Verkopen op Bol.com is iets wat iedereen zou kunnen doen met een ondernemende instelling. Veel mensen weten alleen nog niet hoe dat in praktijk exact werkt. Je zult immers eerst je eigen product moeten hebben om op Bol.com te verkopen. In dit artikel ga ik in op verschillende fases in dat proces. Eerst zal ik bespreken hoe je weet wat voor producten goed verkopen op Bol.com, vervolgens hoe je die inkoopt vanuit China en daarna hoe je die succesvol verkoopt en die verkoop op schaalt. Een verdiepend artikel dus om geld te verdienen met Bol.com.

Eerst even iets over Bol.com zelf

In de basis is Bol.com natuurlijk die bekende webshop waar Nederland mee overspoelt wordt. Met de kerst zie je weer eens reclames van Bol.com. Maar wat veel mensen niet weten is dat Bol.com maar voor een klein deel bestaat uit een eigen assortiment. Het grootste deel van het assortiment wordt tegenwoordig aangeleverd door derden. Daarmee is het duidelijk het Nederlandse Amazon geworden.

Alhoewel het erop lijkt dat Amazon nu ook in Nederland voet aan de grond probeert te krijgen, is het hier nog lang niet zo groot als de Nederlandse variant.

Bol.com is daarbij een onderdeel van Ahold, dat is dezelfde eigenaar als die van Albert Heijn, die het bedrijf in 2012 overnam. Het is dan ook niet verrassend dat zij de grootste webshop zijn geworden die Nederland ooit heeft gekend. Wat begon als een online boekenwinkel is uitgegroeid tot een plek waar veel ondernemers online hun spullen verkopen en waarbij Bol.com zelf de logistiek en marketing uit handen neemt.

Hoe jij kunt verkopen op Bol.com

Om te gaan verkopen op Bol.com heb je eigenlijk alleen een product en KVK nummer nodig (tenzij je tweedehands gaat verkopen). Een KVK nummer kan iedereen krijgen, maar een goed product vinden waarvan je weet dat het verkoopt kan best moeilijk zijn. En wat je natuurlijk wilt voorkomen is dat je honderden producten hebt ingekocht die uiteindelijk niet aan de man te brengen zijn. Je zult dus op zoek moeten gaan naar producten waar je bij voorhand al van weet dat ze kans maken om te verkopen. Om dat te achterhalen is er een simpel trucje; marktonderzoek.

Het grote verschil met een eigen webshop, is dat je bij Bol.com niet zelf de klanten hoeft te vinden voor jouw product. Jouw product wordt opgenomen in een grote database waarbij je moet kunnen tonen dat je concurrerend bent of onderscheidend. Bezoekers zijn er al genoeg, je moet dus alleen kunnen laten zijn waarom jouw product beter of goedkoper is dan de ander. Want dat is een ander verschil met een eigen webshop, bij Bol.com worden de producten van de concurrent naast die van jou getoond.

Producten vinden om te verkopen op Bol.com

Marktonderzoek kan heel moeilijk zijn, maar ook heel erg simpel. De gedachte erachter is om te achterhalen hoe groot de vraag naar een bepaald product is. Dit om het risico bij de verkoop straks te minimaliseren en een blamage te voorkomen. Je wilt immers voorkomen dat je een product aanbiedt waar geen vraag naar is.

Zelf heb ik daar wel eens een foutje ingemaakt… Lees dit artikel

Goed marktonderzoek doen bij Bol.com kan als volgt. Jia Ruan noemt het in zijn training (en Youtube video’s) over verkopen met Bol.com ook wel de winkelwagen methode.

Je bedenkt een product dat je zou willen verkopen. Eigenlijk maakt je persoonlijke interesse hierbij niet zoveel uit, je wilt gewoon kijken of er markt voor een product is. Wanneer je een product hebt bedacht ga je kijken in de catalogus van Bol.com. Wordt het product al aangeboden? Waarschijnlijk wel, ze hebben ruim 23 miljoen artikelen in de webshop die verkocht worden aan klanten in Nederland en België.

Het is dus zaak om te achterhalen wat de concurrentie zoal verkoopt. Klik op een van de eerste partijen uit je zoekopdracht en doe ‘alsof’ je 500 stuks wilt bestellen. Bol.com zal nu een melding geven dat zij er niet 500 op voorraad hebben, maar max. ***. Je schrijft dat getal op. Dat is de voorraad en daarmee kunnen we gaan kijken hoe goed het product op dit moment verkoopt. De volgende dag doe je hetzelfde, de dag daarna weer én nogmaals. Allemaal bij hetzelfde product. Nu heb je als het goed is vier getallen van de voorraad. Daarmee kun je berekenen hoeveel producten er per dag zijn verkocht. Dat zou er als volgt uit moeten zien.

© Fictief aantal verkopen op Bol.com

Op basis van je tabel en berekening kun je het gemiddelde aantal verkopen per dag berekenen. In bovenstaande voorbeeld zou dat ((19+8+27)/3) 18 zijn. Niet exact, maar precies genoeg om te weten of een markt je interesseert. Ligt dit in lijn met wat je zelf verwacht te gaan verkopen van dat specifieke product, dan kun je aan de slag. Het is dan tijd om een leverancier te gaan zoeken voor dit product en te kijken of je concurrerend kunt zijn ten opzichte van de huidige aanbieder.

Wil je alles leren over het verkopen via Bol.com? In deze GRATIS online training wordt je flink op weg geholpen.

Importeren van goederen om te verkopen op Bol.com

Mijn favoriete plek voor import is Alibaba. Daar vind je veel producten tegen inkoopprijs. Met veel bedoel ik écht veel. Het is de importhemel van de wereld ;). Je koopt daar producten in direct vanuit de fabriek en kunt ze dus ‘customizen’. Bijvoorbeeld door jouw eigen logo erop te laten drukken of een specifieke kleur te kiezen.

Zoek het product op waar je zojuist een versimpelt marktonderzoek over hebt afgerond. Bekijk de inkoopprijs van het product. Is het nog steeds interessant? Top! Maar LET OP. Staar je daar niet te blind op. De totale kostprijs van jouw product zal zich namelijk nog aanvullen met de kosten van logistiek transport, BTW en importrechten.

De logistiek, BTW en invoerrechten

Als je net als ik destijds, onwetend bent met import gaat het hier vaak fout. Je rekent jezelf vele malen rijker dan je zult worden en miskijkt je op de prijzen. Om je een idee te geven. Ik importeerde destijds air loungers (lamzakken) vanuit China. De prijs per air lounger was vijf dollar. De prijs voor verzending was óók vijf dollar. De importrechten waren vijftig cent per product en de BTW zo’n twee dollar. De totale kostprijs voor dit proces was dus 12,50 dollar per air lounger in plaats van de vijf dollar die ik in het begin op Alibaba tegenkwam. Nog steeds niet slecht, maar lang niet zo goed als eerst gedacht…

Je doet er goed aan om eerst eens een paar offertes aan te vragen voor het gewenste aantal stuks mét logistiek naar Nederland. Vaak kunnen leveranciers in China dit voor jou berekenen.

“Tip: De partijen bij Alibaba worden vaak benaderd door mensen die gewoon even rondkijken. Als je een offerte aanvraagt voor een paar stuks krijg je waarschijnlijk geen reactie. Het is een plek voor het kopen van bulkgoederen. Zorg dus dat je grotere aantallen aanvraagt en vraag of ze de logistieke kosten erbij kunnen zetten.”

Zoek naar een leverancier die aan jouw voorwaarden voldoet. Niet alleen op basis van prijs maar ook op basis van kwaliteit, levertijd en service. Bij een gebrek aan kwalitatief Engels wordt het een moeilijk verhaal. Reactietijd van jouw potentiële leverancier is ook een belangrijke graadmeter van de professionaliteit.

Inkopen en laten verzenden

Vraag de leverancier om eerst een kleine hoeveelheid te maken. Een sample. Denk hierbij dus niet aan het totaal wat je uiteindelijk wilt verkopen, maar vraag om een kleinere hoeveelheid. Je wilt immers eerst zeker weten dat de kwaliteit aan jouw eisen voldoet en aan die van de uiteindelijke klant. Ook wil je zeker weten dat jouw product wel gaat verkopen op Bol.com. Je koopt er dus bijvoorbeeld 50 in en kijkt hoe het ermee gaat.

Vervolgens kun je ervoor kiezen om de logistiek verder door Bol.com te laten verzorgen. Dan is het verstandig om de goederen direct naar het magazijn van Bol.com te laten verzenden. Dit is de makkelijkste optie. Immers, zelf de bezorging richting de klant uitvoeren wordt een heel gedoe en kost jou waarschijnlijk meer geld dan zo’n groot warenhuis.

Houd in gedachten dat Bol.com geld vraagt voor de opslag in haar magazijn. Logisch natuurlijk. Maar hierdoor kan het voordeliger zijn om maandelijks nieuwe voorraad toe te voegen in plaats van het direct opslaan van een grote bulk.

Wil je alles weten over succesvol verkopen via Bol.com? Volg dan deze GRATIS online training.

Verkopen en opschalen via Bol.com

Vanaf hier maak je een pagina aan voor het product in de catalogus van Bol.com en kun je, wanneer de goederen binnen zijn, starten met verkopen. Concurreer op prijs en beschrijving met de concurrent en kijk of het lukt om te verkopen. Vaak gaat dit bij een goede prijsstelling vanzelf. Bol.com heeft immers ruim elf miljoen actieve klanten die door de artikelen bladeren.

Nadat je eerste sample is verkocht is het tijd om te gaan evalueren. Hoe ging de verkoop? Ging het zo snel als je verwacht had? Heb je veel retourzendingen?

Als alles in orde is kun je een grotere partij gaan inkopen bij de leverancier voor bijvoorbeeld de komende drie maanden. De prijs per stuk is daarmee hoogstwaarschijnlijk minder en levert je dus meer winst op. Maar dan heb je wel de zekerheid dat je deze producten ook kunt verkopen.

Als alles in orde is, kun je kijken of je kunt herinvesteren. Misschien zijn er nog anderen producten waarmee je aan de slag wilt. Je start het gehele proces overnieuw en onderhoud je al goed presterende product.

Conclusie verkopen op Bol.com

Mijn conclusie uit dit artikel is dat iedereen zou kunnen verkopen op Bol.com. Althans iedereen, eigenlijk alleen mensen die begrijpen wat ondernemen is en aan de slag willen. Het is een interessante manier om een passief inkomen op te bouwen wanneer alles loopt en het is zeker voor de starter een laagdrempelige manier om te verkopen. Dit omdat je de marketing aan Bol.com uitbesteed en daar zelf dus niet actief mee bezig hoeft te zijn.

Wel moet ik de kanttekening maken dat dit artikel een korte samenvatting is van de stappen die je doorloopt. Je zou er in feite een heel boek over kunnen schrijven. Onderweg zijn er veel obstakels die je moet weten te overwinnen. Daarom raad ik eenieder die wil gaan verkopen op Bol.com graag aan om zich erin te verdiepen. Van import tot verkoop.

Wil je zelf aan de slag met verkopen op Bol.com? Deze GRATIS online training helpt je op weg en geeft een verdiepende kijk in alles wat daarbij komt kijken.