Verkopen op Bol.com is iets wat iedereen zou kunnen doen met een ondernemende instelling. Veel mensen weten alleen nog niet hoe dat in praktijk exact werkt. Je zult immers eerst je eigen product moeten hebben om op Bol.com te verkopen. In dit artikel ga ik in op verschillende fases in dat proces. Eerst zal ik bespreken hoe je weet wat voor producten goed verkopen op Bol.com, vervolgens hoe je die inkoopt vanuit China en daarna hoe je die succesvol verkoopt en die verkoop op schaalt. Een verdiepend artikel dus om geld te verdienen met Bol.com.

Eerst even iets over Bol.com zelf

In de basis is Bol.com natuurlijk die bekende webshop waar Nederland mee overspoelt wordt. Met de kerst zie je weer eens reclames van Bol punt com. Maar wat veel mensen niet weten is dat Bol.com maar voor een klein deel bestaat uit een eigen assortiment. Het grootste deel van het assortiment wordt tegenwoordig aangeleverd door derden. Daarmee is het duidelijk het Nederlandse Amazon geworden.

Bol.com is daarbij een onderdeel van Ahold, dat is dezelfde eigenaar als die van Albert Heijn, die het bedrijf in 2012 overnam. Het is dan ook niet verrassend dat zij de grootste webshop zijn geworden die Nederland ooit heeft gekend. Wat begon als een online boekenwinkel is uitgegroeid tot een plek waar veel ondernemers online hun spullen verkopen en waarbij Bol.com zelfs de logistiek uit handen neemt.

Hoe jij kunt verkopen op Bol.com

Om te gaan verkopen op Bol.com heb je eigenlijk alleen een product en KVK nummer nodig (tenzij je tweedehands gaat verkopen). Een KVK nummer kan iedereen krijgen, maar een goed product vinden waarvan je weet dat het verkoopt kan best moeilijk zijn. En wat je natuurlijk wilt voorkomen is dat je honderden producten hebt ingekocht die uiteindelijk niet aan de man te brengen zijn. Je zult dus op zoek moeten gaan naar producten waar je bij voorhand al van weet dat ze kans maken om te verkopen. Om dat te achterhalen is er een simpel trucje; marktonderzoek.

Het grote verschil met een eigen webshop, is dat je bij Bol.com niet zelf de klanten hoeft te vinden voor jouw product. De marketing laat je dus aan hun over.

Producten vinden om te verkopen op Bol.com

Marktonderzoek kan heel moeilijk zijn, maar ook heel erg simpel. De gedachte erachter is in ieder geval om te achterhalen hoe groot de vraag is naar een bepaald product. Dit om het risico bij de verkoop straks te minimaliseren en een blamage te voorkomen.

Zelf heb ik daar wel eens een foutje ingemaakt… Lees dit artikel

Goed marktonderzoek doen bij Bol.com kan als volgt. Jia Ruan noemt het in zijn training (en Youtube video’s) over verkopen met Bol.com ook wel de winkelwagen methode. Je bedenkt een product dat je zou willen verkopen. Eigenlijk maakt je persoonlijke interesse hierbij niet zoveel uit, je wilt gewoon kijken of er markt voor een product is. Wanneer je een product hebt bedacht ga je kijken in de catalogus van Bol.com. Wordt het product al aangeboden? Waarschijnlijk wel, ze hebben immers ruim twintig miljoen artikelen in de webshop.

Het is dus zaak te achterhalen wat de concurrentie zoal verkoopt. Klik op een van de eerste partijen uit je zoekopdracht en doe ‘alsof’ je 500 stuks wilt bestellen. Bol.com zal nu een melding geven dat zij er niet 500 op voorraad hebben, maar max. ***. Schrijf dat getal op. Dat is de voorraad en daarmee kunnen we gaan kijken hoe goed het product op dit moment verkoopt. De volgende dag doe je hetzelfde, de dag daarna weer én nogmaals. Allemaal bij hetzelfde product. Nu heb je als het goed is vier getallen van de voorraad. Daarmee kun je berekenen hoeveel producten er per dag zijn verkocht. Dat zou er als volgt uit moeten zien.

© Fictief aantal verkopen op Bol.com

Op basis van je tabel en berekening kun je het gemiddelde aantal verkopen per dag berekenen. In bovenstaande voorbeeld zou dat ((19+8+27)/3) 18 zijn. Niet exact, maar precies genoeg om te weten of een markt je interesseert. Lijkt het nog interessant en winstgevend allemaal? Dan is het tijd om te gaan zoeken naar een leverancier voor dit product, een plek waar jij het kunt inkopen.

Importeren van goederen om te verkopen op Bol.com

Mijn favoriete plek daarvoor is Alibaba. Daar vind je vele producten tegen inkoopprijs. Je kunt veel producten daar ook nog eens laten bedrukken met je logo of wat voor maatwerk je dan ook op zit te wachten. Het is in ieder geval dé plek voor inkoop vanuit China. En laat dat nou toch een beetje de fabriek van de wereld zijn.

Zoek het product op waar je zojuist een versimpelt marktonderzoek over hebt afgerond. Bekijk de inkoopprijs maar staar je daar niet blind op. Ervaring leert dat de prijs van de logistiek + BTW + importrechten richting Nederland vrij hoog kunnen zijn (soms zelfs meer dan de inkoopprijs zelf). Je doet er dus goed aan om eerst eens een paar offertes aan te vragen voor het gewenste aantal stuks mét logistiek naar Nederland.

“Tip: De partijen bij Alibaba worden vaak benaderd door mensen die gewoon even rondkijken. Als je een offerte aanvraagt voor een paar stuks krijg je waarschijnlijk geen reactie. Het is een plek voor het kopen van bulkgoederen. Zorg dus dat je grotere aantallen aanvraagt en vraag of ze de logistieke kosten erbij kunnen zetten.”

Zoek naar een leverancier die aan jouw voorwaarden voordoet. Niet alleen op basis van prijs maar ook op basis van kwaliteit, levertijd en service. Bij een gebrek aan kwalitatief Engels wordt het vaak al een moeilijk verhaal. Reactietijd van jouw potentiële leverancier is ook een belangrijke graadmeter van de professionaliteit.

Inkopen en laten verzenden

Vraag de leverancier om eerst een kleine hoeveelheid te maken. Een sample. Denk hierbij dus niet aan het totaal wat je uiteindelijk wilt verkopen, maar vraag om een kleinere hoeveelheid. Je wilt immers eerst zeker weten dat de kwaliteit aan jouw eisen voldoet en aan die van de uiteindelijke klant. Ook wil je zeker weten dat jouw product wel gaat verkopen op Bol.com. Je koopt er dus bijvoorbeeld 50 in en kijkt hoe het ermee gaat.

Vervolgens kun je ervoor kiezen om de logistiek verder door Bol.com te laten verzorgen. Dan is het verstandig om de goederen direct naar het magazijn van Bol.com te laten verzenden. Dit is de makkelijkste optie. Immers, zelf de bezorging richting de klant uitvoeren wordt een heel gedoe en kost jou waarschijnlijk meer geld dan zo’n groot warenhuis.

Verkopen en opschalen via Bol.com

Vanaf hier maak je een pagina aan voor het product in de catalogus van Bol.com en kun je wanneer de goederen binnen zijn, starten met verkopen. Concurreer op prijs en beschrijving met de concurrent en kijk of het lukt om te verkopen. Vaak gaat dit bij een goede prijsstelling vanzelf. Bol.com heeft immers ruim tien miljoen actieve klanten die door de artikelen bladeren.

Nadat je eerste sample is verkocht is het tijd om te gaan evalueren. Hoe ging de verkoop? Ging het zo snel als je verwacht had? Heb je veel retourzendingen?

Als alles in orde is kun je een grotere partij gaan inkopen bij de leverancier voor bijvoorbeeld de komende drie maanden. De prijs per stuk is daarmee hoogstwaarschijnlijk minder en levert je dus meer winst op. Maar dan wel met meer zekerheid dan wanneer je al direct aan het begin massaal zou inkopen 😉.

Als alles in orde is, kun je kijken of je kunt herinvesteren. Misschien zijn er nog anderen producten waarmee je aan de slag wilt.

Conclusie verkopen op Bol.com

Mijn conclusie uit dit artikel is dat iedereen zou kunnen verkopen op Bol.com. Althans iedereen… Alleen die mensen die begrijpen wat ondernemen is en aan de slag willen. Het is een interessante manier om een passief inkomen op te bouwen wanneer alles loopt en het is zeker voor de starter een laagdrempelige manier om te verkopen. Dit omdat je de marketing aan Bol.com uitbesteed en daar zelf dus niet actief mee bezig hoeft te zijn.