaden.nl) of telefoon (+31 6 81081589, Whatsapp).

2018-11-12T22:37:33+00:00

De Moderne Nomaden

De Moderne Nomaden is een online platform voor iedereen die werken en reizen wil combineren. Een leven lang reizen is vaak simpeler dan je denkt.

Contact Info

Phone: +31 6 81081589

Web: demodernenomaden.nl