Online marketing voor de hovenier, hoe krijg je meer aanvragen en klanten via de website?

Als online marketeer vind ik het altijd leuk om nieuwe markten te ontdekken. Zo ook de hoveniers branche. Vanuit mijn vakgebied ben ik eens gaan kijken naar de websites van hoveniers en hoe je als hovenier meer aanvragen en klanten kunt krijgen via online kanalen. Met een beetje creativiteit, kwamen daar ideeën uit die zich in andere markten al meermaals bewezen hebben, maar die in de hoveniers markt vaak (nog) niet gebruikt worden. Daarom hier mijn top 3 voor meer klanten via je website als hovenier.

1. Gebruik maken van video reviews als hovenier

Reviews zijn belangrijk, dat weten we zeker. In het bijzonder voor mensen die nog niet bekend zijn met jouw hoveniers bedrijf ligt het voor de hand om de reviews te lezen. Wat iemand anders over jou zegt wordt namelijk sneller aangenomen dan iets wat jij zelf zegt. Aandacht besteden aan je reviews is dus een goede manier om meer klanten te krijgen.

Wil je écht betrouwbaar overkomen met je reviews en website bezoekers overtuigen, dan is er de video review.

Als hovenier kun je een video review opnemen direct na de oplevering van de tuin en het liefst ook op die plaats natuurlijk. Je klant verteld wat hij of zij vind van jouw werkzaamheden en het resultaat is ook gelijk op beeld.

Neem bij een paar klanten een video review op en plaats deze op je website. Denk er vooral niet te moeilijk over, het hoeft geen hoogwaardige video te zijn. De kracht zit hem er juist in dat het écht is en écht overkomt. Dan werkt zo’n video review als één van de grootste overtuigingen op je website.

Ook kun je nog extra letten op de vragen die je bij je (video) review stelt. Deze vragen sturen namelijk het antwoord. Denk hier dus goed over na.

Vragen of iemand tips/verbeterpunten heeft voor jou als hovenier is prima, maar dit kun je beter niet doen in een review. Vaak komt dit namelijk over alsof je iets fout hebt gedaan terwijl dat misschien helemaal niet zo is bedoeld.

2. Meest unieke middel in de hoveniersbranche: het e-book

Een e-book (digitaal boekje) is dé manier om meer klanten te krijgen via je website als hovenier. Juist in deze branche is dit middel extra geschikt. Met een e-book kun je aan je website bezoekers namelijk laten zien dat jij de expert bent in de branche en zo win je de slag met de concurrentie. Daarbij zorg je er met een e-book voor dat je in contact kunt blijven met een potentiële klant, die je anders uit het oog was verloren. Ik leg het je graag even uit.

Je maakt een e-book over een relevant onderwerp. Als hovenier is dit bijvoorbeeld: “Tuin Trends 2018“, “Voorkom dat je nieuwe tuin een zandbak wordt, 10 tips voor het verbouwen van je tuin” of “Ideeën voor een tuin die 4 seizoenen leuk is“. Zoals je al merkt, ik ben geen hovenier, maar ik doe mijn best! Hieronder een voorbeeldje :).

Je schrijft vervolgens een paar pagina’s over het onderwerp, plaatst er wat eigen foto’s bij van tuinen die je zelf hebt opgeleverd en hebt je e-book. Vervolgens ga je deze in ruil voor het e-mail adres van jouw website bezoeker (dat is je potentiële klant ;)) aanbieden op je website.

Juist in de branche van de hoveniers is een e-book het middel om website bezoekers om te zetten in klanten. Veel mensen zullen de stap om contact op te nemen en een offerte aan te vragen namelijk te groot vinden, wanneer zij zich nog aan het oriënteren zijn. Zij zullen dan via het e-book vertrouwt met je raken en jij laat in het e-book zien dat jij verstand hebt van het vak. Grote kans dat iemand die slechts oriënteert, dan later jouw klant wordt. Een overtuigender middel dan dit bestaat eigenlijk niet. Wat ook leuk is… het maakt je uniek in de markt, (bijna) niemand gebruikt dit middel nog.

3. Voor- en na foto’s zijn de hovenier zijn eye catcher

Een hele leuke manier om op te vallen en de website als hovenier interactief te maken. Iedere hovenier heeft wel een portfolio op de website maar daar zijn bezoekers soms snel op uitgekeken.

Met voor- en na foto’s kun je ervoor zorgen dat bezoekers er plezier in beleven het portfolio van jou als hovenier te bekijken.

Ze trekken echt de aandacht en vallen veel meer op. Ook is het met voor- en na foto’s direct duidelijk wat jij als hovenier allemaal kunt. Én wederom maakt het je uniek in de markt ;).

Zelf heb ik even een voorbeeldje. Ik (als amateuristisch klusser) vond het leuk om de inrichting van mijn busje wat op te vrolijken. Ik maakte een foto vooraf en achteraf. Je ziet het resultaat en hoe het begon hieronder. Met de slider kun je gemakkelijk de foto’s vergelijken. Ook leuk voor jouw website lijkt me zodat mensen gemakkelijk en leuk de resultaten en het proces van tuinen kunnen bekijken.

VoorNa

Aan ideeën voor jou als hovenier geen tekort

Natuurlijk heb ik nog veel meer ideeën om de website en online marketing van een hovenier aan te pakken. Vaak is het zo dat dit met een paar simpele toevoegingen of aanpassingen al extra opdrachten oplevert. Online marketing is dan ook altijd een investering die zichzelf snel terug verdient.

Het lijkt mij leuk een keer met jou samen te kijken naar hoe we online meer klanten kunnen krijgen. Ik biedt geen standaard saaie marketing pakketten, maar wil jou helpen met leuke ideeën en kijken hoe ik jouw werk als hovenier online het meest tot zijn recht kan laten komen.

Om die reden hoor ik graag van je, wanneer je het gevoel hebt dat jouw website, jou ook meer zou kunnen opleveren. Dan kunnen we vrijblijvend bespreken waar de problemen en kansen liggen. Ik kijk ernaar uit.

Je kunt me gemakkelijk mailen via info@demodernenomaden.nl, berichten met een Whatsappje (+31 6 81081589) of contacten via de contactpagina.

digital nomad
2018-05-23T12:56:14+00:00

De Moderne Nomaden

De Moderne Nomaden is een online platform voor iedereen die werken en reizen wil combineren. Een leven lang reizen is vaak simpeler dan je denkt.

Contact Info

Phone: +31 6 81081589

Web: demodernenomaden.nl