Meer website bezoekers – Hoe ik van 0 naar 10.000 bezoekers per maand ging

Meer website bezoekers krijgen, dat wilde mij tot vorig jaar maar niet lukken. Ik had mijn website opgezet over een leven als digital nomad. Op de website plaatste ik artikelen en bood ik mijn diensten aan als webdesigner en trainer. Er was alleen een ding wat me enorm tegenzat. De eerste maanden kreeg ik hooguit drie bezoekers per dag via organische kanalen als Google. Maar hier had ik natuurlijk niets aan, hier ging het massa is kassa principe niet voor op.

Ik moest dus wat bedenken om meer website bezoekers te krijgen maar had, omdat het een startend bedrijf betreft, niet het geld om daar dik voor te adverteren. Het moest dus eigenlijk gewoon gratis.

Nu, 12 maanden verder, heeft diezelfde website 10.000 gratis bezoekers per maand! Ik ben dus in 12 maanden van praktisch 0 naar duizenden bezoekers per maand gegaan. Hoe ik dat heb bereikt en welke stappen daarvoor nodig waren, daar gaan we het in dit artikel over hebben. Het is namelijk voor iedere website mogelijk om zoveel gratis bezoekers per maand te krijgen en daarmee een gigantische groep potentiële klanten aan je te binden.

Meer website bezoekers betekent namelijk dat er meer mensen zijn aan wie jij je product of dienst kan aanraden. Of wanneer je doet aan dingen als affiliate marketing, dat je gewoonweg meer geld verdient met jouw website.

Meer website bezoekers krijgen begon bij één belangrijk inzicht

Voordat mijn website massaal bezoekers begon aan te trekken ging het dus niet bepaald goed. Totdat ik van strategie veranderde gebeurde er eigenlijk helemaal niets.

Vorig jaar sprak ik met iemand die op dat moment 10.000 bezoekers per maand had op zijn website en ik vroeg hoe hij dat had gedaan. Hij nam een video op waarin die door mijn website heen ging en vertelde hoe hij dat aan zou pakken. Zelf deed hij niets anders dan artikelen schrijven die relevant zijn voor zijn doelgroep en dat raadde hij mij dan ook aan. En terecht!

Inmiddels heeft hij 100.000 bezoekers per maand op zijn website en hij heeft mij verzekerd dat dat er volgend jaar nog 5x zoveel zijn. De truc zat hem in waardevol zijn voor je doelgroep met behulp van content (lees: artikelen). Google ziet vervolgens de waarde die jij bied aan je potentiële klanten en zal vaker en beter naar je doorverwijzen. Je website word dus meer waard volgens Google en zorgt daarmee voor meer website bezoekers (ook naar je verkooppagina’s).

Meer website bezoekers met een overzichtelijke strategie

Het werd dan ook tijd dat ik zou stoppen met een beetje links en een beetje rechts dingen te proberen. Het werd tijd om met een valide strategie aan de slag te gaan voor meer website bezoekers. Ik besloot een plan te maken en aan de slag te gaan met content marketing. Dat startte met een soort brainstorm over wat voor artikelen ik allemaal zou kunnen schrijven die relevant zijn voor mijn doelgroep.

Mijn doelgroep zijn mensen die locatie onafhankelijk willen werken en daarmee de wereld rond willen reizen. Voor deze doelgroep besloot ik de volgende artikelen te gaan schrijven:

En zo nog 100 andere ideeën voor artikelen. Een trucje dat mij hierbij heel erg hielp is Google zelf. Wanneer je op Google één woord in typt geeft Google al suggesties naar dingen die rondom dat onderwerp worden gezocht. Dit hielp mij erg om meer relevante zoektermen en dus artikelen te bedenken. Het ging er hier dan ook vooral om, om gewoon zoveel mogelijk te bedenken. Ook te zoeken naar de hoekjes van wat relevant kan zijn voor mijn doelgroep. Een echte divergerende brainstorm dus.

Wel even kijken of waar je over gaat schrijven daadwerkelijk een doelgroep heeft

Vervolgens was het tijd om te gaan filteren, om te gaan convergeren. Ik wilde niet lukraak 100 artikelen gaan schrijven waarvan maar een kwart aan zou slaan bij Google en mijn doelgroep. Het was dus tijd voor een zogeheten zoekwoordanalyse. Wanneer je een Google Adwords account hebt kun je met de zoekwoordplanner kijken naar de statistieken rondom zoekwoorden.

Naar ‘Online Geld Verdienen’ word 1700x per maand gezocht. Maar naar ‘Een Burn-Out Als Digital Nomad’ blijkt eigenlijk een helemaal niet gezochte term te zijn. Het was dus irrelevant om laatstgenoemde zoekwoord te vertalen in een artikel wanneer mijn doel was om meer website bezoekers te krijgen. Dit is wel belangrijk om je te realiseren. Want iets schrijven waar niet naar gezocht word, daar verdoe je je tijd mee.

Nu was het tijd om te gaan schrijven voor meer website bezoekers

Ik had nu een afweging gemaakt bij ieder artikel of ik deze zou gaan schrijven of niet. Zoekwoorden die minder dan 100x per maand worden gezocht zette ik in de categorie irrelevant voor meer website bezoekers. Ik richtte mij alleen maar op de artikelen die sowieso gelezen zouden gaan worden.

Natuurlijk realiseerde ik mij dat ik niet de enige zou zijn die artikelen schrijft voor meer website bezoekers. Het was dan ook logisch dat over mijn onderwerpen al een keer geschreven was. Mede daarom was het extra belangrijk dat de dingen die ik schreef waardevol zijn voor mijn doelgroep.

Wanneer jij het meest waardevolle artikel over een bepaald onderwerp op het internet hebt, zal Google dit herkennen. Google zal jouw artikel boven een artikel plaatsen dat minder waarde heeft. Wat weer leid tot meer website bezoekers.

Het was dan ook niet voor niets dat al mijn artikelen tussen de 1000 en 3000 woorden bevatten. Dit is over het algemeen best wel lang, en daarmee veelal langer (en waardevoller) dan mijn concurrent. Zo is het gekomen dat ik met veel artikelen in ieder geval een top 5 positie in Google heb gekregen op de meest prominente zoekwoorden voor mijn branche. Dat lange artikelen van belang zijn kun je ook zien het grafiekje hieronder over hoe je Google ranking zich verhoudt tot het aantal woorden van de pagina waar Google naartoe verwijst.

Exponentieel én duurzaam groeien

Voordat ik deze manier gebruikte om meer website bezoekers te genereren, zette ik vaak Google Adwords of Facebook advertenties in om mensen richting mijn website te krijgen. Het grote nadeel hieraan is dat dit veel geld kost en dat het daarbij ook maar eenmalig iets oplevert. De bezoeker komt op mijn website, maar als deze weer weg gaat is het gedaan met de pret.

Het mooie aan het schrijven van artikelen voor mijn website is dat het me iedere maand opnieuw 10.000 bezoekers oplevert. Ook wanneer ik even niets doe aan mijn website. En behalve alle geïnvesteerde uren in het schrijven van artikelen, heeft dat mij niets gekost. Het is dus een duurzame manier van groeien.

Ook niet onbelangrijk is de exponentiële groei die content marketing met zich meebrengt. Elke maand groeit het aantal bezoekers op mijn website met 40%. Dat betekent dat het ongeveer iedere 2 maanden verdubbelt! Het is dan ook niet voor niets dat die collega van mij in een jaar van 10.000 naar 100.000 bezoekers per maand was gegroeid. Die stap is eigenlijk minder moeite dan de stap van 0 naar 10.000 bezoekers per maand.

Dat je exponentieel kunt groeien door artikelen te schrijven voor meer website bezoekers heeft te maken met een specifiek principe. Het betreft hier de reputatie die jouw website heeft in Google. Schrijf je veel waardevolle artikelen en besta je langer, dan groeit die reputatie en word een nieuw artikel sneller en hoger geïndexeerd. Sta je er dus al goed voor, dan groei je sneller en sneller.

Een overzicht van hoe ik zelf meer website bezoekers kreeg, vind je hieronder. Je ziet daarin hoe dit in 12 maanden is gegroeid en hoe exponentieel dat is.

Meer website bezoekers krijgen met content marketing

Het is écht lange termijn denken. De eerste 6 maanden levert het je niets op, dat kan ik je nu alvast vertellen. Maar wanneer je bezig blijft dan ben jij de aanhouder die wint. Binnen een jaar de 10.000 bezoekers per maand halen, dat kan iedereen. Als je dan de vibe te pakken hebt kun je ook zeker nog veel verder groeien naar meer website bezoekers.

Het schrijven van artikelen is voor mij een standaard bezigheid geworden in de categorie ‘groeien met mijn business’ en dat zal ik nog wel een tijd blijven doen! Inmiddels heb ik deze strategie ook uitgerold voor een DJ verhuur bedrijf en boek daar dezelfde resultaten. Ik heb er dan ook het volste vertrouwen in dat je op deze website over een jaar leest hoe ik de 100.000 bezoekers heb aangetikt en onderweg ben naar de miljoen. Leuk dat geld verdienen met internet ;).

Hulp nodig bij jouw content marketing? Contact mij (Mick) vrijblijvend 🙂

2018-09-07T13:48:04+00:00

De Moderne Nomaden

De Moderne Nomaden is een online platform voor iedereen die werken en reizen wil combineren. Een leven lang reizen is vaak simpeler dan je denkt.

Contact Info

Phone: +31 6 81081589

Web: demodernenomaden.nl