Zelf een acquisitie mail gaan schrijven? Vind hier een voorbeeld van een acquisitie mail en hoe jij er zelf eentje schrijft. Dit artikel bevat een deel van mijn online training; De 10k+ Acquisitie Mail.

Als zelfstandig online marketeer kan ik natuurlijk niet leven zonder klanten. Het is voor mij dus essentieel om klanten te vinden. Zoals dat waarschijnlijk in veel bedrijven geldt ;).

Om die reden schreef ik zo’n vijf jaar geleden mijn eerste acquisitie mail. Dat was zo’n enorm succes, dat ik dit ook voor andere B2B producten en diensten ben gaan schrijven. Inmiddels zijn we tientallen geslaagde acquisitie mails verder en mijn conclusie is: “Een koude acquisitie mail is de meest waardevolle tool voor nieuwe klanten in de B2B”.

In dit artikel gaan we in op hoe je zo’n acquisitie mail schrijft en welke formule hoge conversies oplevert. We doen dit aan de hand van die allereerste acquisitie mail die ik zelf schreef vijf jaar geleden. Die eerste acquisitie mail was namelijk al goed voor 18.000,- euro extra omzet ;).

Waarom wil je klanten krijgen met een koude acquisitie mail?

De reden om zelf een acquisitie mail te schrijven is hoogstwaarschijnlijk omdat je op zoek bent naar klanten. Je wilt iets verkopen.

Hopelijk omdat je gelooft dat jouw product of dienst de moeite waard is en anderen verder helpt ;).

Voor mijzelf was de reden in ieder geval duidelijk. Ik wilde nieuwe mensen bereiken die ik op dat moment niet in mijn netwerk had. Een nieuwe doelgroep aanboren voor mijn online marketing.

Wil je aan de slag met het schrijven van een acquisitie mail die meer omzet oplevert? In mijn online training vind je de gehele formule en voorbeelden van drie acquisitie mails die samen goed waren voor meer dan een half miljoen euro.

1. Van start: Kies een kleine doelgroep voor je acquisitie mail

Gewoon lukraak acquisitie mails gaan sturen zal geen zin hebben. Je zult zien dat er dan nauwelijks reactie op komt. Niemand zit immers te wachten op een mail van een vreemde. Je beland dan in de spam of mensen drukken zwaar geïrriteerd op reply.

De basis voor een (positieve) reactie op jouw acquisitie mail is dat de ontvanger zich aangesproken voelt. Zorg dus dat je zorgvuldig je doelgroep uitkiest en deze beperkt tot een niche. Een gerichtere doelgroep zal zorgen voor een hogere reactie ratio op jouw mail en daarmee de kans op veel verkoop vergroten.

Door een niche te kiezen kun je de doelgroep van je mailing gericht aanspreken. Dat is belangrijk want daardoor heeft de ontvanger niet het gevoel dat deze gespamt wordt.

Om je mee te nemen in mijn eerste acquisitie mail, daar bestond mijn doelgroep uit DJ bedrijven in Nederland. En dan in het bijzonder bedrijven die DJ’s verhuurden voor (relatief) kleine feesten van particulieren zoals bruiloften.

Dat werd een compact groepje. Mijn acquisitie mail ging uiteindelijk maar naar 250 adressen toe. Maar daarover straks meer…

2. Verzamel e-mail adressen van de doelgroep aan wie je wilt verkopen

Wanneer je de doelgroep succesvol hebt afgebakend voor koude acquisitie, is het tijd om e-mail adressen van de doelgroep te gaan verzamelen.

Het zal je wellicht verbazen als ik zeg dat ik gewoon mijn zusje heb gevraagd die van de DJ’s hun website af te halen, maar dat werkte prima. Uiteindelijk had ik aan zo’n 250 e-mail adressen al genoeg om mijn acquisitie mail te laten slagen.

Is het niet verboden om mensen zomaar te gaan mailen? Het antwoord is ‘JA’ tenzij men daar zelf toestemming voor geeft.

Wanneer je B2B mailt hoef je je echter geen zorgen te maken. Veel bedrijven zetten hun e-mail adres gewoon op hun website, vaak nog met in grote letters ‘CONTACT ONS’ ernaast. Dat volstaat als uitnodiging ;).

Als je B2C mailt gaat dit allemaal net even wat moeilijker. Dan zul je actief een mailinglijst moeten laten groeien, maar dat is een heel ander verhaal.

3. De opbouw van een succesvolle acquisitie mail

Super, je hebt de e-mail adressen nu, of weet in ieder geval hoe je daaraan kunt komen. Nu is het tijd om de acquisitie mail te gaan schrijven.

Omdat het een koude acquisitie mail betreft is de opbouw enorm belangrijk. De ontvanger zit namelijk helemaal niet te wachten op iemand die hem of haar iets wilt verkopen. Het is daarom belangrijk te denken vanuit de ontvanger. Je moet de ontvanger duidelijk maken dat hij of zij jouw aanbod nodig heeft, zonder dat je super verkoperig gaat doen.

Een mail die begint met ‘In de aanbieding’ of een opsomming van producteigenschappen zal niet tot conversie leiden en zelfs irritatie oproepen.

Een goede acquisitie mail roept juist vreugde en opluchting op.

Al mijn acquisitie mails voor klanten hebben eenzelfde volgorde. Dat is omdat deze formule zichzelf keer op keer heeft bewezen. Zie hem hieronder.

Onderwerp -> Aanhef -> Openingszin -> Probleem -> Consequentie -> Oplossing -> Content -> Overtuiging -> Call-To-Action -> PS

In dit artikel ga ik slechts op enkele onderdelen van de formule in, wil je het onderste uit de kan halen? Volg dan de online training.

Deze volgorde is keer op keer bewezen en een groot deel ervan wordt ook veel gebruikt voor bijvoorbeeld webteksten en verkoopteksten.

Het aspect uit de formule dat zorgt voor het succes zit hem in het volgende: “95% van de aankoopbeslissingen wordt in het onderbewuste genomen”. Op basis van emotie dus. Wanneer een tekst niet tot het hart spreekt van de lezer gebeurt er niets. Met bovenstaande formule wordt wél tot het hart gesproken en zelfs het onderbewuste geactiveerd.

Uiteindelijk zijn we allemaal mensen en luisteren we ook liever naar échte mensen dan naar online verkopers. Om dat te begrijpen zal ik je in die stappen van de acquisitie mail meenemen.

4. Welk probleem los je op?

Om dat onderbewuste aan te spreken zul je de lezer van de acquisitie mail gaan confronteren met een probleem. Niet zomaar een probleem, maar het probleem dat jouw dienst of product voor de lezer op zou kunnen lossen.

Wat we hier eigenlijk doen is behoefte creëren naar jouw oplossing door over het probleem te gaan praten. Het zal ervoor zorgen dat de lezer verder gaat lezen in de acquisitie mail. Problemen spreken namelijk direct tot ons onderbewuste, ‘gevaar’ denken we dan. Dan zijn we het meest alert en gaan we actief zoeken naar een oplossing.

Veel bedrijven weten echter niet welk probleem ze voor een klant oplossen. Een gemiste kans, of hoe ik het in mijn training zeg, zonder probleem doe je eigenlijk gewoon niet mee ;).

Het is belangrijk om te weten welk probleem je oplost omdat daar de volledige behoefte van jouw klant vandaan komt. Het is het beginsel van de marketing gedachte en de hoek waar de meeste marketeers beginnen als ze gaan kijken naar hoe ze jouw product of dienst beter kunnen verkopen.

Om door te pakken op mijn allereerste acquisitie mail. Het probleem wat mijn dienst (marketing) daar op zou gaan lossen was de volgende.

In de DJ branche is er één groot bedrijf die meer dan de helft van alle boekingen doet. Een zeer groot stuk van de taart dus. Dit tot grote irritatie van de kleine DJ ondernemers. Zij stoppen hun hele ziel en zaligheid in hun werk, maar kunnen door die ene grote concurrent niet van het DJ-en rondkomen.

(Daar zal mijn oplossing ze mee gaan helpen, maar daarover later meer.)

5. Wat zijn de consequenties van het probleem?

Met alleen het probleem ben je er nog niet. We zullen namelijk ook uit moeten leggen waarom dat probleem zo vervelend is voor de ontvanger alvorens deze noodzaak voelt om actie (kopen) te ondernemen.

Dat gaan we doen door de consequenties van het probleem te benoemen. Daardoor wordt het probleem in wijze groter en duidelijker voor de ontvanger.

Consequenties van het probleem zijn emotioneel van aard en roepen een sterk gevoel van urgentie op om het probleem aan te pakken.

Om je een idee te geven wat zo’n consequentie inhoud kun je het beste weer even kijken naar de acquisitie mail voor de DJ’s.

Het probleem was dus die grote DJ partij in de markt die alle boekingen opslokt waardoor kleine ondernemers geen kans hebben een volledig inkomen te verdienen met DJ-en. Oké. Nu de consequentie.

Dit probleem maakt dat kleine DJ bedrijven kwetsbaar zijn en onzeker over hun bestaan. “Kunnen ze wel blijven doen wat ze leuk vinden?” is een van de vele consequenties. Ze doen tenslotte zo hun best in de branche en dan is het zonde als hun passie niet wordt omgezet in inkomsten. Ze hebben het gevoel te verliezen.

Als het goed is voel je bij bovenstaand voorbeeld aan dat het dieper ingaat op de emotie en dat daarmee het probleem verergert voor de ontvanger.

Heb je moeite met het bedenken van de consequenties van jouw probleem in jouw eigen acquisitie mail? In mijn online training deel ik tal van goede voorbeelden die zorgen voor inspiratie en die je zó over kunt nemen.

6. Oplossing van het probleem

Dan is het nu pas tijd om jouw oplossing aan te gaan bieden. Laat weten hoe jij het probleem en de daaraan hangende consequenties op kunt lossen.

Belangrijk is om de oplossing zo te formuleren dat die aansluit op de eerdere stappen. Kijk daarbij uit dat je oplossing niet plotseling een verkoopverhaal wordt. Blijf in dezelfde tone of voice en kijk of je de oplossing zo kunt formuleren dat het luchtig blijft.

De oplossing die ik aanbood aan de DJ’s was online marketing specialisme dat bekent is met het reilen en zeilen in de DJ markt. Dat is dus een online marketeer die de DJ en de markt begrijpt en daardoor het verschil kan maken.

Door die expertise kan een DJ een grotere vuist maken richting de grootste partij in de markt.

Na de oplossing zul je nog wel aan de lezer moeten overtuigen waarom hij of zij voor jou moet kiezen. Daar besprek ik in de training allemaal technieken voor. Maar onderstaande stukje over content, helpt daar zeker ook bij! 😉

7. Gratis content in acquisitie mail

Je kunt content in jouw acquisitie mail plaatsen of gewoon iets gratis weggeven. Die content kan van alles zijn maar zorgt ervoor dat jij in de ogen van de ontvanger, het juiste bedrijf bent om zijn of haar probleem op te lossen.

Ze willen jou en niemand anders.

Content straalt namelijk expertise uit, denk aan een review, introductie video of case studie. Jij bent de expert.

Of zoals je het marketeers wel eens hoort zeggen. Je hebt bij verkopen drie dingen nodig. Het vertrouwen in jou als mens, het vertrouwen in jouw bedrijf en het vertrouwen in jouw product of dienst. Met goede, passende content geef je dat vertrouwen!

Weten hoe je creatief kunt zijn met content in jouw acquisitie mail? Doe dan inspiratie op met de content ideeën in de online training.

Om de content terug te pakken op de DJ’s. Voor die acquisitie mail linkte ik naar een pagina op mijn website waarop tips stonden met manieren om meer boekingen te krijgen als DJ. Door die tips werd duidelijk dat ik de expert was om het probleem van de DJ op te lossen.

8. Call-to-action

Een onmisbare stap. Natuurlijk verwacht je dat iemand nu enthousiast genoeg is om uit zichzelf contact met je op te nemen, maar het kan zeker geen kwaad hem of haar daar een handje bij te helpen.

Zorg dat er een duidelijke vervolgstap is voor de lezer. Dit kan van alles zijn. Denk hierbij aan een kennismakingsgesprek, een telefonische afspraak, offerte of iets anders wat laagdrempelig is. Noem hier zeker nog geen prijzen of afgebakende opties maar stuur aan op een verdere kennismaking.

De call-to-action voor mijn acquisitie mail aan DJ bedrijven was het plannen van een kennismakingsgesprek op hun bedrijfslocatie.

Tot zover de opbouw van de acquisitie mail, wil je je meer verdiepen in de verschillende onderdelen en een succesvolle acquisitie mail schrijven? Volg dan mijn online training met tal van voorbeelden en uitleg.

Veel gemaakte fouten in een acquisitie mail

Nu je de volgorde hebt gezien en je weet dat het belangrijk is de potentiële klant goed te informeren lijkt het mij goed een lijstje met je te delen van tips die vaak haaks staan op wat mensen denken over e-mail marketing. Doe er je voordeel mee!

  • Schrijf geen formele mail als je zelf niet zo bent.
  • Houd het écht.
  • Wees persoonlijk en praat mens tot mens.
  • Houd het niet kort. Dat mensen geen tijd hebben is een illusie, ze hebben alleen geen tijd voor onzin.
  • Lees je mail 10x over om te voorkomen dat er taal- en spelfouten in staan. Klinkt logisch, maar toch :).
  • Verplaats je écht in de doelgroep en laat de mail eerst lezen aan iemand die je kent.
  • Verkoop niet in de mail, maar stel de verkoop uit.
  • Zorg dat de content bij je mail daadwerkelijk waardevol is voor de ontvanger.
  • Gebruik je PS-regel om exclusiviteit en urgentie te geven aan je aanbod.
  • Gebruik veel enters voor de leesbaarheid en maak belangrijke dingen dik gedrukt.
  • Verzend met een marketing mailprogramma zoals Enormail zodat je data kunt verzamelen.
  • Doe een follow-up naar de mensen die de mail niet hebben geopend met een andere titel. (mogelijk met Enormail)
  • Blijf uit de spam box

Versturen van de acquisitie mail

Nu alles gereed is, je de e-mail adressen hebt en de mail is geschreven, is het tijd om deze te versturen. Natuurlijk kun je dit gewoon met jouw eigen mailprogramma doen maar dat raad ik je ten strengste af. Wanneer je de mail stuurt met een marketing mail programma kun je namelijk veel meer statistiek zien en er meer conversie uithalen.

Wanneer ik zelf acquisitie mails stuur voor bedrijven is die statistiek erg handig. Je ziet dan bijvoorbeeld wie de mail hebben geopend en wie er op de link in de mail hebben geklikt.

Met die gegevens kun je zien of de mail in de spam is beland en wie interessant is om verder op te volgen. Tevens biedt het de mogelijkheid om de acquisitie mail nog een keer te verzenden (met een andere titel) richting de mensen die de mail niet hebben geopend (follow-up). Zo haal je het meeste uit je mail en de mailinglijst.

Voorbeeld acquisitie mail

Om je nog net dat laatste beetje inspiratie te geven voor het schrijven van een acquisitie mail zal ik mijn volledige acquisitie mail delen die ik schreef voor richting de DJ’s en me 18.000 euro omzet opleverde.

Acquisitie mail 1: Marketing voor DJ bedrijven

Deze eerste acquisitie mail is verstuurd naar 250 bedrijven in de DJ branche en leverde zo’n 11 reacties op. Van die 11 mensen zijn er 7 klant geworden. Dat wilde zeggen, 7 bedrijven die maandelijks 500,- euro betalen voor marketing werkzaamheden. In totaal leverde de e-mail daarmee 18.000 euro omzet op.

Acquisitie mail DJ bedrijven

Acquisitie mail 2,3 en 4

Na de acquisitie mail richting DJ’s ben ik acquisitie mails gaan schrijven voor tientallen andere bedrijven. Goede voorbeelden daarvan vind je allemaal in de training met daarbij besproken hoe deze volgens de formule zijn ingericht.

Wil je acquisitie mails gaan schrijven die converteren en jou steeds weer nieuwe klanten opleveren? Kijk dan hier of mijn online training wat voor jou is.

Acquisitie mail laten schrijven

Het mag inmiddels duidelijk zijn wat een (koude) acquisitie mail je op kan leveren. Zeker wanneer je business to business schrijft, is het een ideale manier om snel meer omzet te realiseren.

Wil jij het schrijven en het versturen van een acquisitie mail laten uitbesteden? Ik haal er zelf veel plezier uit en help je dus graag. Ik win dan telefonisch informatie in over jouw bedrijf en schrijf vanuit daar de mail. Meer informatie.