Waarschijnlijk kom je op dit artikel terecht doordat je zocht op het zoekwoord ‘SEO tekstschrijver’. Dat komt niet doordat ik als tekstschrijver zo voortvarend SEO heb toegepast maar heeft andere redenen. Het beroep SEO tekstschrijver is in de laatste jaren irrelevant geworden en overbodig. Daarom ga ik in dit artikel in op hoe je wél bovenaan in Google komt met jouw webteksten.

Waarom is de SEO tekstschrijver uitgerangeerd?

Er zijn meerdere redenen waarom een SEO tekstschrijver is uitgerangeerd. Om te beginnen is eigenlijk iedereen in de SEO branche een beetje uit. De reden daarvoor is dat Google veel gecompliceerder is geworden. Google gebruikt tegenwoordig krachtige zoekalgoritmes die de MEEST WAARDEVOLLE webpagina als eerste weergeven. Dat gaat op basis van meer dan 200 factoren. De woorden in je tekst zijn daar een onderdeel van, maar zeker niet zo belangrijk als een SEO tekstschrijver je graag doet geloven.

Bovenaan in Google zonder SEO tekstschrijver

Hoog komen in Google gaat tegenwoordig zonder SEO tekstschrijver. De tijden zijn namelijk veranderd. Als je tegenwoordig bovenaan wilt komen in Google zul je waardevolle teksten moeten schrijven. Zit je op een concurrerend zoekwoord? Dan moet je waardevollere webteksten schrijven dan je concurrent. Om je een voorbeeld te geven…

Voor een klant schreef ik een artikel over thema feesten. Het doel daarvan was zo veel mogelijk potentiële klanten te trekken voor zijn website. Het onderwerp ‘thema feesten’ was echter niet onderbelicht. Veel andere websites hadden hier al pagina’s over (die verdacht veel leken op iets dat geschreven was door een SEO tekstschrijver). Ik moest dus een artikel schrijven dat waardevoller was dan de SEO teksten van de concurrent. Ik publiceerde een informatief artikel met 43 thema’s. Het resultaat? Binnen één maand stonden we bovenaan. We krijgen zo’n 6.000 bezoekers per maand via dat ene zoekwoord; themafeesten (zoek maar eens op, geheid dat je mijn artikel bovenaan vind). Dat was geen resultaat van een SEO tekstschrijver, maar van een blogger die rekening houd met SEO.

De nieuwe manier voor meer vindbaarheid

En zo is de wereld veranderd. Waar de SEO tekstschrijver vroeger de gouden tulp was in de markt, zijn andere dingen juist nu belangrijk voor de SEO. Het schrijven van waardevolle artikelen is er daar eentje van. Maar denk ook aan dingen als hoe bruikbaar je website mobiel is, hoelang mensen op je website zitten en hoeveel websites er naar jouw website toe linken.

Google belazeren was wat een SEO tekstschrijver zou hebben gedaan. Tegenwoordig wordt het ‘voor Google schrijven’ je onmogelijk gemaakt.

Maar wees gerust want alle factoren die Google gebruikt hebben één ding gemeen. Ze gaan allemaal over de waarde die jij biedt aan jouw bezoeker. Is die waarde hoog, dan ziet Google dat en wordt je hoger gerankt.

Naar mijn idee is dat de beste manier die Google kan hanteren. Geen oneerlijke en onterechte voorsprongen meer door SEO tekstschrijvers, maar gewoon gerankt op waarde.

25.000 website bezoekers zonder SEO tekstschrijver

Zo wordt de website waar je nu op zit door zo’n 25.000 mensen per maand bezocht. Deze mensen komen binnen via waardevolle artikelen. Je zou kunnen zeggen dat waarde bieden in de vorm van content, het ‘nieuwe SEO teksten schrijven’ is. Ook daar komt SEO om de hoek. Maar het is meer bijzaak dan hoofdzaak.

Wil je zelf ook aan de slag met een zakelijk blog om hoger te scoren in Google? Ik schrijf graag met je mee 😉.