Online marketing voor de DJ, hoe krijg je meer offerte aanvragen voor je DJ drive in show?

Hoe krijg je nou meer boekingen via je website als DJ drive in show? Het liefst zonder duizenden euro’s te spenderen aan Google advertenties of andere onzinnigheid. In het afgelopen jaar dat ik enkele DJ websites heb beheert heb ik weer best wat waardevolle kennis opgedaan over specifiek deze markt. Lees er hier alles over.

Mobiele website voor je DJ drive in show

Is je website in 2018 nog steeds niet mobiel? We zijn in een tijd terecht gekomen waar een mobiele website belangrijker is dan een desktop website. Toch lijkt het of de websites van DJ drive in shows vaak toch nog primair zijn gericht op de desktop gebruiker. Om je een beeld te geven van de huidige situatie vind je hieronder de gemiddeldes qua gebruiksmanier voor de DJ websites die ik het afgelopen jaar beheerde.

0%
Mobiel
0%
Desktop
0%
Tablet

Je begrijpt als je naar de statistiek van DJ websites kijkt, dat een mobiele website een must is. Dat betekent niet alleen dat je website mobiel zichtbaar moet zijn, maar ook gebruiksvriendelijk.

Wanneer je website gebruiksvriendelijk is voor mobiel, wordt deze door Google hoger gerankt in de zoekresultaten.

Het eerste waar je aan zou kunnen denken bij het gebruiksvriendelijker maken van de mobiele versie van je website is ‘snelheid’. Hier zie ik het dan ook op veel DJ websites fout gaan…

Website sneller maken

Het snel maken van een website kan technisch op WordPress met plugins als Autoptimize en WP Super Cache. Je website echt snel maken doe je door ook de afbeeldingen op je website te verkleinen tot het minimale. Doe dit met een tool als TinyJPG en je website is zo snel als een luipaard :).

Andere dingen die een DJ website mobiel vriendelijk maken

Duidelijke knoppen
Maak op de mobiele website versie gebruik van duidelijk knoppen door de pagina heen. Het ‘hamburgermenu’ wordt mobiel namelijk weinig gebruikt. Het is dus beter op de pagina’s zelf te navigeren richting bijvoorbeeld een offerte aanvraag.

Korte offerte aanvraag DJ
Zorg dat er mobiel de optie is (en eigenlijk ook op de desktop), om een korte offerte aanvraag in te vullen. De kans dat iemand op zijn mobiel zin heeft om tientallen gegevens in te vullen in je offerte formulier is vrij klein. Het zou dan ook zonde zijn als iemand om die reden daar nog afhaakt.

Georganiseerde teksten
Teksten lijken op een mobiel al snel lang. Zorg dus voor een duidelijke organisatie in je web teksten door veel gebruik van alinea’s en tussenkopjes. Zorg bijvoorbeeld dat alinea’s nooit langer zijn dan 4 zinnen, zo vergroot je het overzicht en dat is op mobiel extra belangrijk.

Icoontjes vs afbeeldingen
Maak mobiel ook gebruik van duidelijk icoontjes om overzicht te scheppen. Zo is snel en simpel duidelijk wat je bedoelt. Daarbij zorgt het ervoor dat je zonder het gebruik van zware afbeeldingen (die je website vertragen) toch je website visueel maakt.

Neem opvolging van offerte aanvragen voor je DJ drive in show serieus

Ik vond het aan het begin zo gek. De ene DJ weet van 7/10 offerte aanvragen een boeking te maken, waar dat bij een andere DJ maar met 3/10 aanvragen wil lukken. Ik hoef jou als DJ niet uit te leggen hoeveel omzet die laatste DJ misliep. En dat allemaal door een verkeerde opvolging van offerte aanvragen.

Maak van bijna iedere offerte aanvraag als DJ een boeking
Wanneer iemand een offerte aanvraag doet, is het echt not done om diegene gewoon een offerte te sturen en dan achter over te gaan leunen. Ga ervan uit dat diezelfde mensen dat bij nog 3 andere partijen ook doen (zoals bij de grootste partij in de branche), wanneer die partij deze aanvraag dan wel opvolgt door na te bellen, weet ik al wie er met de boeking vandoor gaat. Daarom hieronder een voorbeeld van hoe je een aanvraag goed zou kunnen opvolgen.

Direct na aanvraag: Een (automatische) mail sturen met daarin dat de aanvraag in behandeling wordt genomen en noemen dat je de klant de volgende dag opbelt. In de bijlage kun je hier bijvoorbeeld een e-book stoppen met ’10 tips voor de openingsdans’ of ‘hoe je het meeste uit een bedrijfsfeest haalt’. Op deze manier geef je de klant al iets en kun je je al onderscheiden met het stukje content wat je hebt meegestuurd, je laat zien dat je de expert bent in de DJ branche en valt op.
Één dag na de aanvraag: Je belt de aanvrager op met een paar aanvullende vragen om de offerte compleet in te vullen. Vervolgens verstuur je de offerte zelf met daarin een einddatum, die heb je namelijk nodig om later weer in contact te komen.
Één week na de aanvraag: Je stuurt een mail met daarin de vraag of de offerte duidelijk is en vraagt of er punten zijn waarop de mensen de offerte af wegen tov andere partijen. Of ze daar nog vragen over hebben.
Twee weken na de aanvraag: Je belt wederom de aanvrager op met de mededeling dat de einddatum van de offerte in zicht komt, en met de vraag of je die voor hun moet verlengen. Zo vervolg je een gesprek.

Op deze manier heb jij er in ieder geval alles aan gedaan om de kans op een boeking te vergroten. Want ookal krijg je nog zoveel aanvragen, het worden niet zomaar boekingen.

De realiteit over Google Adwords en hoe het anders kan

Ik zie sommige DJ’s echt immens veel geld spenderen via Adwords (Google advertenties) en dat begrijp ik, maar dat is natuurlijk waanzinnig zonde als het ook gratis had gekund. Toch eerst nog even iets over die vorm van adverteren voor we naar gratis bezoekers gaan.

Adwords
Zelf heb ik er niet echt veel mee. Bij Adwords bieden DJ drive in shows tegen elkaar op voor de kliks (en daarmee hopelijk offerte aanvragen) van bruidsparen, jarigen en zakelijke evenementen. Maar hoe efficiënt is dit medium?

Veel DJ’s staan er niet bij stil dat het binnen krijgen van één offerte aanvraag tussen de €40 en €60 (uit eigen data) kost via Adwords. Van de aanvragen via Adwords worden er vaak maar één op de drie boekingen. Een snelle rekensom leert ons dat we tussen de €120,- en €180,- per boeking als we deze via Adwords proberen te verkrijgen. Op zich een prima strategie als je leuke marges hebt (zoals de grootste partij in de branche), maar veel ondernemers in de DJ branche zullen zichzelf toch afvragen of deze strategie wel bij hen past.

Gratis bezoekers op je DJ website
Dan nu een leuker onderdeel, de organische oftewel gratis bezoekers die je met je dj drive in show kunt trekken via Google. Als je nu nog denkt dat er een ‘hack’ is waarmee je bovenaan in Google komt, dan is het antwoord ‘nee’. Wel zijn er gewoon bewezen strategieën die je veel organische bezoekers (en dus potentiële klanten) opleveren.

Een van die strategieën is door gewoon een goed functionerende website te hebben zonder foutmeldingen en met een hoog gebruiksgemak. Daar begint het namelijk, dat alles gewoon goed is.

Ook zie je veel DJ’s die bijvoorbeeld pagina’s hebben aangemaakt voor iedere stad/dorp/plaats waar zij draaien. Op die manier wordt je ook getoond in de zoekresultaten als mensen bijvoorbeeld specifiek op plaats zoeken zoals ‘DJ huren Enschede’. Dan nog wel even, hier gaat het helaas vaak fout. Deze pagina’s zijn puur en alleen voor Google gemaakt, maar inmiddels versleten. Een bezoeker komt erop en krijgt dan oude info te zien of een pagina vol spelfouten en klikt weer weg… Wil je dus dat deze manier je boekingen oplevert, kijk al die pagina’s goed na en maak ze meer identiek voor de stad of de plaats waar het over gaat, dan rankt ook Google je weer hoger ;).

Hoger ranken in Google met je DJ website in 2018

Wil je echt werk maken van gratis bezoekers door hoog te ranken in Google? Ga monsterbloggen. Niet gewoon bloggen, maar monsterbloggen. Bloggen was vorig jaar effectief, maar als je nu echt wil scoren met content op je website is monsterbloggen de manier. Het levert je honderden tot duizenden bezoekers extra per maand op  (uit eigen resultaten) en zorgt voor meer binding met je website bezoekers, wat de kans op een boeking weer vergroot.

Wat is monsterbloggen dan precies?
Kort uitgelegd komt het erop neer dat je diepgaande artikelen publiceert op je website over relevante onderwerpen. Je schrijft bijvoorbeeld een artikel over ‘Tips voor de openingsdans’, ‘Welke muziek is leuk op een bruiloft’ of ‘De leukste thema’s voor een bedrijfsfeest’. Mensen komen vervolgens via Google bij je monsterblog terecht en dus op jouw website :). Het verschil tussen een monsterblog en een normale blog is dat een monsterblog vele malen langer is en meer diepgang biedt aan de lezer. Hierdoor creëer je een band met de lezer en kom je sneller bovenaan in Google op jouw monsterblog onderwerp. Bovenaan in Google -> Meer websitebezoekers -> Meer offerte aanvragen -> Meer klanten.

Waarom doet nog bijna niemand dit dan?
Veel mensen vinden deze strategie teveel tijd kosten omdat het niet direct resultaat oplevert. Voordat jouw blogstrategie je bovenaan in Google plaatst ben je namelijk wel een tijdje verder. Maar bedenk je dan wel, dat als je daar staat, op die nummer 1 positie, het je iedere maand opnieuw gratis bezoekers oplevert. Iets wat je met welke andere strategie dan ook nooit zou lukken…

Mocht je het trouwens echt teveel werk vinden dat monsterbloggen. Zelf werk ik met een professionele blogster die gespecialiseerd is in de DJ drive in branche, ze ging namelijk ook altijd mee naar de boekingen die ik zelf als DJ draaide. Zij pakt het graag voor je op (incl. de SEO die daarbij komt kijken).

Nog even iets over The Perfect Wedding

Een belangrijke partij in de markt voor de bruiloften is The Perfect Wedding. Ik ben zelf best positief gesteld over deze partij gezien ze best wat boekingen op kunnen leveren voor een relatief klein budget. Apart is daarbij om te zien dat veel DJ’s een betaalde vermelding bij hen hebben lopen maar deze niet lijken te benutten. Zo is het bij TPW toch wel essentieel om reviews te hebben, wil je via dit platform ook aanvragen binnen krijgen. Mocht je hier een betaalde vermelding hebben, zorg dan ook voor die reviews (enkele tientallen) en je zult zien dat dit je een goed rendement oplevert.

Online marketing voor de DJ drive in show

Voor nu wel weer even genoeg tips en tricks dacht ik zo. Wil je nog veel meer weten over online marketing als DJ drive in show, hoe je dus meer klanten kunt krijgen via je website als DJ?

Laten we dan eens kijken of we kunnen samenwerken. 🙂

Je kunt me gemakkelijk mailen via info@demodernenomaden.nl, berichten met een Whatsappje (+31 6 81081589) of contacten via de contactpagina.

digital nomad
Contact Mick
2018-05-23T12:57:52+00:00

De Moderne Nomaden

De Moderne Nomaden is een online platform voor iedereen die werken en reizen wil combineren. Een leven lang reizen is vaak simpeler dan je denkt.

Contact Info

Phone: +31 6 81081589

Web: demodernenomaden.nl